آمار مبتلایان ایران و جهان 18 فروردین 99

وزارت بهداشت: احتمال پیک مجدد کرونا داریم | ربیعی: فعلا روند نزولی است

13:20 - 1400/01/21
اگر چه روند تعداد مبتلایان بیماری کووید 19 در ایران با شیب نسبتا آرام نزولی همراه است اما مقامات وزارت بهداشت نسبت به افزایش ارتباطات و موج دوباره شیوع بیماری هشدار داده اند.
وزارت بهداشت: احتمال پیک مجدد کرونا داریم | ربیعی: فعلا روند نزولی است

 

فاصله گذاری هوشمند با همکاری مردم

به گزارش «دنیای بورس»، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: امیدواریم با جلب مشارکت عمومی و حمایت بین بخشی که در دو مرحله قبلی حاصل شد، گام بلندی در ادامه مدیریت این بیماری و کنترل و مهار کردن آن برداریم.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین درباره آخرین وضعیت بروز بیماری کروناویروس جدید در کشور گفت: به نوعی در روز‌های اخیر شاهد نزول تدریجی و آرام از بیماری هستیم که امیدواریم با رعایت دقیق بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت دقیق موضوع فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین و بعد از آن هم با اجرای دقیق فاصله‌گذاری هوشمند، بتوانیم شاهد روند نزولی بیشتر این بیماری باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشورمان آمار بهبودیافتگان نیز قابل توجه است افزود: امیدواریم این وضعیت مدیریت شده بیماری را با مشارکت جمعی و مراعات پروتکل‌ها در حوزه بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت بیشتر فاصله گذاری اجتماعی بتوانیم حفظ کنیم و ظرف هفته‌های آتی با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بتوانیم وارد مرحله مهار کردن بیماری و مدیریت آن شویم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تفاوت‌های کروناویروس جدید با آنفلوآنزای فصلی و رفتار این ویروس در ایران گفت: یافته‌های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کرونای ویروس جدید در کشور ما، بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H ۱ N ۱ داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است.

وی افزود: یافته‌های پیشین خیلی‌ها را در دنیا به این نتیجه رسانده بود که ممکن است آنفلوآنزای تیپ A یا همان آنفلوآنزای H ۱ N ۱ مرگ‌بار‌تر از کووید۱۹ باشد و بیماری‌زایی آن شدیدتری داشته باشد، اما کروناویروس سریع الانتشارتر و سریع الانتقال‌تر است.

جهانپور گفت: این درحالی است که امروز بر اساس یافته‌های آماری و اطلاعات‌مان از بیماری کووید۱۹، بعد از ۴۵ روز از شناسایی اولین موارد بیماری در کشور و وقتی اطلاعاتمان را درباره کووید۱۹ در کشور با اطلاعاتی که در پاییز سال گذشته داشتیم، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که علاوه بر اینکه کووید۱۹ نسبت به آنفلوآنزا سریع الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است، بیماری‌زایی شدیدتری را در کشور ما داشته و موارد فوت و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس هم در کشور ما به طور کلی بالاتر بوده است. به این معنی که هم تعداد بیشتری مبتلا شده و هم از جمع مبتلایان تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزای H ۱ N ۱ فوت کرده‌اند که فاصله بسیار قابل توجه و تفاوت معنادار آماری وجود دارد.

جهانپور ادامه داد: یافته‌های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کروناویروس جدید در کشور ما هم بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H ۱ N ۱ داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است. البته آمار در برخی کشور‌های دیگر هنوز نهایی نشده است. به عنوان مثال در ایالات متحده آخرین آمار مربوط به آنفلوآنزای فصل پاییز و زمستان است که در آمریکا حداقل ۳۱۰ هزار نفر بستری، ۳۲ میلیون نفر مبتلا و ۱۸ هزار مرگ و میر را در ایالات متحده در سال گذشته تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ داشته است.

وی افزود: قاعدتا با توجه به اوج و رشد سریع موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور (​آمریکا) باید منتظر ماند تا ببینیم که آیا همین رفتاری که از کرونا ویروس جدید در ایران دیدیم در آنجا هم خواهیم دید و آیا شدت و حدت بیماری‌زایی این بیماری در ایالات متحده هم بیشتر خواهد بود یا خیر.

جهانپور ادامه داد: البته در اروپا هم به نظر می‌آید که اطلاعات فعلی کفایت می‌کند که شدت و حدت بیماری‌زایی این ویروس و موارد مرگ و میر ناشی از آن را باید بیشتر از آنفلوآنزای فصلی بدانیم.

وی درباره احتمال بروز موج دوم بیماری در تهران با توجه به خارج شدن مردم از خانه‌هایشان گفت: به هر حال ترافیکی که طی دو سه روز اخیر در سطح شهر تهران مشاهده کردیم، ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد، زیرا تا ۲۳ فروردین هیچ تغییری در مصوبات نداشتیم و هرآنچه که در هشتم فروردین تصویب و ابلاغ شده بود تا ۲۳ فروردین هم ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: آنچه شاهد بودیم رفتاری بود که شاید برخی شهروندان اتخاذ کرده و به خیابان‌ها آمده بودند که ما معتقدیم بخش زیادی از آن ربطی به اشتغال و مراجعه به محل‌های کار نداشت، زیرا تغییری در مصوبات اشتغال تا ۲۳ فروردین نداشته‌ایم.

جهانپور ادامه داد: آنچه که انجام شد تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است.

وی افزود: اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیادی از این تردد‌هایی که روز‌های اخیر در تهران وجود داشته غیرضرور بوده است و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با اوج مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران کننده است.

جهانپور گفت: ما با تلاش نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف و با مشارکت خوب مردم وارد مرحله مدیریت بیماری شده‌ایم که هنوز بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته به آن نرسیده اند، اما این مرحله شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می‌توانیم از این مرحله خارج و دوباره وارد اوج بیماری شویم که این امر بسیار نگران کننده خواهد بود.

 

ترخیص ۲۴ هزار و ۲۳۶ بیمار کووید ۱۹

سخنگوی وزارت بهداشت: روند بهبود مبتلایان سرعت گرفته است و تاکنون ۲۴ هزار و ۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

دکتر جهانپور افزود: از دیروز تا امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۲۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر رسیده است.

جهانپور افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. وی گفت: تاکنون از وجود ۳۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده ایم. جهانپور افزود: ۴۰۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 

روند بیماری کرونا در کشور نزولی کند است

سخنگوی دولت در نشست مجازی خبری گفته است: آمار وضعیت بیماری کرونا در اکثر نقاط کشور به صورت نزولی، اما با روندی کند است.

 علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به این که این آمار دریافت شده از طرف دولت و ستاد ملی کرونا است افزود: در اکثر مناطق کشور آمار نزولی، ولی نزولی تدریجی است یعنی روبه کاهش است، اما به صورت تدریجی و با شیب ملایم پیش می‌رود.

وی گفت: در تهران هم همین روند وجود دارد، اما کندتر از حالت متوسط اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به دلیل غربالگری انجام شده در کشور آمار سرپایی‌ها به صورت قابل توجهی کاهش یافته همچنین رسیدگی از بخش درمانی و بیمارستانی به بخش بهداشت انتقال پیدا کرده است.

اقای ربیعی با بیان این که زیرساخت‌های ایجاد شده در ۷ سال گذشته بسیار خوب بوده است گفت: افزایش تعداد تخت و سیستم‌های اسکن در بیمارستان‌ها در این دوران با شروع کرونا بسیار به ما کمک کرده است.

سخنگوی دولت با بیان این که تعداد بیماران بستری نسبت به اسفندماه کاهش پیدا کرده است افزود: وضعیت فعلی کرونا در کشور در میان مدت و دراز مدت روند کاهنده را نشان می‌دهد.

وی گفت: پیگیری‌های ما از حوزه سلامت و شهرداری نشان می‌دهد میزان فوتی‌ها نیز کاهش یافته، اما روند آن نیز به صورت کند است.

اقای ربیعی افزود: نمودار اثر تجمعی نشان می‌دهد تعداد بیماران بدحالی که به آی سی یو رفته اند افزایش یافته است، زیرا مدت بستری آن‌ها طولانی شده یعنی در حال حاضر مدت زمان بستری ۲۰ روز است.

وی با اشاره به این که عمر ویروس اصلا مشخص نیست و این ویروس هنوز ناشناخته است ادامه داد: پیشگویی‌های بین المللی هم سمت و سویی از زمان تمام شدن ویروس نشان نمی‌دهد تا واکسن کشف شود که البته ۱۸ ماه طول می‌کشد که ما با اطمینان به واکسن برسیم.

سخنگوی دولت با بیان این که دوره مشخصی نیز برای کرونا کشف نشده است گفت: هر دارویی هم اگر کشف شود برای اطمینان از آن ۱۸ ماه زمان می‌برد و البته دارو‌های فعلی که به بیماران ارایه می‌شود مربوط به دیگر بیماری هاست که ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه دارو‌هایی که ما استفاده می‌کنیم به طور قطع مورد تایید کمیته تخصصی بهداشت است گفت: فکر می‌کنم اقداماتی که صورت دادیم تاکنون موثر بوده، ولی قطعا نتیجه این اقدامات منوط به رعایت نکته درخانه بمانیم است.

اقای ربیعی در خصوص شاخص‌های بیماری کرونا در ایران نسبت به دیگر کشور‌ها افزود: شاخص‌های موجود در کشور ما نسبت به شاخص‌های جهانی بد نیست و شاید نسبت به برخی از کشور‌های توسعه یافته بهتر نیز هست و البته این نباید ما را مغرور کند، نباید آن را دست کم بگیریم باید با این ویروس هیولایی که جان انسان را مورد هدف قرار می‌دهد با مراعات و با زندگی همراه با پروتکل‌های بهداشتی مقابله کنیم.

 

گفتگوی تلفنی سرلشکر باقری با وزیر دفاع ترکیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، در گفتگوی تلفنی سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، درخصوص روابط دوستانه ارتش‌های دو کشور و تجربیات نیرو‌های مسلح دو کشور در کمک به مبارزه با ویروس کرونا تبادل نظر شد.

 

رئیس سازمان جهانی بهداشت: آفریقا میدان آزمایش هیچ واکسنی نخواهد بود

خبرگزاری رویترز گزارش داد: تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت آفریقا میدان آزمایش هیچ واکسنی نخواهد بود و ما در سراسر جهان از همه قوانین و مقررات آزمایش واکسن و دارو پیروی خواهیم کرد.

وی اعلام کرد امیدوار است طرح بزرگی در هفته جاری برای شتاب دادن به تحقیقات و ساخت واکسن و طراحی سازوکاری برای توزیع برابر آن راه اندازی شود.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین، همکاری و همبستگی جهانی برای مقابله با کرونا را خواستار شد.

 

توضیحات سازمان جهانی بهداشت درباره زدن ماسک

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد زدن ماسک زمانی قابل توجیه است که شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی دشوار باشد.

 

الجزیره: ویروسی که معادلات آینده جهان را تغییر می‌دهد

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: شیوع ویروس کرونا در جهان نشان داد، همبستگی واقعی بین کشور‌ها حتی در داخل اتحادیه اروپا برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و این موضوع، معادلات آینده جهان را تغییر خواهد داد.

جعفر سلمات، گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: کرونا، ویروسی که چهره کنونی جهان را تغییر داده است، به نظر می‌رسد در حال تغییر معادلات آینده جهان است. با اینکه جهان هنوز در اوج نبرد با کرونا قرار دارد، نگاه‌ها به گمانه زنی درباره شرایط پس از این همه گیری، دوخته شده است. هنری کیسینجر وزیر اسبق امور خارجه آمریکا گفت این بلا، نظام جهانی را تغییر خواهد داد و بحران سیاسی و اقتصادی که ایجاد کرد تا چند نسل ادامه خواهد داشت. پدر معنوی سیاست خارجی آمریکا در دوره جنگ سرد، به نشانه‌ای از تغییرات احتمالی در نظم جهانی اشاره و تاکید کرد سران جهان با بحران کرونا، تا حد زیادی با انگیزه ملی گرایانه برخورد می‌کنند. این در حالی است که پیامد‌های شیوع ویروس کرونا هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. به نظر او، باید دیدگاه بین المللی مبتنی بر همکاری برای مقابله با کرونا ایجاد شود، در غیر این صورت، جهان با شرایطی بدتر از این دوره روبرو خواهد شد. آیا کیسینجر بیش از حد بدبینانه اظهارنظر کرده است؟

در ادامه این گزارش آمده است: از نظر کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده اند، این دیدگاه بدبینانه نیست. منطق کیسینجر تا حدی با دیدگاه نخست وزیر اسپانیا منطبق است. نخست وزیر کشوری که بیشترین تعداد مبتلایان را در بین کشور‌های اروپایی دارد، معتقد است شرایط فعلی مستلزم در نظر گرفتن برنامه اقتصاد جنگی است تا نظام‌های اقتصادی بتوانند استقامت کنند. سانچز، دخالت مالی اروپا از جمله مشارکت در بدهی‌ها با صدور اوراق خزانه داری به نام کرونا را خواستار شد تا به کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از این ویروس دیده اند، برای مقابله با پیامد‌های ویرانگر اقتصادی آن، کمک شود. ایتالیا هم دیدگاه مشابه با اسپانیا دارد و هر دو کشور از رهبران اروپا یعنی آلمان و فرانسه می‌خواهند، سازوکار جدیدی را تصویب کنند تا ایتالیا و اسپانیا بتوانند تلاش‌های خود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را زیر چتر اتحادیه اروپا تامین مالی کنند.

گزارشگر این شبکه خاطرنشان کرد: موضوع قابل توجه در موضع گیری کشور‌های اروپایی در برابر این مطالبات آن است که آلمان و هلند در درجه اول، چنین درخواست‌هایی را رد می‌کنند. برلین این دعوت را فقط تلاش کشور‌های جنوب قاره اروپا برای سوء استفاده از نرخ بهره پایین کشور‌هایی مانند آلمان دانست که بودجه آن‌ها متوازن است. دوره کرونا این موضوع را برملا کرد که در شرایطی که جهان بیشترین نیاز را به ابراز همبستگی دارد، از همبستگی خبری نیست. نه سازمان ملل و نه اتحادیه اروپا، همکاری مشترک برای مقابله با این ویروس را در دستور کار قرار ندادند. این در حالی است که بیماری کرونا، بزرگترین اقتصاد‌ها و بهترین نظام‌های بهداشتی جهان را هدف گرفته است.

 

وزیر خارجه انگلیس: همه دستورات نخست وزیر اجرا می‌شوند

وزیر امور خارجه انگلیس که در غیاب بوریس جانسون عهده دار مسئولیت‌های نخست وزیری شده است گفت: همه دستورات نخست وزیر اجرا می‌شوند و این راه خروج کشور از چالش ویروس کرونا است.

دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با شبکه‌ای تی وی نیوز این کشور درباره نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بوریس جانسون و این که چه کسی مسئولیت دولت را برعهده دارد، گفت: کار‌های دولت ادامه خواهد یافت و یک تیم درخشان از او در بیمارستان سنت توماس خوب مراقبت می‌کند و تمرکز دولت همچنان این است که اطمینان یابد دستورات نخست وزیر و همه طرح‌ها برای شکست ویروس کرونا و عبور کشور از این چالش اجرا می‌شود.

 

خبرنگار فایننشال تایمز: افرادی با شرایط بوریس جانسون، ۵۰ درصد شانس زنده ماندن دارند

جان برن خبرنگار فایننشال تایمز در حساب توئیتری خود نوشت: بوریس جانشون نخست وزیر انگلیس در شریطی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده که بر اساس گزارش جدید مرکز تحقیقات مراقبت‌های ویژه در انگلیس از ۶۹۰ بیماری که به علت ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه پذیرفته شده اند تنها ۵۰ درصد جان سالم به در برده اند.

 

دفتر نخست وزیری: جانسون همچنان به هوش است

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، در پی وخیم شدن حال بوریس جانسون و انتقال او به بخش آی سی یو، دفتر نخست وزیری انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جانسون همچنان به هوش است.

در این بیانیه ضمن تأیید بستری شدن جانسون در بخش آی سی یو، از اقدامات کادر پزشکی و درمانی انگلیس به خاطر تلاش‌ها و اقدامات مستمر در مقابله با کرونا تشکر شده است.

 

کاهش قیمت پوند در مقابل دلار و یورو

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از اعلام وخیم شدن حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و انتقال او به بخش آی سی یو، قیمت پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. همچنین، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد، پس از اعلام خبر انتقال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به آی سی یو قیمت پوند در مقابل یورو افزایش یافت.

 

وخامت حال نخست وزیر انگلیس، راب سکاندار هدایت دولت شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به ویروس کرونا مبتلاست به علت وخامت حالش به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد و دومنیک راب وزیر امور خارجه این کشور سکان هدایت دولت را به دست گرفت.

جانسون که ۱۱ روز است به بیماری کووید ۱۹ مبتلاست به علت وضعیت نامناسب جسمی از دیروز در بیمارستان بستری و بلافاصله دستگاه کمک تنفسی به او وصل شد. وی در پیامی ویدئویی اوایل این هفته از مردم کشورش خواست، با این که هوا آفتابی است، در منزل بمانند.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون، به صورت اضطراری به بیمارستان مراجعه نکرده است بلکه این اقدام، از قبل طراحی شده بود. به نوشته نشریه سان، از آنجایی که معمولا نشانگان ابتلا به ویروس کرونا در هفته دوم فروکش می‌کند، اکنون سلامت نخست وزیر انگلیس، موجب نگرانی شده است. در غیاب نخست وزیر، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس، نشست‌های روزانه مبارزه با ویروس کرونا را اداره خواهد کرد، اما جانسون، فعلا رئیس هیات دولت است. سان نوشت مطابق قانون، نخست وزیر انگلیس می‌تواند قدرتش را به هر یک از وزیران، واگذار کند.

روزنامه ایندیپندنت نیز نوشت با تداوم بیماری بوریس جانسون، شماری از مقامات انگلیسی از نخست وزیر این کشور خواستند در صورت طولانی شدن روند درمان، موقتا قدرت را به فردی دیگر منتقل کند. باب کرسلیک، رئیس پیشین خدمات غیر نظامی و اندی استریت، شهردار حزب محافظه کار در یکی از مناطق میانی انگلیس، بحث انتقال موقت قدرت را در انگلیس، مطرح کرده اند.

 

شمار بیماران کرونایی در انگلیس از پنجاه هزار نفر گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، وزارت بهداشت و درمان انگلیس اعلام کرد شمار موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۵۱ هزار و ۶۰۸ نفر رسیده است. شمار قربانیان همه گیری بیماری کووید ۱۹ در انگلیس تا صبح روز دوشنبه نیز به پنج هزار و ۳۷۵ نفر رسید. از دیروز یکشنبه تا صبح روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه، ۴۴۱ نفر دیگر در این کشور، قربانی همه گیری ویروس کرونا شدند.

به نوشته تارنمای روزنامه دیلی میرور، شمار جان باختگان از ویروس کرونا در انگلیس، در روز شنبه ۱۷ فروردین با ۷۰۸ مرگ، به بیش‌ترین میزان رسید. وزارت بهداشت و درمان انگلیس همچنین امروز اعلام کرد تاکنون ۲۰۸ هزار ۸۳۷ مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته اند.

به گزارش وزارت بهداشت و درمان انگلیس، قربانیان ۲۴ ساعت اخیر در انگلیس، از ۳۵ تا ۱۰۶ ساله بودند و ۱۵ نفر از آنان، هیچ بیماری قبلی نداشتند. بیش‌ترین شمار جان باختگان از ویروس کرونا در ۲۴ ساعت اخیر، با ۱۲۹ نفر به لندن اختصاص داشت. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده درمیان قربانیان نام ۱۱ نفر از کادر درمانی این کشور از جمله پنج پزشک و ۱۲ راننده اتوبوس شهری دیده می‌شود.

 

حملات به تاسیسات ارتباطی ۵ جی (۵G) در انگلیس به علت خرافات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، در پی شایعاتی مبنی بر احتمال نقش داشتن نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) در همه گیری ویروس کرونا، شماری از مردم انگلیس به تاسیسات این فناوری، آسیب می‌زنند.

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط میان شبکه ۵ جی و ویروس کرونا وجود ندارد، مردم خرافی در انگلیس، به چندین دکل نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، حمله کرده و به آن‌ها آسیب زده اند. شرکت بی تی (BT) در انگلیس از مردم خواسته است از آسیب زدن به دکل‌ها و تاسیسات نسل پنجم شبکه تلفن همراه، خودداری کنند، زیرا در هفته اخیر، شماری از تاسیسات سوزانده شده اند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (۴G) فعلی ارائه شده‌است.

به نوشته دیلی میرور، در ماه‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی سرشار از شایعات بی اساس درباره بیماری زایی دکل‌ها و تاسیسات نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی بوده است و اکنون ادعا می‌شود این تاسیسات، موجب ویروس کرونا شده است. در این شایعات گفته می‌شود که تاسیسات و دکل‌های نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، اکسیژن موجود در هوا را مصرف می‌کنند و در نتیجه، شش انسان‌ها خالی می‌ماند. شرکت بی تی همچنین اعلام کرده است به علت تاثیر اخبار دروغ، در پاره‌ای از موارد، مردم به کارکنان این شرکت نیز حمله کرده و مانع ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطاتی جدید شده اند.

 

آمار تلفات روزانه کرونا در ایتالیا بار دیگر افزایش یافت

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اداره حفاظت مدنی ایتالیا اعلام کرد تلفات روزانه ویروس کرونا در ایتالیا بعد از کاهش به پایین‌ترین رقم در دو هفته اخیر ناگهان افزایش یافت و روز دوشنبه ۶۳۶ نفر جان باختند.

شمار تلفات روزانه روز یکشنبه به ۵۲۵ نفر کاهش یافته بود که پایین‌ترین رقم از روز ۱۹ مارس بود. به این ترتیب، شمار رسمی تلفات ویروس کرونا در این کشور به ۱۶ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

 

نزدیک به ۹۰ پزشک ایتالیایی تاکنون بر اثر کرونا جان باخته اند

به گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان "تی جی ونتی کوآترو اسکای"، سازمان نظام پزشکی ایتالیا در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص تعداد پزشکان ایتالیایی جان باخته بر اثر آلوده شدن به ویروس کرونا اعلام کرد: در مجموع تا به حال تعداد ۸۷ پزشک جان خود را از دست داده اند. موسسه عالی بهداشت ایتالیا نیز در تازه‌ترین گزارش خود گفت: در کل تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۲ نفر از کادر درمانی این کشور نیز به این ویروس آلوده شده اند.

 

اختصاص ۴۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از واحد‌های تجاری زیان دیده از کرونا

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، ایتالیا از اختصاص ۴۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از واحد‌های های تجاری زیان دیده از کرونا خبر داد.

 

افزایش بیش از ۶۰۰۰ مبتلا و فوتی کرونا در یک روز فرانسه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ آمار جانباختگان و افراد آلوده به ویروس کرونا در فرانسه در یک روز ۶ هزار و ۴ مورد افزایش یافت. وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد: مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در فرانسه به ۹۸ هزار و ۱۰ مورد افزایش یافته که ۵ هزار و ۱۷۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

بر این اساس؛ تاکنون ۸ هزار و ۹۱۱ نفر در فرانسه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند که ۶ هزار و ۴۹۴ نفرشان در بیمارستان و ۲ هزار و ۴۱۷ نفرشان در خانه سالمندان بوده است. در حال حاضر ۲۹ هزار و ۷۲۲ نفر در بیمارستان بستری اند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه اند.

 

فرانس ۲۴: تولید ناخالص ملی فرانسه امسال منفی خواهد شد

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد:​ بر اساس محاسبات انجام گرفته در فرانسه، تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه دو ماهه، رشد اقتصادی این کشور را منفی خواهد کرد. وزارت دارایی فرانسه از وقوع بدترین رکود اقتصادی پس از جنگ دوم جهانی بیمناک است. وی در سنا از سوی سناتور‌ها مورد سوال قرار گرفت. برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی در این جلسه تبعات اقتصادی این بحران سلامت را تشریح کرد. بحران ویروس کرونا برخی از فعالیت‌های اقتصادی را کاملا متوقف کرده است. اما این وضع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کارشناس اقتصادی شبکه در این خصوص گفت: از زمان جنگ دوم جهانی، فرانسه با یک بحران اقتصادی بزرگ مواجه شده بود. این بحران در سال ۲۰۰۹ و در پی بحران مالی شکل گرفت. در آن زمان تولید ناخالص ملی فرانسه به ۲ و ۹ دهم درصد کاهش یافت. لومر پیش بینی کرد که این بار اوضاع از سال ۲۰۰۹ هم بدتر خواهد شد. برونو لومر وزیر دارایی با تکیه بر محاسبات موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی خاطر نشان کرد که هر ماه قرنطینه ۳ درصد از تولید ناخالص ملی می‌کاهد. به این ترتیب اگر قرنطینه ۲ ماه به طول بینجامد، ۶ درصد از تولید ملی کشور کاسته می‌شود. به این معنی که اگر در سال ۲۰۰۹ تولید ناخالص ملی به ۱ و ۳ دهم رسیده بود، این بار منفی خواهد شد. مرخص شدن ۵ میلیون حقوق بگیر و پرداخت حقوق بیکاری به این شاغلان بیکار شده، تعهد مالی بزرگی بر دولت تحمیل می‌کند. با توجه به این نکته، کاهش تولید ناخالص ملی و منفی شدن این نرخ به هیچ وجه غیرقابل فهم نخواهد بود. بودجه دولت نیز به شدت با مشکل مواجه می‌شود. بودجه در ماه مارس با پیش بینی فقط یک درصد کاهش تولید ناخالص ملی اصلاح شده بود. فردا قرار است وزیران دارایی کشور‌های منطقه یورو در خصوص همبستگی کشور‌های منطقه برای حمایت از اقتصاد تشکیل جلسه بدهند. باید دید که آیا این وزرا به راهکاری اروپایی دست خواهند یافت یا خیر.

 

مرکل: کرونا بزرگترین چالش اتحادیه اروپاست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: با وجود ضرورت‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی دارند، اما سلامت مردم مهمتر است. خیلی‌ها مایلند که محدودیت‌ها برداشته شود و همه چیز سریع پیش برود، اما اگر ما سریع عمل کنیم و عده‌ای جانشان را از دست بدهند و نظام بهداشتی نتواند از پس کار برآید درست همه چیز برعکس خواهد شد. ما همواره این را در نظر داریم که بار زیادی بر دوش نظام بهداشت و درمان تحمیل نکنیم.

وی افزود: از منظر من، اتحادیه اروپا در برابر بزرگترین آزمون عملی از زمان تاسیس خود قرار گرفته است. ما درباره سلامت ملت هایمان با چالش بزرگی مواجه شده ایم. همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با درجاتی (کم و زیاد) به این معضل، مبتلا شده اند. در واقع این یک شوک و غافلگیری فنی است و همه به یک اندازه، درگیر هستند. اروپا باید در تولید ماسک به خودکفایی برسد. باید از تجارب کشورهای آسیایی در مهار عالم گیری کرونا درس بگیریم و آلمان می تواند از این تجربیات استفاده کند.

 

ضربه کرونا به فروش خودرو در آلمان

به گزارش خبرگزاری صداو سیما از برلین؛ بحران کرونا باعث افت شدید فروش خودرو در آلمان شده است. بنا به گزارشی که سازمان فدرال خودرو در آلمان منتشر کرده است در ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی (فروردین ۹۹) تعداد فروش خودرو ۳۷/۷ (سی و هفت و هفت دهم درصد) نسبت به قبل کاهش یافته است.

سفارش خرید خودرو در مدت سه ماهه نیز با کاهش ۲۰/۳ درصد (بیست و سه دهم درصد) مواجه شده است. فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروی جهان با افت فروش ۳۵ درصدی، مرسدس بنز با ۲۸ درصد و ب ام و با ۲۱ درصد افت فروش مواجه شده اند.

 

روایت خبرگزاری اِفه از واقعیت مرگ کرونایی و داغداری غریبانه این روز‌های اسپانیا

به گزارش خبرگزاری اسپانیایی اِفه، ویروس کرونا مرگ را تحت الشعاع خود قرار داده است. بدون برپایی مراسم و خداحافظی و نیز سخت گیری‌های اعمال شده در مراسم خاکسپاری، سپری کردن فقدان یکی از اعضای خانواده به کابوس بدل می‌شود.

تعویق‌های ۲ یا ۳ روزه در به خاک سپردن و سوزاندن متوفی در مادرید (پایتخت اسپانیا) از جمله تبعات ویروس کرونا است؛ البته در برخی از موارد، این به تعویق افتادن بیش از یک هفته هم به طول می‌انجامد. این موارد شامل خانواده‌هایی می‌شود که اعلام می‌کنند بیش از یک هفته "بدون قطعیت" و در سردرگمی به سر برده اند و از عدم اطلاع رسانی درباره اجساد و همچنین نبود محل‌های تدفین مشخص، شکایت می‌کنند. حتی در برخی موارد، بازماندگان فرد درگذشته در مناطقِ با آلودگی بیشتر از اجساد بستگانشان تا ۶ روز بی‌خبرند.

گزارش تصویری روز یکشنبه خبرگزاری اِفه از تاثیر همه جانبه ویروس کرونا بر زندگی مردم اسپانیا سخن می‌گوید و بر تاثیر آن بر مرگ افراد تاکید دارد. مرگ‌هایی بدون در آغوش گرفتن، بدون خداحافظی پایانی و بدون برگزاری مراسم موجب شده است از دست دادن عزیزان، امروز بیش از همیشه دردناک باشد. برپایی (هرگونه) مراسم در این کشور تا زمانی که وضعیت هشدار برقرار باشد، ممنوع اعلام شده است و برای مراسم خاکسپاری، بیش از ۳ نفر نمی‌توانند همراه متوفی باشند.

این شرایط، منجر به سخت‌تر شدن التیام فقدان عزیزان از دست رفته شده است. در مناطقی که بیشتر، تحت تاثیر عالم گیری کرونا قرار گرفته اند مانند مادرید، این شرایط، سخت‌تر است؛ چرا که زمان خاکسپاری روز‌ها و گاهی بیش از یک هفته به تعویق می‌افتد. حتی برخی از خانواده‌ها با پیگیری در خصوص جسد درگذشته خود و انتظار برای دریافت خبری در این باره متوجه شده اند که جسد، چند روز قبل سوزانده شده است.

برای آنکه این مراحل چندان زیاد به تعویق نیفتند برخی اجساد از مناطقِ با شیوع بالاتر و با آمار مرگ و میر بیشتر برای سوزانده شدن به مناطق دیگر انتقال داده می‌شوند. در چنین شرایطی که عدم امکان برگزاری مراسم (خاکسپاری) حضوری وجود دارد، راه‌های دیگری اجرا می‌شوند که از آن میان می‌توان به برگزاری گرامیداشت متوفی در شبکه‌های اجتماعی، نگارش نامه و آویختن عکس اشاره کرد. البته روانشناسان اعتقاد دارند درد از دست دادن عزیزان، به کندی سپری می‌شود و باید برای التیام یافتن آن به خود فرصت داد.

 

مادر گواردیولا مربی منچسترسیتی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مادر پپ گواردیولا مربی باشگاه فوتبال منچسترسیتی انگلیس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر بارسلون اسپانیا درگذشت.

 

تصمیم دولت دانمارک برای بازگشایی مهد کودک‌ها و مدارس در روز ۱۵ آوریل

خبرگزاری رویترز گزارش داد: نخست وزیر دانمارک گفت دولت این کشور در صورت ثابت ماندن ارقام ابتلا به کرونا، مهد کودک‌ها و مدارس را روز ۱۵ آوریل بازگشایی می‌کند، اما محدودیت‌های دیگر دست کم تا ۱۰ مه برجا خواهند ماند. ممنوعیت تجمعات بزرگ تا ماه اوت پابرجا می‌ماند.

 

نورپردازی ساختمان کتابخانه ملّی بلاروس با پرچم ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، به نشانه‌ اعلام همبستگی دولت و ملت بلاروس با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، از ۱۴ فروردین به مدت یک هفته پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در نمای بیرونی ساختمان کتابخانه ملی بلاروس نقش بسته است.

این حرکت نمادین مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌های بلاروسی قرار گرفته است. سعید یاری، سفیر کشورمان در بلاروس، با انتشار پیامی در توئیتر و اینستاگرام از ابتکار دولت بلاروس قدردانی کرد و نوشت: ایرانیان، دوستان دوران سختی را فراموش نمی‌کنند.

 

قطار‌های روسیه از حرکت ایستاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، شیوع ویروس کرونا و نگرانی از ورود موج جدید این ویروس به روسیه، باعث توقف کامل فعالیت خطوط ریلی بین روسیه با دیگر کشور‌ها شده است.

شرکت راه آهن سراسری روسیه با توقف آخرین خط اتصال بین المللی خود با کشور بلاروس اعلام کرد: حرکت قطار‌ها به مقصد ۲۰ کشور خارجی را به طور کامل لغو کرده است.

توقف حرکت قطار‌ها تنها به کشور‌های خارجی محدود نمی‌شود و ارتباطات ریلی بین تمامی شهر‌های روسیه، از جمله مسکو به سن‌پترزبورگ، مسکو به کالینینگراد در غربی‌ترین منطقه از خاک روسیه در اروپا را نیز شامل می‌شود.

 

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در بوسنی و هرزگوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سارایوو؛ وزیر بهداشت صربسکا گفت: "در ۲۴ ساعت اخیر ۹۴ مورد آزمایش ویروس کرونا در جمهوری صربسکا انجام گرفت که نتایج آزمایش دو نفر مثبت است. هر دو این نفر از بانیا لوکا هستند و قبلا با افراد مبتلا به ویروس کرونا ارتباط داشتند. تا کنون جمعا ۳۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جمهوری صربسکا درمان شده اند."

به گفته آلن شرانیچ، ۲۰۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جمهوری صربسکا دارای بین ۳۰ تا ۶۵ سال سن هستند. همچنین در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۱۰۰ مورد آزمایش ویروس کرونا در بیمارستان دانشگاه سارایوو صورت پذیرفت که نتایج آزمایش ۹ نفر مثبت است.

بیمارستان دولتی بانیا لوکا صبح امروز از درگذشت دو پیرزن مبتلا به ویروس کرونا خبر داد. سه مورد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در فدراسیون بوسنی و هرزگوین روز گذشته گزارش شد. شفیق پاشاگیچ، پزشک سرشناس ۶۱ ساله از سارایوو نیز جزو فوتی‌های روز گذشته است بر اساس آخرین آمار، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در بوسنی و هرزگوین به ۶۷۴ نفر افزایش پیدا کرده است.

تا کنون ویروس کرونا جان ۲۹ نفر را در بوسنی و هرزگوین گرفته است و ۴۴ تن از مبتلایان درمان شده اند. آیدا پیلاو، رئیس ستاد بحران کانتون سارایوو روز گذشته اعلام کرد تا کنون ۶۰۵ نفر در این کانتون مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته اند که نتیجه آزمایش ۴۷ نفر مثبت بوده است.

 

وزارت اقتصاد اتریش: ماسک‌های وارداتی از چین استاندارد نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ رسانه‌های اتریش عصر امروز نوشتند محموله بزرگی شامل ماسک‌های از نوع FFP۲- FFP۳ که اواخر ماه مارس از چین به اتریش وارد شده بود مطابق با استاندارد نبوده و غیرقابل استفاده است. وزارت اقتصاد اتریش با تایید این خبر اعلام کرد: این وزارتخانه برای بررسی کیفیت این ماسک‌ها؛ ان را به یک آزمایشگاه المان ارسال کرد و نتایج این کنترل‌ها نشان می دهد این ماسک‌ها، کیفیت و استاندارد ماسک FFP را ندارد.

یک سخنگوی وزارت اقتصاد اتریش با اشاره به اینکه این ماسک‌ها تقلبی بوده؛ گفت: این ماسک‌ها زیرچانه و گونه را نمی‌پوشاند و باید نودو پنج درصد از ذرات را در خود نگه می‌داشت.

بخشی از این محموله ماسک‌ها برای شهر تیرول جنوبی واقع در ایتالیا در نظر گرفته شده بود. مارگرته شرامبوگ وزیر اقتصاد اتریش شنبه گذشته در یک نشست خبری، از عرضه کنندگان بین‌المللی که ماسک‌های پزشکی مورد نیاز را با استاندارد‌های درست صادر نمی‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

 

دولت سوئد پیش نویس قانونی برای افزایش اختیارات ارائه کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، دولت سوئد برای مدیریت بحران سلامتی مرتبط با شیوع کرونا ویروس جدید روز دوشنبه پیش نویس قانونی را با هدف افزایش موقت اختیارات خود به منظور مبارزه با همه گیری که انتقاد‌های شدید مخالفان را برانگیخته است، ارائه کرد. این قانون جدید به دولت سوسیال دموکرات سوئد به رهبری استفان لوفون امکان خواهد داد برخی اقدامات مانند محدود کردن تجمعات عمومی یا تعطیلی شرکت‌ها را بدون نیاز به تصویب پارلمان اتخاذ کند.

لنا هالنگرن، وزیر بهداشت سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد "سوئد و جهان با اوضاع وخیمی مواجه هستند که از شیوع ویروس کرونا نشأت گرفته است". وی افزود "ما این ضرورت را شاهد هستیم که در صورتی که اوضاع ایجاب کند، حاکمیت برای نجات جان انسان‌ها باید به سرعت وارد عمل شود".

با وجود این، دولت سوئد خاطرنشان کرد اختیارات بیشتر برای اتخاذ اقدامات آینده فقط برای یک دوره سه ماهه به قوه مجریه اعطا خواهد شد که اوضاع در این دوره مخالفان را نیز نگران کرده است.

اولف کریسترسون، رهبر حزب محافظه کار در صفحه اختصاصی خود در شبکه فیس بوک اعلام کرد پیش نویس قانون فاقد تعریف روشن درباره شیوه‌ای است که از اختیارات بیشتر استفاده خواهد شد. کریسترسون همچنین خاطرنشان کرد اگر دولت بر لزوم اتخاذ تصمیمات سریع در زمان بحران اذعان می‌کند، این تدابیر باید "مشروعیت دموکراتیک" نیز داشته باشند.

پارلمان سوئد نیز لازم است این پیش نویس قانون را تصویب کند. در سوئد قرنطینه جمعیت مانند سایر کشور‌های اروپایی برای جلوگیری از گسترش همه گیری برقرار نشده است. دولت از هر کسی می‌خواهد "به مسئولیت‌های خود" عمل و از توصیه‌های مقامات بهداشتی پیروی کند. از تدابیر سختگیرانه‌ای که تاکنون در سوئد اتخاذ شده است، می‌توان به ممنوعیت تجمعات بیش از ۵۰ نفر و ممنوعیت بازدید از خانه سالمندان اشاره کرد.

در سوئد که ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور روز دوشنبه از هفت هزار نفر فراتر رفت و شمار کسانی که جان باخته اند، نیز به ۴۷۷ نفر رسید که به وضوح، شمار مرگ و میر در مقایسه با دیگر کشور‌های شمال اروپا بالاتر است.

 

تعداد بیماران کرونایی در فنلاند از مرز دو هزار نفر گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی، تنها در یک شبانه روز گذشته، ۲۴۹ نفر به تعداد بیماران کرونایی کشور فنلاند اضافه شد که به این ترتیب، تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این کشور به ۲۱۷۶ نفر رسید. این بیشترین شمارگان بیماران جدید کرونایی می باشد که در یک روز فنلاند ثبت و اعلام شده است.

امروز نیز در این کشور یک نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست داد. ویروس کرونا در فنلاند تا کنون ۲۷ قربانی گرفته است. همچنین، حال ۸۱ نفر از مبتلایان به ویروس کووید نوزده در این کشور به شدت بحرانی اعلام شده است. دولت هلسینکی از هجدهم ماه مارس (اواخر اسفند ماه) وضع اضطراری سراسری اعلام کرده است. در این جمهوری کودکستان‌ها -مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و مرز‌های این کشور با همسایگانش بسته شده است.

 

بحران در بخش کشاورزی فنلاند با شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی، کمبود شدید کارگر مهاجر فصلی، کشاورزی فنلاند را با دشواری‌های جدی‌ای روبرو کرده است. لورا پرنتوپا وزیر کار جمهوری فنلاند امروز اعلام کرد که به دلیل شیوع گسترده کرونا در اروپا و بسته شدن مرزها، مزرعه داران فنلاندی در آغاز فصل کاشت یعنی اول بهار، با کمبود شدید نیروی کاری روبرو شده اند.

کارفرمایان در این کشور بیشتر کارگران فصلی خود را از اوکراین، روسیه و تایلند تامین می کردند، ولی به دلیل بسته شدن مرز‌ها، این کارگران نمیتوانند در این فصل بطور عادی به فنلاند سفر کنند. وزیر کار دولت هلسینکی همچنین این احتمال را داد که پرواز‌های ویژه‌ای برای کارگران مهاجر فصلی اختصاص داده شود. کشور فنلاند با جمعیت پیر و اندک پنج و نیم میلیونی، به شدت به نیرو‌های مهاجر کاری وابسته است.

 

ترکیه/ تعداد مبتلایان به کرونا، از مرز ۳۰ هزار نفر گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۱۴۰۰ آزمایش کرونایی بعمل آمده نتیجه ۳۱۴۸ مورد مثبت شده به این ترتیب، شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به ۳۰۲۱۷ تن افزایش یافت.

با ۷۵ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان هم ۶۴۹ تن افزایش یافت. تا کنون ۱۳۲۶ تن از بیماران کرونایی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند. هم اکنون ۱۴۱۵ بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه و ۹۶۶ بیمار نیز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی متصل هستند.

 

ساخت دو بیمارستان ویژه بیماران کرونایی در استانبول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: دو بیمارستان هزار تخت خوابی، ویژه بیماران کرونایی در دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول ساخته میشود.

 

کرونا به جان قضات ترکیه افتاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، دوازده قاضی و دادستان ترکیه به همراه ۵۵ تن از پرسنل وزارت دادگستری این کشور به کرونا مبتلا شدند. مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه گفت: یک پزشک مجلس ملی ترکیه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد.

همچنین، چهار آپارتمان مسکونی در محلات منطقه باغجیلار استانبول به علت مثبت شدن آزمایش کرونایی چند تن از ساکنان، تحت قرنطینه کامل قرار گرفت.

 

بیماری کرونا در نروژ تحت کنترل است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، دولت نروژ روز دوشنبه اعلام کرد این کشور که برای مقابله با ویروس کرونا یک رژیم نیمه قرنطینه اتخاذ کرده، موفق شده است از همه گیری عبور کند و اکنون ویروس کرونا در خاک این کشور "تحت کنترل" است.

نرخ بازتولید بیماری یعنی تعداد ابتلا از هر شخص آلوده به کم‌تر از یک نفر، یعنی هفت دهم کاهش یافته است. پیش از اتخاذ این تدابیر مانند تعطیلی برخی فضا‌های عمومی و ممنوع شدن رویداد‌های ورزشی در نیمه ماه مارس در نروژ، این رقم دو و نیم بود. بنت هوی، وزیر بهداشت نروژ اعلام کرد "این بدان معنی است که ما همه گیری ویروس کرونا را تحت کنترل درآورده ایم".

 

مرکز پناهندگان در سوییس در قرنطینه کامل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ مرکز پناهندگان شهر سلوتورن واقع در بخش آلمانی زبان سوییس به دلیل ابتلای شماری از پناهندگان این مرکز در قرنطینه کامل قرار گرفت.

چهار تن از بیست و نه پناهنده این مرکز اکنون به کرونا مبتلا شده اند. این پناهندگان بیمار اکنون در یک طبقه دیگر این مرکز نگه داری و در قرنطینه کامل بسر می‌برند. مسئولان ذیربط این مرکز اعلام کردند همه ارتباطات این افراد بیمار با دیگران قطع شده است و تحت درمان قرار دارند.

 

ترامپ: هفته سختی پیش رو داریم

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست روزانه مقامات کاخ سفید درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به شیوع کرونا در این کشور گفت: هفته سختی پیش رو داریم و ممکن است شرایط سخت طولانی‌تر شود، اما امیدواری به فائق آمدن بر گسترش کرونا همچنان پابرجاست. در طول هفته آینده ممکن است شمار افراد مبتلا افزایش یابد. به همکاری با فرمانداران ایالت‌ها برای مقابله با کرونا ادامه می‌دهیم.

 

برخی بیماران ضربه مغزی ارتش آمریکا به کرونا نیز مبتلا شده اند

خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ پاول فردریش، پزشک ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه گفت برخی از بیمارانی که به علت ضربه مغزی در حال درمان بر روی کشتی-بیمارستان‌های ارتش در نیویورک و لس آنجلس بودند به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

همچنین؛ جاناتان هافمن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت کشتی-بیمارستان موسوم به کامفورت در نیویورک، بیماران ضربه مغزی را بی اعتنا به ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا می‌پذیرد.

وی افزود ارتش آمریکا قرار است آزمایش یک واکسن کرونا بر روی یک حیوان را روز دوشنبه آغاز کند.

 

ابراز تأسف ترامپ از انتقال جانسون به آی سی یو

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست روزانه مقامات کاخ سفید درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به شیوع کرونا در این کشور گفت: از شنیدن خبر انتقال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان متأسف شدیم.

 

افزایش شمار جان باختگان کرونا در آمریکا به ۱۰ هزار و ۵۲۴ نفر

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از دانشگاه جانز هاپکینز، با ثبت ۸۹۱ مورد جدید فوت در آمریکا بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان در این کشور به ۱۰ هزار و ۵۲۴ نفر افزایش یافت. این دانشگاه همچنین از ثبت ۱۹ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته و افزایش شمار افراد مبتلا در این کشور به ۳۵۷ هزار نفر خبر داد.

 

تماس تلفنی ترامپ با بایدن درباره تحولات کرونایی در آمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک گزارشگر شبکه ان بی سی در پیامی در توئیتر نوشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در تماسی تلفنی با جو بایدن نامزد حزب دمکرات این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره برنامه‌های دولت آمریکا در پاسخ به ویروس کرونا گفتگو کرد.

 

 

کرونا در جهان | کاهش محدودیت‌ها در آلمان و اتریش در آینده نزدیک

  • نخست‌وزیر سوئد به شهروندان این کشور هشدار داد تا خود را برای مرگ هزاران نفر آماده کنند.
  • مقام ارشد پزشکی اسکاتلند پس از آنکه بدون دلیل موجه از منزل خود خارج و قوانین مربوط به قرنطینه را نقض کرد، مجبور به ا