جهش قیمتی امروز کالاها پایدار می‌ماند یا خیر؟

جدال آمریکایی با اروپا در بازارهای کالایی

11:35 - 1400/01/25
بر خلاف افت نسبی قیمت کالاها در معاملات دیروز، بازارهای کالایی چهارشنبه پررونقی داشتند. آمار مناسب نرخ تورم اروپا باعث افزایش ارزش یورو و در نتیجه افت شاخص دلار شد که همین موضوع قیمت کالاها را افزایش چشم‌گیری داد. با این حال، نتیجه نشست فدرال رزرو و همچنین حجم پایین معاملات بازارها تردیدهایی را برای ادامه پایداری قیمت‌ها به وجود می‌آورد.
جدال آمریکایی با اروپا در بازارهای کالایی

نرخ تورم اروپا در ماه دسامبر 1/1 درصد گزارش شد. در حالی که این نرخ در ماه قبل از آن 0/6 درصد و مطابق انتظارات بازار یک درصد بود. بهبود تورم در اروپا منجر به تقویت 0/7 درصدی یورو در برابر دلار آمریکا شد. بر این اساس، کاهش شاخص دلار منجر به جهش قیمت کالاها شد. تغییرات قیمتی این کالاها تا ساعت 23:30 چهارشنبه به شرح زیر است:

نفت برنت: 1/6 درصد رشد و رسیدن به قیمت 56/35 دلار بر بشکه

مس: رشد 150 دلاری (2/7 درصد) و رسیدن به قیمت 5634 دلاری به ازای هر تن

روی: رشد 103 دلاری (4/1 درصد) و رسیدن به قیمت 2630 دلاری به ازای هر تن

سرب: رشد 66 دلاری (3/25 درصد) و رسیدن قیمت به 2080 دلاری به ازای هر تن

آلومینیم: رشد 0/2 درصدی و رسیدن قیمت به 1690 دلار به ازای هر تن

با این حال، ساعتی پیش نتیجه نشست پیشین فدرال رزرو منتشر شد که بیان می‌کند اعضای بانک مرکزی آمریکا با توجه به ریسک سیاست‌های مالی ترامپ، احتمال افزایش سریع‌تر نرخ بهره دلار در سال آینده را بالاتر می‌دانند. موضوعی که می‌تواند با افزایش مجدد شاخص دلار منجر به کاهش قیمت جهانی کالاها شود. 

برخی کارشناسان معتقدند، حجم پایین معاملات با توجه به قرار داشتن در تعطیلات ابتدای سال باعث شده که نوسانات قیمت‌ها در بازارهای جهانی بیشتر شود.