جهش 5 درصدی قیمت نفت خام

10:01 - 1400/01/21
با ازسرگیری معاملات در بازار نفت خام، این محصول با جهش قیمتی بیش از 5 درصد مواجه شد. آتش‌بس موقت آمریکا و چین در کنار توافق عربستان و روسیه برای حمایت از بازار نفت و همچنین کاهش سطح تولید در آلبرتای کانادا از دلایل حمایت از قیمت نفت به حساب می‌آیند.
جهش 5 درصدی قیمت نفت خام

در پایان هفته روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست G20  طرفین توافق کردند که در راستای کاهش تنش‌های تجاری گام بردارند. در این راستا آمریکا از وضع یا افزایش تعرفه جدید بر کالاهای چینی خودداری خواهد کرد و چین نیز سطح خرید محصولات آمریکایی را بالا خواهد بود. دو کشور قرار است در بازه سه ماه آینده مذاکرات تجاری را ادامه دهند.

در این میان پس از ملاقات رئیس جمهور روسیه و ولیعد عربستان سعودی، دو طرف بر تمدید برنامه کاهش تولید به منظور حمایت از بازار نفت خام تاکید کردند امری که در بهبود معاملات این محصول تاثیر شایانی داشت. ذکر این نکته ضروری است که نشست اوپک در روز پنج‌شنبه این هفته برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در این نشست تصمیمات مهمی در جهت کاهش تولید اتخاذ شود.

همچنین دولت کانادا تولیدکنندگان نفت در آلبرتا را به کاهش 8/7 درصدی (325 هزار بشکه در روز) سطح تولید ملزم کرد. بروز مشکل در خط لوله انتقال نفت این منطقه دلیل اصلی درخواست دولت برای کاهش تولید به حساب می‌آید.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 5 درصدی درصدی در سطح 62/4 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژانویه 5/3 درصد ارزان شده و به 53/6 دلار رسیده است.