بازدهی بورس تهران بالای 24 درصد ثبت شد

چشم‌انداز سهام در سال آینده

03:07 - 1400/01/18
بورس تهران امسال را به مثابه دیگر بازارهای با بازدهی بالای 20 درصد به پایان رساند و البته امیدوار است سال 97 را متاثر از همان پارامترهای موثر سال 96 با تکرار رونق سپری کند.
چشم‌انداز سهام در سال آینده

پرونده معاملات بورس تهران در سال ۹۶ امروز در حالی بسته می‌شود که نماگر اصلی این بازار از ابتدای سال تا پایان معاملات روز گذشته ( ۲۷ اسفند ماه) رشد بیش از ۲۴ درصدی را به ثبت رساند که بازدهی قابل قبولی در مقایسه با رقیب دیرینه آن یعنی بازار پول به شمار می‌رود.

در این میان بازار سکه و ارز نیز در این بازه زمانی رشد به ترتیب 33.1 درصدی و 26.7 درصدی را تجربه کردند و توانستند بازار سهام را پشت سر بگذارند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد پس از حداقل یک دهه امسال نخستین بار است که بازارهای سرمایه‌گذاری کشور (‌شامل سکه، ارز و سهام) به‌صورت دسته‌جمعی بازدهی فراتر از نرخ تورم را تجربه می‌کنند.

این امر نشان‌دهنده قدرت نقدینگی موجود در اقتصاد کشور است. نکته حایز اهمیت اینکه رشد عمومی قیمت‌ها در سال جاری به پشتوانه بنیادی (صعود قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نرخ ارز و کاهش نرخ بازدهی پول) رخ داده است. ضمن آنکه اصلاح قیمتی پایان سال زمینه‌ساز این شده است سال بعد بورس معاملات خود را از قله شاخص کل آغاز نکند و در صورتی که تالار شیشه‌ای باز هم شاهد وزش نسیم رونق از سوی عوامل اثر‌گذار مذکور باشد، می‌توان به بهبود معاملات سهام در سال آینده امیدوار بود.

گزارش تفصیلی بورس در سال آینده را اینجا بخوانید.

در «دنیای اقتصاد» امروز می‌خوانید: نبض بازار در سال 96

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید:

سایه روشن بورس در سال 97

بورس در سال 97

تداوم تردید بورس‌بازان در روزهای پایانی

در همین ارتباط هم بخوانید:

بازار پتروشیمی در سال 97

تصویر خودرو در سال 97

بازار نفت در سال 97

بازار آتی سکه در سال 97

بازدهی یکساله فرابورس