رویکرد محتاط معامله‌گران فلزات در آستانه سخنرانی پاول

15:04 - 1400/01/18
در پی افت ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا باری فلزات پایه در روز جمعه افزایش یافت و قیمت این محصولات در مسیر صعودی قرار گرفت. با این وجود شکست مذاکرات تجاری اخیر میان آمریکا و چین کماکان بازار فلزات را تهدید می‌کند.
رویکرد محتاط معامله‌گران فلزات در آستانه سخنرانی پاول

شاخص دلار در معالات روز جاری از مواضع  پیشین عقب نشینی کرد و با افتی 0/2 درصدی مواجه شد. در پی این امر تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیردلاری افزایش یافت و همین امر به رشد قیمت این محصولات دامن زد. صبح امروز سیر صعودی شاخص دلار تداوم یافت اما رفته رفته با آغاز روند شناسایی سود این نماگر زیر فشار قرار گرفت. در عین حال بخشی از سرمایه‌گذاران در آستانه سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا تصمیم به خروج از بازار گرفتند تا از ریسک معاملات امروز در امان باشند.عصر جمعه نشست بانک‌های مرکزی در وایومینگ آمریکا برگزار خواهد شد و جروم پاول طبق برنامه قرار است ساعت 18:30 به وقت تهران به ایراد سخنرانی بپردازد. سرمایه گذاران در انتظارند تا از جدیدترین مواضع پاول پیرامون افزایش نرخ بهره مطلع شوند. بدین ترتیب احتمال نوسان ملموس شاخص دلار در عصر امروز وجود دارد و بنابراین باید شاهد افزایش احتیاط در میان معامله‌گران فلزات در ساعت های پیش رو باشیم. هم اکنون نیز بخشی از معالمه گران با بستن موقعیت های خود از بازار خارج شده اند امری که بخشی از رشد قیمت ابتدای روز فلزات را خنثی کرده است

با این وجود شکست مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین کماکان ریسک قابل ملاحظه‌ای را در برابر  بازار فلزات قرار می دهد. مذاکرات تجاری دو روزه آمریکا و چین روز گذشته بدون حصول توافقی میان طرفین پایان یافت. پس از این رویداد، آمریکا و چین دور دوم از برنامه وضع تعرفه وارداتی بر محصولات تولیدی یکدیگر را آغاز کردند. بدین ترتیب امیدها برای کاهش تنش تجاری میان این دو کشور در برهه کنونی کاهش یافت. در صورت تداوم جنگ تعرفه ای دو کشور، رشد اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید امری که تقاضا برای فلزات را متاثر خواهد کرد.

هم اکنون هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/4 درصدی به 5990 دلار رسیده و آلومینیوم 0/2 درصد گران شده و در سطح 2078 دلار قرار گرفته است. سرب با افزایش قیمتی 0/7 درصدی در سطح 2073  دلار قرار دارد و روی 0/8 درصد گران شده و در قیمت 2486 دلار معامله می‌شود.