معارفه کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت برگزار شد

برنامه‌های آینده « زکشت »

10:06 - 1400/01/21
کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در راستای پیگیری برنامه‌های آینده اقدام‌های لازم به منظور اخذ مجوزهای مورد نیاز و دریافت پروانه بهره‌برداری را در دستور کار دارد. در این میان اما سود عملیاتی هر کیلوگرم شیر تولیدی اصفهان کشت را بالاتر از برخی شرکت‌های هم‌گروه خود اعلام کرد.
برنامه‌های آینده « زکشت »

دنیای بورس: کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت اقدام به برگزاری جلسه معارفه با حضور مدیران شرکت و سهامدار عمده کرد تا به این ترتیب در روزهای آتی شاهد عرضه اولیه سهام خود در فرابورس ایران باشد.

رصد فعالیت مالی

علیرضا علیمرادی؛ مدیر مالی کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با اشاره به سرمایه «زکشت» گفت: سرمایه «زکشت» در تیرماه سال ۹۶ از محل مطالبات حال شده سهامداران از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و سهامدار عمده آن نیز موسسه خیریه علی و حسین همدانیان با دارا بودن 96 درصد از کل سهام این شرکت است.

شرکت توانسته در سال 96سطح آبیاری بارانی را تا 163 هکتار افزایش دهد. همچنین شرکت‌های تراز اول لبنی کشور همچون کاله آمل، دومینو و پگاه را در جهت ارتقا کیفیت شیر تولیدی جذب کند. دریافت گواهی بین‌المللی اصلاح نژاد دام از شرکت ABS آمریکا و عناوین گاودار صنعتی نمونه استان و بهترین تولیدکننده شیر تصحیح‌شده نیز از دیگر دستاوردهای شرکت در سال‌های اخیر بود.

تولید و فروش

مدیر مالی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان درباره تولید و فروش شرکت هم تاکید دارد: کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با تولید سالیانه 17 هزار تن شیر، حدود 1.5 درصد از بازار شیر صنعتی تولید شده در استان اصفهان را پوشش می‌دهد و به نوبه خود یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید شیر استان را در اختیار دارد.

میانگین تولید شیر روزانه در این مجموعه در حال حاضر 50 تن است و «زکشت» از ابتدای سال تا پایان شهریور امسال 8913 تن شیر تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد داشت.

علیمرادی تعداد کل گله شرکت را نیز تا پایان شهریورماه جاری تعداد 2957 راس ذکر کرد و گفت: از این تعداد 1403 راس آن دام مولد هستند.

علیمرادی در خصوص وضعیت فروش محصول‌های «زکشت» نیز گفت: فروش شیر این شرکت از ابتدای امسال تا پایان تابستان 1397 به میزان 8757 تن و گوساله نر به تعداد 291 راس بود که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته  به ترتیب با افزایش 3 و 46 درصدی روبه‌رو شد.

علیمرادی افزایش 46 درصدی در فروش گوساله نر در این مدت را نتیجه تغییر سیاست شرکت در سن فروش گوساله نر به سه ماهگی عنوان کرد و گفت: دارایی‌های زیستی مولد و دارایی‌های ثابت مشهود شرکت در تاریخ 31 شهریور امسال به ترتیب 13 و 4 درصد نسبت به تاریخ 29 اسفند سال 1396 افزایش داشت.

افزایش سود شرکت

علیمرادی در ادامه به رشد سود خالص شرکت اشاره کرد و گفت:  سود خالص «زکشت» رشد 20 درصدی را در دوره شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

علیمرادی در حالی سود عملیاتی هر کیلوگرم شیر تولیدی اصفهان کشت را عدد 391 تومان و بالاتر از برخی شرکت‌های هم‌گروه خود اعلام کرد که این موضوع را در نتیجه مزیت شرکت در قیمت تمام‌شده کمتر تولید شیر و نرخ فروش بیشتر این محصول دانست.

مدیرمالی «زکشت» همچنین گفت: نرخ فروش شیر در مرداد ماه امسال به ۱۵۷۰ تومان رسیده بود که در حال حاضر به نرخ پایه ۲۰۰۰ تومان تحویل درب کارخانه افزایش یافت.

برنامه‌های آتی

مدیرمالی اصفهان کشت در ادامه به برنامه‌های آتی و طرح‌های توسعه اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر به علت تغییرات اقتصادی تقریبا دامداری‌های سنتی و کوچک از بین رفته‌اند و تا 5 سال آینده فقط واحدهای بالای 1000 راس مولد باقی خواهند ماند، در این راستا شرکت در نظر دارد سطح گله را تا سقف 1500 راس مولد افزایش دهد و رشد طبیعی تا جایی دیده شده است که با کمترین هزینه می‌توان تا سقف 1500 راس گله مولد را ایجاد کرد.

وی همچنین اعلام کرد با اخذ موافقت اصولی از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای تاسیس یک واحد پرورش تلیسه به ظرفیت 1000 راس، اقدام‌های لازم به منظور اخذ مجوزهای مورد نیاز و دریافت پروانه بهره‌برداری در حال پیگیری است و شرکت در نظر دارد از طریق طرح آبیاری بارانی و نواری و جایگزینی ارقام مرغوب‌تر سطح زیر کشت محصولات خود را افزایش دهد.

نقاط ضعف و قدرت

علیمرادی به بررسی نقاط ضعف و قدرت «زکشت» پرداخت و گفت: دارا بودن حاشیه سود بالا نسبت به برخی رقبا، استفاده از گزارشگری ارزش منصفانه و به روز بودن دارایی‌ها و نیز پایین بودن هزینه حمل به علت جایگاه جغرافیایی اصفهان  از جمله مزایا و نقاط قدرا «زکشت» محسوب می‌شود.

وی به تهدیدهای پیش روی این شرکت اشاره کرد و گفت: مواردی همچون تاثیر نوسان‌های نرخ ارز در بهای خرید مواد اولیه، بهای تمام‌شده پایین در کشورهای همسایه به علت پایین بودن نرخ علوفه و در نتیجه عدم صرفه اقتصادی صادرات، بالا بودن قیمت لبنیات را از جمله تهدیدها برای شرکت خواهد بود.

کشاورزی مكانيزه اصفهان كشت در سال 1366 با سرمايه‌گذاری قند نقش جهان به ثبت رسيد و در محل همان شركت، واقع در كيلومتر 42 جاده اصفهان – مباركه شروع به فعاليت کرد. در سال 1384 نیز مالكيت سهام اين شركت از قند نقش جهان به موسسه خيريه علی و حسين همدانيان واگذار شد. در حال حاضر سهامدار عمده «زکشت» این موسسه خیریه است.

موضوع اصلی فعالیت شرکت براساس ماده 2 اساسنامه شامل احداث و اجرای فعاليت‌های دامپروری و كشاورزی اعم از گاوداری، مرغداری، زنبورداری، پرورش ماهی، كرم ابريشم و همچنین كاشت، داشت و برداشت مكانيزه محصول‌های كشاورزی است.