قیمت نفت به اوج دو هفته اخیر رسید

01:30 - 1400/01/18
در پی افزایش تنش ها در خاورمیانه و همچنین تداوم رشد بورس‌های اوراق بهادار آسیا، قیمت نفت خام با رشدی ملموس در روز دوشنبه مواجه شد و به بالاترین سطح در دو هفته اخیر رسید.
قیمت نفت به اوج دو هفته اخیر رسید

روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر اتهامات و  تهدیداتی را بر علیه ایران ایراد کرد و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با لحنی تند سخنان نتانیاهو را به نمایش یک سیرک تشبیه کرد و این سخنان را فاقد ارزش پاسخگویی دانست. به تبع تنش‌های روز گذشته  قیمت نفت خام بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و به بالاترین سطح در دو هفته اخیر رسید.

در عین حال بهبود فضای معاملات در بورس های آسیایی نیز در بهبود معاملات نفت خام نقش آفرین بود. تداوم رشد ارزش سهام در بورس های نقاط مختلف از جمله آسیا نگرانی ها در زمینه بروز بحران اقتصادی در سطح جهانی را کاهش داده و همین امر نیز در رونق معاملات نفت خام تاثیرگذار بوده است.

ذکر این نکته ضروری است که رشد قیمت نفت در صبح دوشنبه در حالی رخ داد که بر اساس گزارش موسسه بیکرهیوز ، در هفته گذشته تعداد دکل های حفاری نفت در آمریکا بار دیگر افزایش یافته و به بالاترین سطح از آوریل 2015 رسیده است. با این وجود تاثیر عوامل ذکر شده به ویژه تنش سیاسی خاورمیانه به حدی بوده که اثر افزایش تعداد دکل‌های حفاری را خنثی کرده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل با رشدی 0/83 درصدی در سطح 65/38 دلار قرار دارد. همچنین نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه مارس 1/22 درصد گران شده و در سطح 62/3 دلار قرار گرفته است.