سکه از بورس پیشی گرفت

کارنامه بازارها در آخرین هفته بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

13:03 - 1400/01/21
در آخرین هفته از ماه بهمن در بین بازارهای داخلی صعود قیمت‌ها در بازار سکه نسبت به صعود شاخص کل بورس پیشی گرفت. در بازار جهانی نیز طلا به عنوان دارایی امن صعود محسوسی را تجربه کرد؛ اما فلزات مصرفی تحت تاثیر بیماری COVID-19 بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفتند.
کارنامه بازارها در آخرین هفته بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

دنیای بورس: در آخرین هفته بهمن‌ماه هر 3 بازار داخلی در مسیر صعود قرار گرفتند. بورس همچنان شاهد تداوم ورود نقدینگی بود و به این ترتیب رشد 4.3 درصدی نماگر اصلی را تجربه کرد. با این حال و پس از هفته‌ها بازار سکه توانست عنوان بازار پیشتاز، در مقیاس هفتگی را، از بورس برباید.

نکته مهم در صعود قیمت‌ها در بازار سکه، صعود هم‌زمان و محسوس دو اهرم این بازار، یعنی نرخ طلا در بازار جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بود. در بازار جهانی قیمت هر اونس طلا تحت فشار ویروس نوظهور و عدم بروز نشانه‌هایی از کنترل روند از مرز 1630 دلار نیز عبور کرد و سقف 7 ساله را پشت سر گذاشت. به این ترتیب طلا در بازار جهانی طی هفته گذشته رشد 3.2 درصدی را به ثبت رساند.

در بازار داخلی نیز قیمت هر دلار آمریکا از مرز 14 هزار تومان عبور کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته به نزدیکی 14400 تومان رسید. به این ترتیب نرخ دلار در بازار آزاد نیز در هفته گذشته شاهد رشد 3.2 درصدی بود.

رشد 3.2 درصدی اونس طلا و نرخ دلار مقدمات صعود 5.8 درصدی قیمت سکه در هفته گذشته را فراهم کرد. به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی هفته هر سکه طرح جدید به 5 میلیون و 370 هزار تومان رسید و بازدهی خود از ابتدای سال را به 15.5 درصد رساند.

در تشخیص ادامه مسیر بازارهای ارز و سکه باید به تصمیم FATF در رابطه با بازگشت ایران به لیست سیاه و یا تمدید مهلت ایران توجه داشت. در شرایطی که رئیس بانک مرکزی عنوان کرده است قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تغییری در معادلات ارزی به وجود نخواهد آورد بی‌شک واکنش دلالان ارزی به این اخبار را نمی‌توان نادیده گرفت.

در زیر نمودار بازدهی 9 بازار مرتبط با بورس تهران را در آخرین هفته بهمن مشاهده می‌کنید: 

کارنامه بازارها در آخرین هفته بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار19

▲ شاخص کل بورس: 4.3 درصد افزایش
▲ دلار: 3.2 درصد افزایش
▲ سکه: 5.8 درصد افزایش
▲ طلای جهانی: 3.2 درصد افزایش
▲ نفت برنت: 2.8 درصد افزایش
▼ مس: 0.6 درصد کاهش
▼ سرب: 1.8 درصد کاهش
▼ روی: 2.1 درصد کاهش
▼ آلومینیوم: 0.1 درصد کاهش