بازیگران بورس (ماهانه)

کارنامه تیرماه حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سهام

11:36 - 1400/01/21
بررسی عملکرد دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی در ماه گذشته نشان از چرخش مسیر معاملات به سمت بازیگران عمده بازار دارد به‌طوری‌که مشارکت سهامداران حقوقی در تیرماه با افزایش ۳درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو شد.
کارنامه تیرماه حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سهام

دنیای بورس: بازیگران بورسی در حالی تیرماه را با خریدهای پرحجم حقوقی‌ها و انتقال بیش از ۴۳۶میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه سپری کردند که این روند در نخستین روز کاری مرداد‌ماه نیز دنبال شد به‌طوری‌که در جریان معاملات روز سه‌شنبه جابه‌جایی بیش از ۲۳میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

بررسی عملکرد دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی در ماه گذشته نشان از چرخش مسیر معاملات به سمت بازیگران عمده بازار دارد به‌طوری‌که مشارکت سهامداران حقوقی در تیرماه با افزایش ۳درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو شد. در نهایت بزرگان بازار ۲۶درصد در سمت خرید مشارکت داشتند و به همین میزان از فروش‌های این گروه کاسته شد. در سمت مقابل معامله‌گران خُرد بازار ۷۴درصد مشارکت در سمت خرید داشتند ولی در مجموع خالص تغییر مالکیت در تیر ماه به سمت معامله‌گران حقوقی رقم خورد. اتفاقی که با خالص خرید ۴۳۶میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد.

نگاهی به صنایع برتر

نگاهی به صنایع موردتوجه معامله‌گران در ماه گذشته نشان می‌دهد که حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید را در گروه شیمیایی داشتند. امری که با خالص خرید ۳۴۰میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها و به‌عبارت دقیق‌تر حمایت‌ها به جمع‌آوری سهام تازه‌وارد پتروشیمی نوری و در ادامه پلی‌پروپیلن‌جم تعلق داشت به‌طوری‌که نیمی از این رقم یعنی ۱۷۰میلیارد تومان به خالص خرید «نوری» اختصاص یافت. نماد مزبور که در ۲۲تیرماه شاهد عرضه اولیه ۱۰درصدی سهام خود در بورس تهران بود، تا روز ۲۹تیرماه که برای برگزاری مجمع متوقف شد، بازدهی بیش از ۲۰درصدی را به نمایش گذاشت.

هرچند نماد «نوری» در ۳روز ابتدایی بعد از عرضه، نوسان حداکثری در محدوده ۵درصد را تجربه کرد ولی در دو روز بعدی از حمایت سهامداران عمده برخوردار شد.  همانطور که عنوان شد «جم‌پیلن» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در تیرماه بود به‌طوری‌که ۱۲۱میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

 این نماد نیز که یکی دیگر از تازه‌واردهای بورسی است، در اواخر خردادماه (۲۷خرداد) در بازار سهام کشف قیمت شد و بازدهی بیش از ۱۷درصدی (با احتساب تقسیم سود نقدی در مجمع) را در ماه گذشته به نمایش گذاشت. البته «جم‌پیلن» در تاریخ ۲۹خردادماه به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد و در تاریخ ۳تیرماه بعد از برگزاری نشست مزبور و تقسیم سود ۳۲۵تومانی به ازای هر سهم، با نوسان مثبت ۳۸درصدی بازگشایی شد و به این ترتیب بخش عمده‌ای از  گپ قیمتی بعد از مجمع را پُر کرد. 

همچنین در دیگر اخبار پیرامون این نماد، انتشار گزارش عملکرد ۳ماهه نخست سال قرار داشت؛ به‌طوری‌که شرکت موفق شد تا پایان خردادماه سود خالصی بیش از ۴۰۰میلیارد تومان را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، رشد ۲۲۸درصدی را نشان می‌دهد. این گزارش که در آخرین روز کاری تیرماه منتشر شد، در جلب توجه سهامداران خرد بی‌تاثیر نبود؛ به‌طوری‌که در ۳۱تیرماه شرکت‌های پتروشمیران و پتروشیمی جم هر کدام ۱۰میلیون سهم «جم‌پیلن» را به فروش رساندند. ولی در نخستین روز کاری مردادماه شاهد حمایت مجدد سهامداران عمده از «جم‌پیلن» بودیم. بر این اساس بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات روز گذشته به این نماد تعلق داشت که با انتقال بیش از ۱۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «جم‌پیلن» ادامه یافت.

حمایت از نمادهای بانکی

صنایع بانکی نیز از دیگر گروه‌‌هایی بود که تیرماه را با خالص خرید مثبت حقوقی‌ها سپری کرد. بر این اساس ۱۳۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی این گروه منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. بر این اساس خالص خرید بازیگران عمده در نماد «وتجارت» به بیش از ۸۶میلیارد تومان رسید.

در این میان حقوقی شرکت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران تقریبا هر روز به حمایت و خرید سهم پرداخت و در مجموع بیش از ۳میلیارد سهم (معادل 1.3 درصد) از سهام «وتجارت» را در تیرماه به پرتفوی خود افزود و درصد مالکیت خود را در این نماد به 5.8 درصد رساند. 

البته در میان اخبار مهم، بانک تجارت نیز در آخرین روز کاری تیرماه شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تصویب صورت‌های مالی سال ۹۷ بود. گزارش تکمیلی در زمینه مجمع مزبور با عنوان «تصویب صورت‌های مالی و تجارت» در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد.  در ماهی که گذشت بانک پاسارگاد نیز با ثبت خالص خرید ۳۸میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده بود.

در این نماد شرکت آرمان گسترظفرمند با خریدهای پیاپی خود، عنوان سهامدار بالای یک درصدی «وپاسار» را به خود اختصاص داد به‌طوری‌که در حال حاضر این شرکت ۵۲۲ میلیون سهم معادل 1.03 درصد از سهام این بانکی را در اختیار دارد. بانک صادرات نیز در تیرماه خالص خرید 3.5 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در این نماد نیز بخش عمده‌ای از خریدها توسط گروه مالی سپهرصادرات بود. به‌طوری‌که این حقوقی در مجموع تیرماه بیش از ۵۰۰میلیون سهم معادل 0.2 درصد به پرتفوی خود افزود و درصد مالکیت خود در نماد «وبصادر» را به 8.9 درصد رساند.

در این میان ۱۰۰میلیون سهم مزبور در آخرین روز کاری تیرماه خریداری شد. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات نیز دیگر حقوقی فعال در این نماد بود که در مجموع تیرماه بیش از ۲۰میلیون سهم را خریداری کرد. همچنین در ماهی که گذشت بانک صادرات شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به ٢٩ اسفندماه ١٣٩٧ و تصویب صورت‌های مالی خود بود.

توجه به معدنی‌ها

گروه معدنی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در تیرماه بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید. در این ماه بیشترین خریدهای ثبت‌شده به نماد سرمایه‌گذاری صدرتامین تعلق داشت که با انتقال حدود ۶۳میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «تاصیکو» همراه شد.  گل‌گهر نیز در تیرماه انتقال ۳۰میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد.

در این نماد نیز سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بیشترین خرید را به ثبت رساند. به‌طوری‌که این حقوقی با حمایت‌های روزانه خود توانست در مجموع ۷۱میلیون سهم «کگل» را خریداری کند. در این ماه صنعتی آما نیز با ثبت خالص خرید ۲۸میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران عمده در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه قرار گرفت. ولی در مقابل چادرملو در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت؛ به‌طوری که حقیقی‌ها با خرید سهام مزبور بیش از ۲۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

کارنامه تیرماه حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سهام16