تازه ترین تصمیم | توافق جدید اوپک پلاس

15:04 - 1400/01/21
بالاخره اعضای اوپک پلاس با افزایش تدریجی ۵۰۰ هزار بشکه ای به توافق رسید. جزییات این توافق درباره چه بود
تازه ترین تصمیم | توافق جدید اوپک پلاس

به گزارش «دنیای بورس»، دوازدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس دقایقی پیش آغاز شد. دوازدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس که قرار بود سه‌شنبه (۱۱ آذرماه) برگزار شود برای مذاکرات بیشتر کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک به امروز پنجشنبه، ۱۳ آذر موکول شده بود. قیمت نفت در آستانه این نشست روند افزایشی در پیش گرفت؛ قیمت هر بشکه نفت خام برنت به بالاتر از ۴۸ دلار رفت که بالاترین رقم از ماه مارس (۲۰۲۰) است.

تداوم رایزنی اوپک پلاس برای دستیابی به توافق

رویترز نوشت: برخی منابع اعلام کردند که رایزنی کشورهای عضو اوپک پلاس برای رسیدن به اجماع بر سر رقم کاهش تولید در سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه دارد. منابع اوپک پلاس گفته بودند که روسیه، عراق، نیجریه و امارات متحده عربی ابراز علاقه کرده‌اند تا در سال ۲۰۲۱ نفت بیشتری به بازار عرضه کنند. یکی از نمایندگان اوپک گفت: شرایط به سمت سازش پیش می‌رود.

برخی منابع اظهار کرده‌اند که گزینه‌های کنونی شامل تمدید کاهش تولید کنونی، تسهیل کاهش تدریجی تولید به مقدار روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در هر ماه و از ماه ژانویه، فوریه یا مارس هستند.

منابع خبری اعلام کردند: دقایقی پیش بلاخره اوپک پلاس با افزایش تدریجی ۵۰۰ هزار بشکه ای به توافق رسید.

اجماع اوپک‌ پلاس بر سر تسهیل ۵۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کاهش تولید در ژانویه ۲۰۲۱ 

  • دوازدهمین نشست وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با توافق‌نظر بر سر تسهیل روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کاهش تولید برای ژانویه ۲۰۲۱ پایان یافت.
  • اعضای اوپک پلاس تاکید کردند که اين روند تا زمانی كه مجموع تسهیل کاهش توليد (افزایش تولید) به مجموع روزانه ٢ ميليون بشكه برسد، ادامه خواهد داشت.
  • کشورهایی که تاکنون به تعهد خود پایبندی ضعیفی داشته‌اند تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی برای جبران فرصت خواهند داشت.
  • کشورهای عضو اوپک و متحدانش در ماه دسامبر امسال همچنان به توافق کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایبند خواهند بود.
  • ایران، ونزوئلا و لیبی نیز همچنان از هرگونه کاهش تولید مستثنا هستند.