مذاکرات برای فروش سهام ریلاینس به آرامکو

14:58 - 1400/01/21
مذاکرات برای فروش سهام ریلاینس به آرامکو به کجا رسید.

به گزارش «دنیای بورس» دنیای اقتصاد نوشت: گزارش‌ها حکایت از آن دارند که مذاکراتی برای فروش سهام شرکت ریلاینس به شرکت آرامکوی عربستان سعودی در جریان است. هر دو شرکت قصد این معامله را دارند و آرامکو می‌خواهد یک بازدید حضوری از دارایی‌های ریلاینس در هند داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از اکونومیک تایمز، گروه صنعتی ریلاینس و آرامکو مذاکرات خود را درباره فروش ۲۰ درصد از سهام کسب‌وکار فعال در زمینه تبدیل نفت به مواد شیمیایی این شرکت خوشه‌ای هندی از سر گرفته‌اند. این مذاکرات به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به‌صورت موقت متوقف ‌شده بود.

طبق این گزارش، هر دو شرکت قصد این معامله را دارند و آرامکو می‌خواهد بازرسی حضوری از دارایی‌های ریلاینس در هند داشته باشد. گروه صنعتی ریلاینس یک شرکت خوشه‌ای چندملیتی هندی است و مقر اصلی آن در بمبئی هند قرار گرفته است.

پیش‌تر، در ماه جولای، رویترز گزارش کرده بود که فروش سهمی از کسب‌وکار تبدیل نفت به مواد شیمیایی شرکت ریلاینس به آرامکو، به دلیل مسائل مربوط به قیمت متوقف ‌شده است.

موکش آمبانی، رئیس هیات‌مدیره ریلاینس و ثروتمندترین فرد آسیا، در ماه جولای به سهامداران این شرکت اعلام کرد این معامله به دلیل «شرایط پیش‌بینی ‌نشده در بازار انرژی و وضعیت کووید-۱۹» به تاخیر افتاده است.

در آگوست ۲۰۱۹، ضرب‌الاجل اولیه برای تکمیل این معامله، ماه مارس ۲۰۲۰ تعیین شد.

شرکت ریلاینس در ماه اکتبر گزارش داد که سود سه ماه منتهی به سپتامبر افتی ۱۵ درصدی داشته و دلیل آن‌هم مشکلاتی است که بحران ویروس کرونا برای کسب‌وکار نفتی این شرکت ایجاد کرده است. البته درآمد خدمات ارتباط از راه دور شرکت جیو که تحت مالکیت ریلاینس است، رشدی دورقمی را تجربه کرده بود.

در همین حال، ریلاینس از سرمایه‌گذاران خود خواسته است در کسب‌وکار خرده‌فروشی این شرکت سهمی داشته باشند و تا همین حالا در سال‌جاری، از طریق فروش سهم کسب‌وکار دیجیتال جیو پلت‌فرم خود، حدود ۲۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران جهانی، سرمایه جذب کرده است.