آمار مبتلایان در ایران و جهان 28 فروردین 99

بهبودیافتگان کرونا در ایران: شیب صعودی است

13:26 - 1400/01/21
روند بهبودیافتگان در ایران با شیب صعودی ادامه دارد و این در حالی است که تعاد فوتی های ناشی از بیماری کووید 19 با روند کاهشی برای سومین روز متوالی دو رقمی ماند.
بهبودیافتگان کرونا در ایران: شیب صعودی است

به گزارش «دنیای بورس»، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است:

  • روند بهبودیافتگان شیب صعودی دارد.
  • تعداد فوتی‌ها برای روز سوم همچنان دو رقمی است.
  • از مردم به خاطر مشارکت و رفتار مدنی‌شان تشکر می‌کنم.
  • بار عظیم‌ بسیج ملی مبارزه با کرونا بر عهده مردم بوده است.
  • امیدواریم با همکاری بین بخش‌های مختلف و مردم بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.
  • از دیروز تا امروز ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد
  • مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۷۹۹۵ نفر رسید
  • متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند
  • تا امروز ۴۸۶۹ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند
  • تاکنون ۵۲۲۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند
  • ۳۵۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
  • تاکنون ۳۱۰ هزار و ۳۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بهبودیافتگان کرونا در ایران: شیب صعودی است7
کدام کشورها آمار بیشترین مبتلایان به کرونا را دارند/ منبع: اعتمادآنلاین

 

پیش‌بینی اشتباه فوت ۷۰۰ هزار ایرانی محقق نشد

ایرج حریرچی در جلسه ستاد استانی مقابه با کرونا ضمن قدردانی از اقدامات انجام‌شده اعلام کرد: ایران، بیست و یکمین کشوری بود که درگیر بیماری کرونا شد اما با تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت و دستگاه‌های مسئول،توانستیم مانع شیوع بیشتر  بیماری شده و پیش‌بینی غربی ها درباره مرگ بیش از 700 هزار نفر در ایران اشتباه از آب درآمد.

وی افزود: میزان مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی در بازه زمانی یک‌ماهه، روند نسبتا ثابتی داشته و وضعیت بسیار مساعدی نسبت به استان‌های دیگر دارد هرچند ایده‌آل نیست اما توان نمونه گیری روزانه آن نزدیک به 700 مورد بوده که رقم بسیار خوبی است.

حریرچی ادامه داد: با توجه به نبود اطلاعات کافی از رفتار ویروس، امکان افزایش ناگهانی بیماری وجود دارد لذا از تمام مردم می‌خواهیم همچنان ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی ار ترددهای غیرضروری در این روزهای حساس پرهیز کنند زیرا هدف از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قطع زنجیره انتقال بیماری است. تاکنون هیچ درمان قطعی برای این ویروس در جهان کشف نشده و تا آن زمان، باید با رعایت مسائل بهداشتی به زندگی با آن عادت کنیم.

در همین حال حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه نباید رقابت‌های سیاسی وارد حوزه سلامت شود، افزود: نباید قطار سلامت به لوکوموتیو سیاست وصل شود.

 

سامانه تلفنی ۸۹۵۱۱ آماده خدمت رسانی به شهروندان تهرانی

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما، افزود: یکی از مباحث ستاد مقابله با کرونا در تهران این بود که دریچه‌ای برای ارتباط با مردم داشته باشیم تا هم بتوانیم نظرات آن‌ها را دریافت کنیم و هم بتوانیم از سامانه جامعی بهره‌مند شویم، تا از طریق تماس‌های تلفنی با مرکز جامع سلامت این ستاد بتوانیم به مردم اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: بر همین اساس سامانه تلفنی ۸۹۵۱۱ راه اندازی شد که افراد می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و بسیاری از هشدارها، مسائل مراقبتی و آموزش‌های لازم را دریافت کنند که از طریق همین تماس تلفنی نزدیک‌ترین مراکز مراقبتی سلامت و بهداشتی - درمانی هم قابل جستجو است.

دکتر زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این سامانه با سامانه ۴۰۳۰ چه تفاوتی دارد؟ افزود: سامانه تلفنی ۸۹۵۱۱ بیشتر جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد، اما سامانه ۴۰۳۰ در بحث غربالگری ورود می‌کند.

وی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر اینکه بیشتر فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا در استان تهران جزو چه اقشاری از جامعه بوده اند؟ گفت: در بررسی که در تهران انجام شد، عمده فوتی‌های ما مربوط به افراد ضعیف‌تر جامعه به لحاظ اجتماعی و اقتصادی است، اما بیشترین عامل علاوه بر این بحث، بیماری‌های زمینه‌ای و بحث سن بوده است.

دکتر زالی همچنین گفت: در پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدیم که مهمترین عامل مرگ و میر به ترتیب سن و بیماری‌های زمینه‌ای (دیابت، بیماری تنفسی و قلبی - عروقی) بوده است.

وی درباره جنسیت فوت شدگان هم گفت:​ ۶۰ درصد فوت شدگان مرد هستند.

 

 پلاسما درمانی روش درمانی تایید شده در مجامع جهانی است

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته روشی کاملا علمی و تایید شده در مجامع جهانی است و ما هم این روش را در کنار سایر روش‌های درمانی اجرا می‌کنیم که در حال بررسی نتایج آن هستیم.

دکتر علیرضا زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ابتلای جدید افراد بهبود یافته در کره جنوبی برخی اظهارنظر‌ها را مبنی بر این که احتمال ابتلای مجدد به این بیماری نادر است، زیر سوال نمی‌برد؟ افزود: در خصوص بحث مصونیت کامل یا ناقص، بازه زمانی مصونیت و استمرار آن در مقابل ویروس کرونا از مباحث مهمی است که در جهان در حال بررسی است، اما، چون جهان حدود ۱۰۰ روز است که با این ویروس درگیر شده است هنوز آثاری برای این که بتوانیم براساس مقالات معتبر، میزان مصونیت را در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ارزیابی کنیم، وجود ندارد.

وی گفت: اخیرا مباحث پرمناقشه‌ای مطرح شده است مبنی بر این که افرادی که سیستم دفاعی کاملی دارند مصونیت و ایمنی شان هم کامل است، ولی در افراد مسن این گونه بررسی شده است که اگر فرد بالای ۷۵ سال باشد ممکن است مصونیتی ناقص داشته باشد و مجدد بیماری در او برگشت پیدا کند و افرادی هم که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و قلبی و عروقی دارند، ممکن است پس از ابتلا به کرونا، به مصونیت کامل نرسند.

دکتر زالی گفت: در این میان برخی معتقدند که افراد بهبود یافته اگر مجدد آزمایش شوند، احتمال دارد همچنان ساختار کامل ژنتیکی ویروس در بدنشان باقی مانده باشد یا این که پارتیکل‌هایی از جثه باقی مانده از ویروس همچنان داشته باشند که این دو بحث هم اکنون مورد مناقشه است.

وی گفت: بحث دیگری هم مطرح شده که آن چیزی که به عنوان ابتلای جدید می‌بینیم واقعا بازگشت واقعی بیماری است یعنی فرد مصونیت کامل پیدا کرده و بعد دوباره مبتلا شده است یا این‌ها ذخیره ویروس موجود در بافت‌های بدن فرد است که مجدد بیدار شده اند و ذخایر خفته با بیدار شدن شان آزمایش‌های سرولوژیک را مثبت کرده است.

دکتر زالی گفت: قدر مسلم این است که در زمینه تشکیل آنتی بادی علیه ویروس کرونا، ابتدا یک آنتی بادی با عنوان IGM (ایمونوگلوبولین ام) تشکیل می‌شود که طبیعی است این آنتی بادی سریع شکل می‌گیرد، اما میزان مصونیت آن قلیل‌تر است و پس از این که این آنتی بادی تشکیل شد سیستم دفاعی بدن انسان به سمتی حرکت می‌کند که آنتی بادی جدیدتری در بدن تشکیل دهد که آثار مصونیت آن کامل‌تر است و این آنتی بادی IGG (ایمونوگلوبولین جی) نام دارد.

رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونای استان تهران افزود: براین اساس شاید زمانی که هنوز در بدن فرد IGG تشکیل نشده و به مصونیت کامل نرسیده، IGM به تنهایی نمی‌تواند مصونیت کامل ایجاد کند.

وی گفت: این افراد ممکن است تا زمانی که IGM دارند در فاز زمانی گذرایی باشند و طبیعی است که اگر IGG شکل بگیرد مصونیت، ​ کامل می‌شود.

دکتر زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پلاسما درمانی چقدر در درمان این بیماری موثر است؟ افزود: استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته روشی کاملا علمی است که فقط در زمینه کووید ۱۹ مطرح نیست بلکه درباره ابولا، HIV , H۱N۱ و آنفلوآنزا هم وجود داشته و اثربخشی خاص خود را داشته است.

وی گفت: البته طبیعی است که برای موثر بودن این روش حتما فردی که پلاسما را اهدا می‌کند باید به میزان کافی آنتی بادی‌های لازم را داشته باشد و این تزریق هم در زمان مناسب صورت گیرد و بیمارانی که خیلی بدحال هستند و در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند و در بخش‌های ویژه بستری شده اند، ممکن است پاسخ لازم را ندهند و مطالعات در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که بخشی از این درمان به عنوان پروتکل تکمیلی در کنار سایر روش‌های مراقبتی و درمانی جامع می‌تواند اثربخش باشد.

دکتر زالی افزود: ما این کار را در بیمارستان مسیح دانشوری آغاز کرده ایم و گزارش‌های اولیه حاکی از نتایج رضایت بخش آن است، اما باید در بیماران بیشتری آزمایش شود تا نتایج متقن آن به دست آید.

وی گفت: ما در زمینه درمان کووید ۱۹ مجموعه‌ای از روش‌ها و پروتکل‌ها را انجام می‌دهیم که بخشی از این پروتکل درمانی می‌تواند استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته باشد.

دکتر زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پلاسمای خون بهبود یافتگان دقیقا چه زمانی باید به بیماران تزریق شود؟ گفت: براساس اعلام نظر کارشناسان سازمان انتقال خون باید حداقل یک ماه از بیماری گذشته و فرد در سلامت کامل باشد و بیماری زمینه‌ای هم نداشته باشد و آن زمان که آنتی بادی‌های کافی در بدن فرد شکل گرفته باشد؛ بهترین زمان برای اهداست.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کشف ۶ کرونا ویروس جدید از بدن خفاش حامل چه پیام‌هایی است؟ افزود: بدن خفاش‌ها به صورت سنتی و تاریخی میزبان بسیاری از انواع ویروس‌های گروه کرونا و دیگر ویروس‌ها بوده است و سال‌های متمادی از تاریخ پیدایش و میزبانی این ویروس‌ها در خفاش‌ها می‌گذرد و در برخی مقاطع تاریخی ویروس‌ها توانستند از خفاش میزبان واسطی را پیدا و پس از آن انسان را آلوده کنند که نمونه روشن آن درباره مرس بود که در واقع با آلوده کردن شتر این بیماری منتقل شد.

وی با اشاره به این که این ویروس‌ها متنوع و تعداد آن قابل توجه است، گفت: ساختار ژنتیکی این ویروس‌ها بسیار به هم شباهت دارد، اما هیچ کدام به اندازه ویروس کووید ۱۹ به لحاظ انتقال و رسیدن به نمونه‌های میزبان انسانی سرعت عمل ندارند.