نگاهی به تحولات هفتگی بازار فلزات

بدترین هفته آلومینیوم در هفت سال اخیر

04:55 - 1400/01/18
فلزات پایه هفته بسیار ناامیدکنندهای را پشت سرگذاشتند و به غیر از سرب که با افزایش قیمتی مختصر مواجه شد، دیگر محصولات این ابزار افت قیمت ملموسی را تجربه کردند و در این میان آلومینیوم با شدیدترین کاهش هفتگی قیمت خود از سال 2011 تاکنون مواجه شد.
بدترین هفته آلومینیوم در هفت سال اخیر

این هفته شاخص دلار آمریکا رشدی ملموس را پشت سرگذاشت و از این بابت فلزات پایه با کاهش تقاضا از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری مواجه شدند. انتشار گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا همچون گزارش تولید ناخالص داخلی و تعداد درخواست گنندگان استفاده از بیمه بیکاری در کنار رسیدن نرخ بازده اسناد خزانه 10 ساله این کشور به مرز روانی 3 درصد از دلایل اصل تقویت دلار در برابر ارزهای مطرح جهان در این هفته به حساب می‌آید. در عین حال تضعیف ملموس ارزش یورو در برابر دلار آمریکا پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا برای تداوم سیاست‌های پولی انبساطی در رشد شاخص دلار نقش آفرین بود. بدین ترتیب شاخص دلار در این هفته با افزایشی 1/3 درصدی به 91/54 واحد رسید.

در عین حال تحولات مربوط به تحریم‌های شرکت روسال از سوی آمریکا این هفته نیز به مهمترین موضوع بازار فلزات تبدیل شد. در اوایل هفته وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که شرکت‌های مشمول تحریم‌های جدید آمریکا از جمله روسال به منظور حل مشکل کنونی نقدینگی، از دولت روسیه تقاضای دریافت کمکی به میزان 100 میلیارد روبل (1/6 میلیارد دلار) کرده‌اند. در ادامه هفته ، وزارت خزانه داری آمریکا موضع خود را نسبت به شرکت روسال کمی تلطیف کرد. خزانه‌داری آمریکا به خریداران آمریکایی آلومینیوم شرکت روسال تا 23 اکتبر مهلت داد تا خود را با تحریم‌های وضع شده علیه این شرکت منطبق کنند. پیش‌تر این مهلت تا تاریخ 5 ژوئن در نظر گرفته شده بود. همچنین این نهاد اعلام کرد که در صورت خروج اولگ دریپاسکا از شرکت روسال، تحریم‌های این شرکت می‌تواند برداشته شود. در پایان هفته نیز اولگ دریپاسکا، سهامدار بزرگ روسال تصمیم جدیدی را اعلام کرد که بیش از پیش بازار آلومینیوم را زیر فشار قرار داد. وی اعلام کرد که قصد دارد از شرکت EN+ استعفا بدهد و سهام خود را در این شرکت به کمتر از 50 درصد برساند. هلدینگ EN+ نیمی از سهام روسال را در اختیار دارد. بدین ترتیب قیمت آلومینیوم نزدیگ به 10 درصد در این هفته پایین آمد که این میزان افت قیمت از سال 2011 تاکنون بی سابقه بوده است.

 از دیگر اخبار تاثیرگذار این هفته می‌توان به پیش‌بینی کمیسیون مس شیلی در زمینه احتمال افزایش تولید مس این کشور اشاره کرد. بر اساس گزارش این نهاد انتظار می‌رود تولید مس شیلی در سال 2018 میلادی با رشد سالانه‌ای به میزان 4/3 درصد به 5/76 میلیون تن برسد. همچنین در گزارش اخیر میانگین قیمت مس در سال جاری در سطح 6750 دلار برآورد شده است.

در این میان کارفرمای معدن اسکوندیدای شیلی اعلام کرد که دور اول از مذاکرات زودهنگام حقوق و دستمزد میان این شرکت و اتحادیه کارگری معدن برگزار شده اما نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشده است. پیش‌تر خبرهایی از موضع مثبت طرفین این مذاکرات در بازار منتشر شده بود.

 این هفته روی در بازار فلزات لندن با افزایش قابل ملاحظه سطح موجودی انبار مواجه شد. رشد ذخایر روی در دو روز پایانی هفته در انبار بندر آنتورپ هلند رقم خورد.

بدترین هفته آلومینیوم در هفت سال اخیر4

همچنین تغییرات روزانه و هفتگی قیمت فلزات پایه در بازار فلزات لندن به شرح جدول زیر بوده است:

بدترین هفته آلومینیوم در هفت سال اخیر11