سکه بیشترین مقدار منفی حباب در 9 ماه اخیر را به ثبت رساند

پایان هتریک نزولی دلار

11:32 - 1400/01/21
در معاملات روز چهارشنبه به 3 افت متوالی ارز و سکه پایان داده شد. بازارساز ارزی در سال جاری با تمهیداتی هوشمندانه دامنه نوسان دلار را محدود کرده و اثرگذاری خود بر بازار را گسترش داده است. با کم شدن بازه تغییرات روزانه دلار در بازار آزاد و افزایش بهای دلار در سامانه نیما مقدمه یکسان‌سازی این دو نرخ پس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم شده است. امروز سکه نیز با دو بازوی اونس و ارز صعودی شد و حباب آن در محدوده منفی پیشروی کرد.
پایان هتریک نزولی دلار

دنیای بورس: در پنجمین روز کاری هفته به سه افت متوالی ارز و طلا پایان داده شد. دلار که از روز یکشنبه تا سه‌شنبه و در 3 افت متوالی بیش از 8/1 درصد از ارزش خود را از دست داده بود طی معاملات چهارشنبه 50 تومان به ارزش خود افزود و راس ساعت 18 به بهای 12 هزار و 940 تومان به فروش رسید.

محدود شدن دامنه نوسان دلار

امروز برای سومین روز متوالی نوسان دلار دو رقمی باقی ماند. همچنین در 13 روز گذشته شاهد نوسان بالای 200 تومان در بازار ارزی کشور نبوده‌ایم. از 21 خرداد ماه نیز شاخص ارزی کشور نتوانسته است پا را فراتر از بازه 12 هزار و 700 تومانی و 13 هزار و 700 توامنی بگذارد. انحراف معیار قیمتی دلار در سال جدید نیز بسیار محدود بوده است و حتی فاصله سقف و کف قیمتی در فصل بهار و در ادامه تیر ماه بسیار کمتر از 4 فصل سال 97 بوده است. انحراف معیار شاخصی برای سنجش میزان نوسان یک داده است به طوری که هرچه پراکندگی قیمت بیشتر باشد عدد بزرگتری برای انحراف معیار به دست می‌آید و مقادیر کم انحراف معیار نشان از یک‌دست بودن داده‌های آماری دارد. در کنار این کمترین بازده فصلی دلار در 2 سال اخیر نیز در بهار 98 رقم خورده است.  پیش از این دلار در بهار 96 بازدهی کمتری را به ثبت رسانده بود. با این حال ذکر این نکته ضروری است که در آن زمان قیمت ارز در بازار داخلی تک نرخی بود و مقادیر بسیار نازل‌تری برای دلار تعیین می‌شد.

کمترین میزان نرخ ارز در سال جدید 12 هزار و 600 تومان بوده است و در سمت مقابل 15 هزار و 700 تومان بیشترین مقداری است که برای دلار به ثبت رسیده است. به این ترتیب فاصله بیشینه و کمینه نرخ ارز در فصل بهار 25 درصد بوده است. این میزان برای زمستان، پاییز و تابستان 97 به ترتیب 47 درصد، 80 درصد و 90 درصد بوده است. مشخص است که هر چه به سمت زمان کنونی حرکت کنیم از شدت نوسان دلار کاسته شده است و در ابتدای تابستان سال جاری به کمترین حد خود در اسام اخیر رسیده است.

 عامل اصلی کم نوسانی دلار چیست؟

برخی از تحلیل‌گران تغییر در سطح عرضه را به عنوان عامل تعیین‌کننده نوسان ارزی می‌شناسند. به اعتقاد این گروه سه نشانه موید اتفاقات مثبت در سمت عرضه هستند. در درجه اول فاصله کاهش نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد است. دلار نیمایی که پیش از عید در حدود 9 هزار و 800 تومان قیمت‌گزاری می‌شد هم‌اکنون در سطح 11 هزار تومان قرار دارد. به این ترتیب فاصله دلار آزاد و نیمایی در حدود 12 درصد است، در حالی که در آخرین روز کاری سال گذشته این میزان به 45 درصد می‌رسید. با استناد به برخی اخبار به نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد را یکی کند. همزمان با ثبات نسبی نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت دلار نیمایی از ابتدای سال از دو مرز 10 و 11 هزار تومانی عبور کرده است. هر چه قدر فاصله دو نرخ دلار به هم نزدیک شود تمایل صادرکنندگان به عرضه دلار بیشتر خواهد شد و همین نکته می‌تواند ابزار بازارساز برای کنترل بازار داخلی را قدرتمندتر سازد.

از سمت دیگر سبقت گرفتن میزان صادرات کشور نسبت به واردات در سال 98 است. در دو ماه نخست سال جدید میزان صادرات حدود 2 میلیارد دلار بیش از میزان واردات بوده است. در صورت تداوم این روند جریان خروج سرمایه از کشور معکوس شده و افزایش درآمدهای ارزی می‌تواند منابع بانک مرکزی برای تثبیت قیمت دلار را تقویت کند.

افزون بر این محدود شدن دامنه نوسان نرخ حواله درهم نیز بر کنترل نوسان دلار کمک کرده است. در روزهای اخیر قیمت درهم در مرز 3 هزار و 500 تومانی قرار داشته است و کمتر تمایلی از خود برای صعود و یا نزول از خود نشان داده است. با توجه به اثرگزاری مستقیم درهم بر نرخ دلار در بازار داخلی، بسیاری از تحلیل‌گران رد پای بازارساز را در عرضه قوی درهم دنبال کرده‌اند. علاوه بر 3 عامل ذکر شده کم‌واکنشی بازار به اخبار سیاسی و بر چیده شدن تقاضای احتیاطی در بازار نیز بر تغییرات محدود دلار اثر گذاشته است.

پیشروی حباب سکه در محدوده منفی

امروز سکه بهار آزادی هم همگام با دلار و تحت حمایت اونس طلا به افزایش قیمت پرداخت و سه نزول متوالی خود را پایان بخشید. راس ساعت 18 هر سکه طرح جدید به بهای 4 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رفت و 30 هزار تومان به ارزش خود افزود. افزون بر رشد 0.4 درصدی نرخ ارز عبور مجدد اونس طلا از مرز 1400 دلاری به روند افزایش سکه شتاب بخشید. امروز بهای جهانی طلا به واسطه افزایش ریسک‌های سیستماتیک صعودی شد و حتی در میانه روز به اوج 1438 دلاری نیز رسید. اظهارات مشاور تجاری کاخ سفید در خصوص طولانی شدن مذاکرات تجاری چین و آمریکا بر سطح نگرانی معامله‌گران افزود و از سمت دیگر آغاز یک جنگ تجاری جدید از سوی ایالات متحده و این بار با اتحادیه اروپا بازار دارایی‌های امن از جمله طلا را داغ کرد. با نوسان قیمتی صورت گرفته حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی 178 هزار تومان قرار گرفت که از تاریخ 21 مهر ماه سال گذشته بی‌سابقه است.