آژانس بین‌المللی انرژی:

تقاضای نفت خام فروکش می‌کند

06:03 - 1400/01/18
آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین ارزیابی خود از بازار نفت با استناد به روند صعودی قیمت در بازارهای جهانی، از احتمال فروکش کردن تقاضا برای این محصول خبر داد.
تقاضای نفت خام فروکش می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش پیش‌بینی کرد که میزان تقاضا برای نفت خام در سال جاری میلادی با افزایشی 1/4 میلیون بشکه‌ای در روز روبرو شود. این نهاد در گزارش پیشین خود میزان افزایش سالانه تقاضا را در سطح 1/5 میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود.

به گفته تحلیلگران این نهاد، افزایش 51 درصدی قیمت نفت خام در یک سال گذشته بسیاری از اقتصادهای نوظهور را بر آن داشته تا یارانه پرداختی نهاده‌های انرژی به مصرف‌کنندگان نهایی را کاهش دهند و همین امر نیز می‌تواند تقاضا برای نفت خام متاثر کند.

همچنین آژانس معتقد است زمان لازم برای اظهار نظر در زمینه تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران در بازار نفت هنوز فرا نرسیده و باید توانایی سایر تولیدکنندگان برای جبران کاهش احتمالی عرضه از سوی ایران در این رابطه مورد بررسی قرار گیرد.

براساس پیش‌بینی‌های آژانس تقاضا برای نفت خام اوپک در ادامه سال جاری میلادی در سطح 32/25 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این درحالی است که سطح تقاضا برای نفت اوپک در ماه آوریل به میزان 32/12 میلیون بشکه در گزارش شده است

همچنین تحلیلگران این نهاد میزان افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک را در سال 2018 میلادی در سطح 1/87 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده‌اند و این در حالی است که در گزارش پیشین، میزان افزایش عرضه از سوی کشورهای مذکور در سطح 1/8 میلیون تن برآورد شده بود.