ایست سکه پشت مرز روانی/ حبس بازه‌ای ارز با کنترل بازارساز

12:05 - 1400/01/21
در ادامه پایان هفته گذشته دلار رشد آرامی در معاملات امروز تجربه کرد. با احتساب معاملات امروز قریب به یک ماه است که دلار در بازه یازده هزار و یازده هزار و 500 تومان مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته است. گرچه از روزهای پایانی مهر دلار مسیر نزولی را در پیش گرفت اما در ادامه صعود نرم دلار رقم خورد تا این ارز به ادامه نوسان خود در نیمه پایینی کانال یازده‌ هزار تومان ادامه دهد. سکه نیز با وجود رشد قیمت 50 هزار تومانی نسبت به پنجشنبه همچنان از فتح کانال جدید ناکام مانده است.
ایست سکه پشت مرز روانی/ حبس بازه‌ای ارز با کنترل بازارساز

دنیای بورس: دومین شنبه معاملاتی بازارها در آبان با تقویت اندک قیمت سکه و دلار و عقب‌نشینی شاخص سهام همراه بود. در این میان، سکه همانند هفته قبل میدان‌دار میزان بازدهی در بین بازارهای داخلی باقی ماند. امروز و تا لحظه تنظیم این گزارش هر سکه طرح جدید با قیمت 3 میلیون و 990 هزار تومان معامله شده و رشد 1.3 درصدی (معادل 50 هزار تومان) را نسبت به روز پنجشنبه تجربه کرده است. در همین روز، نرخ هر دلار آمریکا به رشد 0.4 درصدی بسنده کرده و تا ارتفاع 11 هزار و 300 تومانی پیش آمده است. افزایش بهای طلا و ارز در حالی رقم خورد که شاخص اصلی بورس تهران در معاملات امروز حدود 0.3 درصد عقب‌نشینی کرد و مسیر خود را از بازارهای موازی جدا کرد.

 چنان که ملاحظه می‌شود سکه در معاملات امروز صدرنشین جدول بازارها از لحاظ میزان بازدهی بوده است. صعود سکه که از هفته قبل آغاز شد را می‌توان به سه عامل عمده نسبت داد. از یک طرف، افزایش نرخ‌های داخلی ارز و از طرف دیگر، تقویت بهای طلای جهانی در دو روز پایانی هفته گذشته. اما نکته مهم‌تر به انحراف منفی قیمت سکه طی بیش از چهار ماه اخیر باز می‌گردد که به طور بالقوه می‌تواند زمینه‌ساز جذابیت این فلز برای سرمایه‌گذاران باشد.

 بیش از چهار ماه است که معامله‌گران سکه، این فلز گرانبها را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن خرید و فروش می‌کنند (حباب منفی سکه). منظور از ارزش ذاتی سکه معادل ریالی همین اندازه از طلا به قیمت جهانی است. در واقع، محاسبه ارزش ذاتی سکه، قیمت اونس جهانی، نرخ دلار و همچنین مالیات بر ارزش افزوده سکه عوامل تعیین‌کننده هستند.

نکته جالب این است که با وجود رشد 14 درصدی قیمت طلای جهانی از ابتدای سال، سکه نوسانات خود را غالبا با دلار هماهنگ کرده و همچون شاخص ارزی کشور حدود 14 درصد از نقطه ابتدایی سال عقب‌نشینی کرده است. علت این موضوع را می‌توان به نوسان پرشتاب دلار در سال گذشته جستجو کرد. به بیان دیگر، صعود قیمت طلای جهانی طی سال 2019 در جهت‌یابی سکه عملا بی‌تاثیر بوده است. این انحراف قیمتی از ابتدای تابستان سال جاری در بازار سکه رقم خورد (جایی که امید دلالان به نوسان پرشتاب دوباره ارز در اقتصاد کشور کم‌رنگ شد) و به تدریج بر عمق آن افزوده شد تا اینکه سکه از ابتدای مهر حتی از دلار هم جا ماند؛ به طوری که سکه در این مدت (از ابتدای تابستان تا پایان معاملات امروز) به طور میانگین عقب‌نشینی 14.5 درصدی را از ابتدای سال تجربه کرده و دلار 13.4 درصد اصلاح قیمت داشته است. در معاملات امروز سکه از فتح سطح روانی جدید (4 میلیون تومان) ناکام ماند. همچنان آرامش ارزی اقتصاد کشور مانع از سرمایه‌گذاری چشم‌بسته در اقتصاد کشور می‌شود.

پاسخ دلار به سطح مقاومتی

در روزی که سکه جهشی 1.3 درصدی را به ثبت رساند، دلار دومین گام پیاپی خود را در مسیر صعودی با رشد 50 تومانی برداشت و خود را تا سطح 11 هزار و 300 تومانی بالا کشید. دلار در هفته قبل به کمترین سطوح خود در دو ماه اخیر تنزل پیدا کرده بود. اما در ادامه رویه ماه‌های اخیر با کنترل بازارساز و در عین حال عدم تمایل به افت دلار به کانال ده هزار تومان عقب‌گرد دلار از مسیر نزولی را شاهد بودیم.

سیگنال‌های نزولی بازارساز در کنار فشار عرضه در سامانه نیما به عنوان دو عامل جهت‌دهنده همچنان دلار را در احاطه خود دارند. این در حالی است که تقاضای ارز - به ویژه تقاضای سفته‌بازانه –به نوسانات کوتاه‌مدت چشم دوخته و در عین حال، منتظر رونمایی از برآوردهای ارزی سیاست‌گذار در مهمترین سند مالی کشور (بودجه سال 99 دولت) در آذرماه است.