بدهکاران ارزی تعیین تکلیف شدند

فرمول تسویه ارز واردات

04:04 - 1400/01/18
بانک مرکزی روز گذشته در دو مصوبه جداگانه، فرمول تامین ارز واردات و نحوه تسویه با بدهکاران ارزی را اعلام کرد. در دیگر سو همزمان با تحولات و سیاست‌گذاری جدید ارزی، بازار ارز در پیاده‌روهای خیابان فردوسی خیس و لیز و خلوت‌تر از همیشه بود.

بر مبنای دو مصوبه بانک مرکزی که براساس بندهایی از آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید صورت گرفت، در مصوبه اول، این امکان برای واردکنندگان فراهم شده که در صورت تحویل سند حمل به بانک‌های عامل در موعد مقرر، بتوانند با نرخ ارز زمان صدور حواله، تسویه حساب خود را انجام دهند. اما چنین امکانی برای واردکنندگانی که به شکل اعتباری برای کالاهای خود ارز تهیه کردند، وجود ندارد. در مصوبه دوم وضعیت بدهکاران ارزی که از حساب ذخیره ارزی وام گرفته بودند، تعیین تکلیف شده است.

در همین خصوص همسو با تصمیم‌های جدید ارزی که این روزها با هدف مدیریت تقاضا از سوی سیاست‌گذار صورت گرفته است، مهم‌ترین اتفاق در بازار خروج تقاضای اضافی از بازار بود. تا همین هفته گذشته، بسیاری از مردم عادی وارد بازار می‌شدند و سعی می‌کردند با استفاده از تفاوت بین نرخ عرضه بازیگران بازارساز و بازار آزاد کسب سود کنند. همزمان با این تحولات، دیروز روند افزایشی سکه نیز ادامه یافت.

در همین رابطه بخوانید:

فرمول تسویه ارز واردات

تصمیم جدید بدهکاران ارزی

مجلس طرح ارزی می‌دهد

کمیته دایمی ارز در اتاق ایران

رییس بانک مرکزی در جمع فعالان اتاق بازرگانی ایران

خروج تقاضای مازاد از بازار ارز