جلسه معارفه « لوتوس » برگزار شد

10:38 - 1400/01/21
جلسه معارفه تامین سرمایه لوتوس پارسیان پیش از عرضه اولیه سهام در بورس تهران، امروز در محل هتل ارم تهران برگزار و با استقبال بسیار خوبی از سوی فعالان بازار مواجه شد.
جلسه معارفه « لوتوس » برگزار شد

دنیای بورس: این جلسه که با سخنرانی علی روحی؛ نماینده گروه مالی بانک پارسیان به عنوان سهامدار عمده آغاز شد، در ادامه شاهد بیان گزارش عملکرد شرکت توسط علی تیموری شندی- مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان- بود و در انتها، جلسه با پرسش فعالان بازار و پاسخ نمایندگان شرکت به پایان رسید.

کامتان شیرین

در ابتدای جلسه علی روحی نماینده گروه مالی بانک پارسیان، گفت: ما در عرضه سهام زیرمجموعه‌هایمان در بورس، نکته مهم برایمان شفافیت و اطلاع‌رسانی درست است. بی تردید فعالان بازار خواهان به دست آوردن سودهای بالا هستند؛ ما هم به عنوان سهامدار عمده مایل هستیم شرکت‌های زیرمجموعه‌مان به نحوی فعالیت کنند که به حداکثر سود ممکن برسند اما مقدم بر این، همیشه انتظار داریم که شرکت‌ها چهارچوب‌ها و اصول را رعایت کنند و اطلاعات را به سهامداران به ویژه زمانی که شرکت بورسی می‌شود، به طور دقیق و سریع ارائه کنند.

روحی درخصوص حمایت سهامدار عمده از سهم گفت: ما هم برای حمایت از سهم تعاریفی در ذهنمان هست منتها حمایت را در این تعریف نمی‌کنیم که اگر سهم در یک نقطه خاصی رسید و قیمت در حال برگشت بود، سهامدار عمده وظیفه ورود و حمایت از سهم در قیمت‌های خاصی را دارد. تعریف ما از حمایت از سهم این است که به شرکت کمک کنیم که با بهترین برنامه و اصول مدیریتی اداره شود.

او در پایان گفت: امیدواریم با توجه به قیمت مناسبی که برای عرضه سهام در نظر گرفته شده است، کام همه خریداران سهام لوتوس شیرین شود.

قضاوت بر عهده سهامداران

در ادامه این جلسه، علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان، گزارش کاملی از عملکرد این شرکت ارائه کرد.

مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان گفت: سهم تامين سرمايه‌ها از مجموع تأمين مالي در فضاي اقتصاد ايران 7 درصد است. اين در حالي است كه اين سهم در اقتصادهاي توسعه يافته دنيا بيش از 50درصد است. بنابراين اين صنعت فضاي قابل توجهي براي رشد خواهد داشت.

تيموري شندي عملكرد شركت در طراحي و ارائه ابزارهاي جديد را مثبت خواند و گفت: صندوق جسورانه رويش لوتوس، صندوق طلاي لوتوس، صندوق اعتماد آفرين، پرتال لوتوس و انتشار اولين اوراق شركتي بدون ضامن بخشي از عملكرد شركت در ارائه خدمات مالي و ابزارهاي جديد به بازار سرمايه بوده است. او افزود: قضاوت درباره عملكرد لوتوس را بر عهده سهامداران فعلی و بالقوه مي‌گذارم.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به برنامه های آتی شرکت گفت: از اهم استراتژی‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان می‌توان به شفافیت و انضباط در عملکرد، ایجاد تعادل در منافع ذی‌نفعان شرکت، توسعه شبکه مشتریان  مستقل و ... اشاره کرد. سرمایه گذاری و مشارکت در راه‌اندازی ابزارها و نهادهای کامل‌کننده زنجیره ارزش شرکت،  تقویت و توسعه زیر ساخت‌های فن‌آوری اطلاعات، ایجاد ائتلاف‌های استراتژیک با سایر نهادهای مالی، اصلاح ساختار رسمی شرکت و تمرکز بر ساختارهای مشوق نوآوری از جمله دیگر مواردی است که مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در برنامه‌های آتی شرکت به آن اشاره کرد.

وي در ادامه تصريح كرد: تامین سرمایه لوتوس پارسیان مجوز هیئت مدیره برای افزایش سرمایه شرکت به مبلغ 6000 میلیارد ریال را دریافت کرده است و پس از مجمع سال آينده این برنامه دنبال خواهد شد و به امید خدا اجرایی می‌شود.

فایل ارائه شده در جلسه معارفه که شرح کامل گزارش عملکرد شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است، در پایان این گزارش قرار دارد و قابل دریافت است.

هدف از حضور در بورس

در بخش پرسش و پاسخ این جلسه، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پاسخ به اينكه هدف شما از حضور در بازار سرمايه چيست، اظهار كرد: حضور ما در بازار سرمايه دو علت داشت، يكي به دلیل محدوديت‌ سهامداری بانک‌ها در تامین سرمایه‌ها که بر این اساس لازم بود بخشی از سهام بانک پارسیان عرضه شود و مورد دیگر به دلیل اعتباري است كه حضور در بازار سرمايه مي‌تواند براي شركت‌ها داشته باشد و در برندینگ عمومی شرکت‌ها مؤثر واقع شود.

علي تيموري شندي در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اينكه آيا كاهش سود سپرده‌هاي بانكي بر عملكرد و سود شرکت لوتوس پارسیان تأثير مي‌گذارد یا خیر؟ گفت: اين طور نيست كه كاهش نرخ بهره بانكي، تامين سرمايه‌ها را تحت تاثير قرار ندهد ولي ما چندين برابر سرمايه شركت دارایی تحت مديريت داريم، در عين حال ما هميشه از سرمايه‌گذاري منابع خود در بانك‌هایی که سود بالا پرداخت می‌کنند، پرهيز كرده‌ايم و بيشتر در منابعی سرمايه‌گذاري كرده‌ايم که كاهش سود بانكی نمي‌تواند تأثیر نگران کننده‌ای برای ما داشته باشد.

متغیرها در تعیین زمان عرضه

مجتبی تقی‌پور، نایب رییس هیئت مدیره تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پاسخ به سؤالی درباره  زمان عرضه سهام لوتوس گفت: ما عجله‌اي براي عرضه نداشتيم ولي در عرضه سهم، سهامداران يك طرف هستند و نظر باقي ذي‌نفعان و مسئولان هم بايد در نظر گرفته شود. بنابراین، با توجه به صحبت‌هايي كه با شركت بورس داشتيم، قرار شد كه روز سوم بهمن ماه 10 درصد از سهام شرکت را عرضه كنيم. از طرفی، از آنجايي كه اسفند ماه معمولاْ زمان عرضه اوراق بدهی است و بازار به سهام كمتر توجه مي ‌کند، بهتر بود در ماه جاری وارد بورس شویم.

حسن كاظم زاده معاون سرمايه گذاري‌های جایگزین تامين سرمايه لوتوس پارسيان در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه دليل سهم كم درآمدي شركت از فعالیت سبدگردانی در سال گذشته چه بود، تصريح كرد: سال گذشته سال خوبي براي بورس نبود و سبدهاي تحت مديريت شركت هم اندك بود، لذا درآمدهاي ما از اين محل با كاهش همراه بود، اما در سال جاري ميزان درآمد ما از اين بخش بيشتر شد.

بورس در انتظار عرضه

طبق اطلاعيه‌اي كه بورس اوراق بهادار تهران منتشر كرده است، فردا- چهارشنبه مورخ سوم بهمن-500 ميليون سهم تامین سرمایه لوتوس پارسیان معادل 10 درصد از سهام این شرکت، در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. اين عرضه به روش ثبت سفارش و با كف قيمت هر سهم 1950 ریال و سقف قيمت 2050 ریال عرضه خواهد شد.

هر كد حقيقي يا حقوقي در اين عرضه، حداكثر تا 2000 سهم مي‌تواند خريداري كند و متعهد خريد اين سهم، در صورت عدم خريداري اين سهم توسط عموم تا سقف 50 درصد خريد را تعهد كرده است.