کشف دارویی که می‌تواند کرونا را در ساعات اولیه درمان کند

دو پزشک ایرانی که در صدر اخبارند | مطالعات ایران در تولید واکسن و درمان کرونا

13:19 - 1400/01/21
درحالی که هنوز درمان و واکسن قطعی درباره کرونا ویروس جدید با نام کووید 19 در ایران و جهان کشف نشده که به نظر میرسد که جهان در حال شکست کووید 19 است.
دو پزشک ایرانی که در صدر اخبارند | مطالعات ایران در تولید واکسن و درمان کرونا

به گزارش «دنیای بورس»، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این روزها بازار ادعاها درباره درمان مبتلایان به ویروس کرونا داغ است، گفت: ۳ روش درمانی پلاسما، سلول‌های NK و سلول‌های بنیادی در ایران و در دنیا در فاز کارآزمایی‌های بالینی است ضمن آنکه مطالعات برای تولید واکسن نیز در دستور کار محققان قرار دارد.

دکتر امیر علی حمیدیه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری کرونا، توضیح داد: یک دسته از روش‌های درمانی استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی است. این سلول‌ها، یک دسته از سلول‌های بنیادی است که در جاهای مختلف بدن مانند چربی دور شکم، خون قاعدگی، مغز استخوان، بند ناف، پالپ دندان و پرده آمنیوتیک وجود دارد.

وی با بیان اینکه این نواحی از بدن دارای سلول‌های بنیادی خاص به نام مزانشیمی هستند، خاطرنشان کرد: استفاده از این سلول‌های بنیادی برای درمان کرونا در ایران و در دنیا مراحل کارآزمایی‌های بالینی شروع شده است.

حمیدیه با بیان اینکه این سلول‌ها نقش تنظیم کنندگی سیستم ایمنی دارند، یاداور شد: متاسفانه اخباری در زمینه تایید استفاده از سلول‌های مزانشیمی در درمان کرونا منتشر شده که هرگز این اخبار صحیح نیست. فعلا این روش نه تنها در ایران بلکه در دنیا در حد کارآزمایی‌های بالینی است و نتایج این روش درمانی احتمالا تا چند ماه آینده استخراج خواهد شد و اخبار معتبر آن را از طریق ستاد کرونا اعلام می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده از سلول‌های ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس را از دیگر روش‌های درمانی این ویروس نام برد و اظهار کرد: یکی از این سلول‌ها، سلول‌های NK یا (Natural Killer Cell) است که به آن "سلول‌های کشنده طبیعی" گفته می‌شود و این نوع سلول‌ها در بدن همه انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه یک سری مطالعات بالینی در دنیا در این زمینه آغاز شده است، افزود: در این مطالعات بالینی از سلول‌های کشنده طبیعی برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده شده و این مطالعات در فاز مطالعات بالینی است.

حمیدی، واکسن کرونا را از دیگر زمینه‌های مطالعاتی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا ذکر کرد و در این باره توضیح داد: مبنای واکسن کرونا بر دست‌ورزی‌های داخل سلولی است. mRNA ها یک بخشی از سیستم ژنتیکی سلول‌ها است و واکسن کرونا نیز بر مبنای دست ورزی‌های داخل سلولی است و بزرگترین شرکتی که دراین زمینه وارد شده شرکت "مدرنا" از کشور آمریکا این کار را شروع کرده است.

وی استفاده از روش پلاسما را از دیگر روش‌های پیشنهادی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا دانست و گفت: این روش یک روش قدیمی است که سال‌ها است که در دنیا کاربردی شده است و برای استفاده از این روش در درمان کرونا در فاز کارآمایی‌های بالینی است.

 

نحوه اثرگذاری سلول‌های بنیادی در درمان کرونا

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به اثرات سلول‌های مزانشیمی در درمان بیماری کرونا، گفت: این سلول‌ها قادر به تقویت سیستم ایمنی هستند. آنچه که در زمینه ویروس کرونا خطرناک است، به هم ریختگی و آشوب در سیستم ایمنی بدن است و به نظر می‌رسد که استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی شاید بتواند این آشوب سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

وی با اشاره به عملکرد پلاسما در درمان این بیماری خاطرنشان کرد: پلاسما و نسل جدیدتر آن که IVIG یا ایمونوگلوبولین داخل وریدی است، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد مبتلا به بیماری می‌شود و پادتن آن از طریق سلول‌های ایمنی خود فرد ساخته می‌شود.

حمیدیه اظهار کرد: این فرد بهبود می‌یابد ولی تا پایان عمر پادتن آن بیماری را در بدن دارد و ما در این روش از پادتن ساخته شده در بهبود یافتگان بیماری کرونا استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به تجربیات گذشته در زمینه استفاده از پلاسما در بیماری‌های ویروسی، افزود: برخی از بیماری‌های ویروسی مانند سایتومگال(Cytomegalovirus) که در بیماران پیوندی فعال می‌شود و کشنده است از این روش استفاده می‌شود و برای درمان، پادتن اختصاصی مشتق شده است و اگر ویروس کرونا چنین عملکردی داشت می‌توان از این روش بهره برد ولی هنوز مطالعات در این زمینه، در آغاز راه است.

حمیدیه در خصوص اینکه در برخی از مراکز درمانی شماره تلفن‌هایی برای دریافت پلاسمای خون مبتلایان به کرونا ویروس اعلام شده است گفت: این شماره‌ها از سوی ستاد ملی کرونا نبوده است. 

 

بازار داغ اخبار درمان کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که این روش‌ها به چه میزان موثر است و به چه میزان در درمان مبتلایان به کرونا نقش خواهند داشت، با تاکید بر اینکه اظهارنظر در این زمینه زود است، گفت: این روش‌ها در ایران و در دنیا در فاز تحقیقاتی است و تا چند ماه دیگر نتایج آنها اعلام شود.

حمیدیه، با اشاره به بازار داغ اخبار مربوط به روش‌های درمانی موثر در درمان کروناویروس با ابراز تاسف از اینکه خیلی در این زمینه اخبار ضد و نقیض منتشر شده است، ادامه داد: برخی ادعا کردند که برخی از بیماران حاد مبتلا به کروناویروس با پلاسما درمانی بهبود یافته‌اند که این گفته‌ها صحیح نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هر کسی از هر گوشه‌ای از کشور در زمینه درمان این بیماری اظهارنظرهایی کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی باز ساختی با طرح این پرسش که آیا چنین اخباری از کشورهای موفقی چون آلمان و ژاپن و کره جنوبی شنیده می‌شود؟ هرگز. افرادی که در حال مطالعه هستند حتی یک خبر از آنها منتشر نمی‌شود چون در حال تحقیق هستند و با کسب نتایج امیدبخش اقدام به انتشار اخبار آن می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این امر بر عکس کشور ما است. ما طرح تحقیقاتی که همین امروز از وزارت بهداشت به تصویب رسید و می‌خواهیم اجرای آن را آغاز کنیم اعلام  می‌کنیم که درمان شروع شده است و این اقدام اصلا صحیح نیست.

 

دنیا در مسیر شکست کرونا

حمیدیه با تاکید بر اینکه همه این روش‌های درمانی برای کرونا ویروس در مرحل کارآزمایی بالینی قرار دارد، گفت: این مطالعات در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، آمریکا و سایر کشورها در حال انجام و در مرحله کارآزمایی بالینی است.

وی تاکید کرد: بر این اساس در دنیا هنوز کسی اجازه ندارد که اعلام کند روش درمان کشف شده است. دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی اضافه کرد: با توجه به تعداد مبتلایان و فوت شدگان، اینکه دایما تاکید شود که روش درمانی کشف شده درست نیست.

 

کشف دارویی که می‌تواند کرونا را در ساعات اولیه درمان کند

hrsACE2 داروی جدیدی است که توسط گروهی از دانشمندان در نقاط مختلف جهان و به سرپرستی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در کانادا کشف شد.  دانشمندان دارویی را کشف کرده‌اند که به شکل موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول‌ها را مسدود می‌کند و می‌تواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید ۱۹ در همان ساعات اولیه آلودگی به این ویروس شود.

به گزارش مهر به نقل از "ایندیپندنت" نتیجه تحقیقات در مورد این داروی جدید ساعاتی پیش در نشریه معتبر Cell منتشر و سبب افزایش امیدها برای یافتن درمان موثر بیماری ناشی از ویروس کرونا شده است. این داروی جدید توسط گروهی از دانشمندان در نقاط مختلف جهان و به سرپرستی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در کانادا کشف شده است. پزشکان ومحققان برجسته ای در کانادا، اسپانیا و همچنین تیم زیست‌شناسی عفونی سوئد به ریاست دکتر علی میرعظیمی این تحقیقات را به صورت مشترک انجام داده‌اند.

داروی کشف‌شده توسط این گروه تحقیقات بین‌المللی، اکنون نام علمی hrsACE2 را دارد و به‌زودی آزمایش های بالینی آن توسط شرکت Apeiron Biologics در اروپا آغاز خواهد شد.

این تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند علاوه بر ریه به صورت مستقیم در رگ‌های خونی و کلیه تکثیر شود. نتیجه کشت سلولی آزمایشگاهی نشان داده است که داروی جدید می‌تواند میزان ویروس در بافت آلوده را بین هزار تا پنج هزار برابر وضعیت عادی، کاهش دهد.

تحقیقات درباره این داروی جدید بر دو جنبه متمرکز بوده است. از یک سو نحوه تعامل ویروس با غشای سلول‌های بدن انسان و چگونگی بی‌اثر کردن مکانیسم اتصال ویروس به سلولهای بدن و آلوده کردن و از دیگر سو چگونگی گسترش عفونت در رگ‌ها و درگیر شدن کلیه با این بیماری است.

ژوزف پنینگر، سرپرست تیم تحقیق این دارو در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفته است که «ما امیدواریم که نتایج تحقیقات ما به تولید گسترده داروی جدید برای درمان این بیماری همه‌گیر منجر شود». در این تحقیق یک پروتئین کلیدی به نام ACE2 در سطح غشای سلولی کشف شده است که نقش مهمی در فرآیند اتصال ویروس به سلول‌های بدن ایفا می‌کند.

تحقیقات این دانشمندان در سال‌های گذشته و با مطالعه بر دیگر ویروس عضو خانواده کرونا یعنی سارس آغاز شده بود. پس از فراگیری بیماری کووید ۱۹ تحقیقات سرعت بیشتری یافت تا هرچه سریعتر داروی درمان این بیماری وارد سیستم بهداشتی جهانی شود.

محققان گفته‌اند که نبود داروی ضدویروس موثر برای آن دسته از ویروس‌هایی که از پروتئین ACE2 برای آلوده کردن بدن انسان استفاده می‌کنند، سبب خواهد شد تا همیشه یک درب پشتی برای آلودگی بدن انسان به این دسته از ویروس‌ها وجود داشته باشد.

 

آشنایی با پزشک ایرانی در فرانسه که روش معالجه کرونا را کشف کرد

همچنین پروفسور مهران مصطفی در فیس بوک خود چنین نوشته است:  در این روزهای سخت و دردناک برای همه،  احساس شادی و غرور کردم. همسرم دکتر فیروزه بنی صدر استاد دانشگاه و مسئول بخش عفونی بیمارستان رانس در فرانسه به یک روش درمانی موثر در مورد بیماری ناشی از کرونا دست یافته است.

او که در زندگی فردی بسیار زحمتکش و دقیق و پیگیر است و مدتی است تمام وقت در باره این بیماری کار می کند این موفقیت بزرگ را پیدا کرده است.

فیروزه تا دو هفته پیش بسیار نگران بود اینک با توجه به نتایج بسیار خوبی که از درمان بیمارانش پیدا کرده است با روحیه ای دیگر به اینکار می پردازد. امیدوارم این روش درمانی که اکنون پزشکان دیگری در فرانسه،  برای تجویز، پروتوکلش را از او در خواست کرده اند بتواند کمک بزرگی برای پایان دادن به فاجعه همه گیر کرونا باشد. او بخاطر علاقه شدیدی که به ایران و ایرانیان دارد اطلاعیه زیر را دیروز به زبان فارسی منتشر کرد که در زیر می خوانید.

من بعنوان یک انسان، از تلاشهای او تقدیر می کنم و  بعنوان یک ایرانی و بعنوان یک همسر شادم و به او افتخار می کنم.

متن اطلاعیه فیروزه بنی صدر: درمانی برای بیماری 19 COVID / هموطنان و همکاران گرامی،

تقریباً یک ماه است که تمام وقت در بیمارستان حضور دارم تا به درمان بیماران مبتلا به کوید 19 بپردازم. با وجود خستگی ناشی از حجم زیاد کار درمان بیماران در بخش بیماری‌های عفونی که مسئولیتش بر عهده من است، یک هفته‌ای است که بسیار شاد هستم.

پزشکان چینی گزارش کرده بودند که شماری از بیماران کوید 19، حدوداً روز هفتم بعد از بروز اولین علائم بستری می‌شوند و بین روزهای نهم تا یازدهم، بخاطر تنگی نفس، به بخش مراقبتهای ویژه منتقل می‌شوند.

ما همین روند را نزد بیمارانمان مشاهده کردیم. این بیماران علیرغم مصرف داروهایی مانند کلوروکین و داروی ضد ویروس ایدز - که بسا بکار درمان این بیماری نیز می‌آید -، همانند بیماران چینی رفتار می‌کنند. در 23 مارس، پزشکان هنک کنگ مقاله‌ای منتشر کردند که معلوم می‌کرد، در بیمار، بیشترین میزان ویروس در هفته اول بیماری مشاهده می‌شود.

پس از آن، با پیدایش آنتی بادی، میزان ویروس کم می‌شود؛ در بیمارانی که بهبود پیدا می‌کنند، پس از گذشت 20 روز، دیگر اثری از ویروس نمی‌ماند. سیستم دفاعی اکثر بیماران نیز پس از حدود 10 روز آنتی بادی تولید می‌کند. این تحقیق مرا متوجه این امر کرد که زمانی که بیماران دچار نفس تنگی سخت می‌شوند همان زمان است که سیستم ایمنی بدن وارد عمل می‌شود.

در همان زمان، بهنگام ویزیت  بیماران بخش، متوجه شدم که یکی از دستیارانم دارد برای مریضی مسن که چند روز بود بستری بود و مرتب حالش وخیم‌تر می‌شد و دچار نفس تنگی شدید بود و نیاز به 15 لیتر اکسیژن داشت، مرفین تجویز می‌کند تا او در آرامش از دنیا برود. همکارهای بخش مراقبتهای ویژه بخاطر سن بالای مریض و مبتلا بودنش به سرطان، از پذیرفتن او در آن بخش خودداری کرده بودند.

به دستیارم گفتم حالا که او به مرگ حتمی محکوم است، داروی کورتون را تجویز کنید که التهاب ریه را می‌تواند کم کند، تا همه شانس خوب شدن را به او داده باشیم. پس از آن، هر روز سراغ مریض را می‌گرفتم تا ببینم حال او چطور تحول می‌کند.

پس از چند روز با 15 لیتر اکسیژن گذراندن، حال او بهبود یافت و امروز که به دیدارش رفتم با 3 لیتر اکسیژن داشت ناهار می‌خورد و از بهبود حالش بسیار خوشحال بود. پس از مشاهده بهبود این مریض، همین دارو را برای دو تن از بیماران جوانم (حدود 40 سال) تجویز کردم. حال آنها نیز بسیار وخیم بود (چند روز با 6 لیتر اکسیژن). روزی 2 تا 3 بار دکتر بخش مراقبتهای ویژه می‌آمد ببیند بایستی آنها را منتقل کرد یا نه.

آنها نیر بهبود یافتند، نیازی به دستگاه تنفس مصنوعی نشد و امروز هر دو مرخص شدند. در این میان، مقاله دیگری خواندم که معلوم می‌کرد میزان بالای آنتی بادی با وخامت مرض کرونا ارتباط دارد. از آن پس مطمئن شدم که بیمار بدان‌خاطر و زمانی دچار نفس تنگه شدید می‌شود که دستگاه دفاعی بدن او وارد عمل می‌شود و سبب التهاب شدید ریه می‌گردد.

این موضوع را با تیمم در میان گذاشتم و با توجه به گزاشهای و داده های علمی که بالاتر از ان سخن گفتم و حاصل درمان چند مریض، پیشنهاد کردم داروی کورتون را به تمامی بیمارانی که در دوره دوم بیماری خود هستند (پس از گذشت حدود هفت روز از اولین علائم) و به اکسیژن نیاز دارند، تجویز کنیم.

خیلی سریع متوجه شدیم که نه تنها عده‌ای از بیمارن را از مرگ نجات می‌دهیم، بلکه از تعداد بیمارانی که به مراقبتهای ویژه منتقل می‌شوند بسیار کم می‌شود؛ مدت در بستر گذراندن بیماران نیز خیلی کوتاه می‌شود.

 

ادعای دانشگاه استرالیا: درمان قطعی آزمایشگاهی کرونا با داروی ضد شپش سر

همچنین دانشگاهی در استرالیا مدعی درمان قطعی آزمایشگاهی کرونا با داروی ضد شپش سر شد. به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه موناش استرالیا اعلام کردند، دارویی به نام ایفرمکتین(Ivermectin) می‌تواند ظرف دو روز سلول‌های ویروس کرونا را از بین ببرد.

محققان دانشگاه "موناش" استرالیا اعلام کردند، دارویی به نام ایفرمکتین(Ivermectin)می‌تواند ظرف دو روز سلول‌های ویروس کرونا را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان استرالیایی دریافته‌اند داروی "ایفرمکتین" قابلیت نابودی ویروس مرگبار کرونای جدید را دارد. آنها دریافتند این داروی ضد شپش سر موجود در سراسر جهان میتواند ظرف ۴۸ ساعت ویروس کرونا را در آزمایشگاه بکشد.

این مطالعه محققان دانشگاه موناش نشان داده است که یک دوز از داروی مذکور می‌تواند جلوی رشد ویروس SARS-CoV-۲ را که عامل بیماری کووید-۱۹ است، در کشت سلولی بگیرد.

دکتر کایلی وکتاف(Kylie Wagstaff) محقق این مطالعه گفت: ما دریافتیم که حتی یک دوز از این دارو می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت آر.ان.ای ویروسی را حذف کند و به طور موثری کلیه مواد ژنتیکی ویروس را از بین ببرد و حتی ظرف ۲۴ ساعت هم کاهش قابل توجهی در آر.ان.ای ویروس ایجاد کرد.

در حالی که نحوه عملکرد این دارو بر ویروس هنوز مشخص نیست اما قدم بعدی دانشمندان این است که دوز مناسب آن برای انسان راتعیین کنند و اطمینان حاصل کنند که دوز مورد استفاده در شرایط آزمایشگاهی برای انسان بی‌خطر است.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند تا آزمایش این دارو روی انسان احتمالا یک ماه طول خواهد کشید. ایفرمکتین یک داروی ضد شپش سر تایید شده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا است که پیشتر در شرایط آزمایشگاهی روی از بین بردن ویروسهای HIV، زیکا و آنفلوآنزا نیز موثر بوده است.

 

تامین مالی، سهم بیل گیتس در تسریع تولید واکسن کرونا

بیل گیتس بنیانگذر میلیاردر شرکت مایکروسافت آمادگی خود را برای تامین مالی ساخت کارخانه‌هایی برای هفت شرکت نامزد تولید واکسن ضد ویروس کرونا اعلام کرده است.

گیتس توضیح داد: بنیاد مایکروسافت در پایان تنها یک یا دو مورد از هفت واکسن را انتخاب می کند و این به معنای صرف میلیاردها دلار برای تولید واکسن مورد نظر است. وی افزود: در شرایطی که دنیا با از دست دادن تریلیون ها دلار ضرر اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا روبرو است، هزینه چند میلیارد دلاری برای کمک ارزش آن را دارد.

گیتس ادامه داد: از آنجا که بنیاد ما در زمینه بیماری های عفونی تخصص های بسیاری دارد، در مورد بیماری همه گیر فکر کردیم و به همین دلیل به تامین مالی و آماده سازی بیشتر مانند تلاش برای واکسن اندیشیده ایم، بودجه اولیه ما می تواند کارها را تسریع کند.

بیل گیتس کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی، در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را تأسیس نمود. وی پس از شیوع جهانی کرونا از سمت خود به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره این غول فناوری کناره گیری کرده و اعلام نمود قصد دارد زمان بیشتری را به فعالیت ها بشردوستانه از جمله رسیدگی به بهداشت جهانی، آموزش و مقابله با تغییرات جوی اختصاص دهد.

همچنین اعتمادآنلاین نوشت: مدونا مبلغ یک میلیون دلار به بنیاد بیل گیتس و همسرش برای مبارزه با کروناویروس اهدا کرد.