کارنامه 3 ساله سهم های بورسی

چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول

13:09 - 1400/01/21
در برخی مقاطع زمانی، ممکن است این گونه به نظر آید که بازارهایی مانند ارز و سکه رشدهای بسیاری بیشتری از بازار سهام داشته‌اند و به همین دلیل عموما جذاب‌ترند. با این وجود بررسی‌های دنیای بورس نشان می‌دهد 43 درصد از نمادهای بورسی طی 3 سال اخیر بیش از 900 درصد رشد کرده‌اند، در حالی که دلار در این مدت تقریبا 4 برابر و سکه 4.9 برابر شده است.
چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول

دنیای بورس: کمتر از 600 نماد در بازار سهام به صورت فعال معامله می‌شوند. از این تعداد 250 نماد در سه سال اخیر بیش از 10 برابر شده‌اند. این تعداد نماد تنها شامل نمادهای کوچکی که عموما به عنوان بستر رفتارهای سفته‌بازانه انتخاب می‌شوند نیست؛ «شاراک» و «شتران» از 14 اسفند 95 تا 14 اسفند 98 بیش از 11 برابر شده‌اند (بازدهی بیش از 1000 درصدی)؛ «فولاد»، «شبریز» و «شیران» بیش از 12 برابر شده‌اند و در بین نمادهای کمی کوچکتر بازدهی‌های فوق‌العاده‌ای به چشم می‌خورد. به بیانی دیگر اگر شخصی اسفند 95 تصمیم‌ می‌گرفت 100 میلیون تومان در سهامی مانند «فولاد»  یا دلار و یا سکه سرمایه‌گذاری کند سرمایه فعلی وی به ترتیب 1.2 میلیارد تومان، 407 میلیون و 491 میلیون تومان می‌بود. نماد «فولاد» از آن جهت به عنوان مثال آورده شده که این نماد عموما به عنوان یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بازار طی سال‌های اخیر شناخته شده است؛ چرا که اولا قیمت این سهم عموما از مولفه‌های بنیادی تبعیت می‌کند و ثانیا معیارهایی مانند نقدشوندگی، حجم معاملات و سهم بازیگران خرد و عمده در آن در حد کاملا قابل قبولی است.

در جدول زیر فهرست 250 نمادی را که در بازه 3 سال اخیر بازدهی بیش از 900 درصدی را کسب کرده‌اند (به عبارتی قیمت سهام آن‌ها بیش از 10 برابر شده است) را مشاهده می‌کنید. چند نکته در رابطه با این جدول مستلزم تاکید است:

1-  نمادهایی که معاملات کاملا محدودی داشته‌اند و عملا طی این سال‌ها دست‌به‌دست نشده‌اند از فهرست ذیل حذف شده تا چشم‌انداز دقیق‌تری به دست آید.

2-  بعضی از نمادهای زیر، به خصوص نمادهایی که در بازار پایه معامله‌ می‌شوند، باز هم نسبت‌های نقدشوندگی پایینی داشته‌اند؛ با این حال فرصت معامله‌ آن‌ها تا حدودی وجود داشته است. در رابطه با چنین نمادهایی بحث عمده بر سر امکان کسب چنین بازدهی‌ای نیست. نکته اصلی آن‌جاست که ثروت سهامداران اصلی این شرکت‌ها و سایر نگه‌دارندگان سهم طی این مدت به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

3-  نکته جالب توجه دیگری که بررسی این جدول به دست می‌دهد آن است که بسیاری از سهامی که این روزها توسط کانال‌های سیگنال‌فروش مطرح می‌شود و یا به عنوان سهام رانتی معرفی می‌گردند در دسته سهامی جا می‌گیرند که از این میزان رشد جا مانده‌اند.

4-  بازدهی شاخص کل بورس طی این مدت 620 درصد بوده (شاخص 7.2 برابر شده است) و نمادهای جدول زیر نسبت به رشد متوسط بازار پیشتاز بوده‌اند.

5-  سال 95 از آن‌ جهت به عنوان مبنا انتخاب شده است که هر سه بازار ارز، سکه و سهام در تعادلی نسبی به سر می‌بردند. هنوز خبری از تحریم‌ها و ناآرامی‌های دیگر نبوده و سایر جهش‌ها بعد از آن اتفاق افتاده است.

6-  برخی از نمادهایی که در زمره نمادهای پیشتاز در این جدول به شمار می‌روند همچنان در کانون توجه عده‌ای از سهامداران هستند. بسیاری از این نمادها، بر خلاف نمادهای کالایی از پشتوانه‌های بنیادی برخوردار نیستند و صعود قیمت‌ها آن‌ها چندان قابل توجیه با رشد نرخ ارز، تورم و حتی رشد ارزش دارایی‌ها نیست. این دسته از سهام را باید به عنوان نقاط پرریسک بازار مد نظر داشت.

سهامی که از اسفند 95 تاکنون بیش از 30 برابر شده اند را در جدول زیر می‌بینید:

چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول1

سهامی که در این 3 سال بین 1900 تا 2900 درصد رشد کرده اند (بین 20 تا 30 برابر شده‌اند):

چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول4 

سهامی که بین 15 تا 20 برابر شده‌اند:

چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول15

بین 10 تا 15 برابر:

چرا سهام جذاب‌ تر از باقی بازارهاست؟ | 250 نماد در 3 سال بیش از 10 برابر شده اند + جدول11