دیده‌بان بورس دوشنبه (20 دی)

11:41 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (20 دی)

تقویم آتی‌نگر

آغاز دسته‌جمعی بازارهای جهانی: پس از گذشت نخستین هفته سال 2017 میلادی که در فضایی نیمه‌تعطیل به سر می‌برد، امروز بازارهای جهانی با مشارکت کامل معامله‌گران هفته جدید را آغاز می‌کند. جایی که احتمال بازگشت شاخص دلار به مسیر صعودی ممکن است فشار بر قیمت کالاها را مجددا افزایش دهد. در تقویم اقتصادی، اعلام بیکاری اتحادیه اروپا و شاخص‌های تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده چین می‌توانند بر روند قیمت‌ها اثرگذار باشند.

هیجان احتمالی بازار ارز: با وجود آنکه دیروز بازار ارز روز آرامی را پشت سر گذاشت، در معاملات امروز احتمال افزایش نوسانات قیمت‌ها وجود دارد. جایی که ممکن است رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به برداشت‌های سیاسی متفاوت، هیجانی مقطعی در بازارها ایجاد کند.

روز سبز برای کدام سیمانی؟ سیمان هگمتان که نخستین پیش‌بینی سود سال مالی آینده خود را 1780 درصد نسبت به سال مالی گذشته تعدیل مثبت داد، موجب ایجاد موجی مثبت در معاملات دیروز سیمانی‌ها شد. بر اساس بررسی «دنیای بورس»، رشد صادرات (قرارداد با یک شرکت عربی) و افزایش نرخ فروش عوامل اصلی تعدیل مثبت «سهگمت» بوده که قرارداد مزبور سیمان تهران و سیمان ایلام را نیز می‌تواند بهره‌مند سازد. هرچند احتمال دارد این روند مثبت همچنان در گروه سیمانی ادامه یابد، اما باید توجه داشت، قرارداد مزبور لزوما برای همه شرکت‌های سیمانی تکرارپذیر نیست. بنابراین ممکن است احتیاط خرید معامله‌گران در این گروه از سبزپوشی یک‌دست نمادها جلوگیری کند.

فولادی‌ها در کانون توجه: پس از تعدیل مثبت فولاد مبارکه اصفهان، این بار نوبت فولاد خوزستان بود که بر اساس گزارش 9ماهه، 126 درصد تعدیل مثبت سودآوری را گزارش کند. با توجه به آنکه انتظار تعدیل مثبت مجدد برای این شرکت وجود دارد، شرکت‌های فولادی دیگر و نمادهای وابسته به آنها نظیر «ذوب»، «کچاد» و «کگل» نیز احتمالا با اقبال مناسب بازار در معاملات امروز همراه شوند.

اولین روز پس از بازگشایی «غدیس»: شرکت پاکدیس که مطابق پیش‌بینی‌ها در سقف محدوده تعیین‌شده و به قیمت 231 تومان بازگشایی شد، امروز نخستین روز معاملاتی خود پس از بازگشایی را تجربه می‌کند. در حالی «غدیس» با اقبال مناسبی از سوی فعالان بازار همراه شد که بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد با توجه به عملکرد سال‌های گذشته و گزارش 9 ماهه، امکان تعدیل منفی سود این شرکت وجود دارد که احتیاط بیشتر خریداران را می‌طلبد.

ادامه انتظار برای صورت مالی بانک‌ها: در حالی که جزئیات بیشتری از نحوه تعدیل صورت‌های مالی بانک‌ها منتشر شده، اما همچنان صورت مالی بانک ملت روی کدال نرفته است. ممکن است امروز با انتشار صورت مالی بانک‌ها، زمینه بازگشایی نمادهای این گروه فرآهم شود که برای بورس تهران اهمیت بالایی دارد.

پایان مهلت توسعه اعتماد مبین: مطابق نامه‌های منتشرشده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، امروز آخرین فرصت شرکت توسعه مبین برای پرداخت اقساط معوق خود برای خرید سهام مدیریتی مخابرات است. مطابق اظهارات خصوصی‌سازی، در صورتی که این اقساط به طور کامل پرداخت نشوند، فروش سهام مخابرات به توسعه اعتماد مبین فسخ خواهد شد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. رحلت ناگهانی آیت الله هاشمی

رئیس مجلس خبرگان کشورمان شب گذشته در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. وی نه تنها شخصیتی موثر در حوزه سیاست بود، بلکه اظهارات و اقدامات وی در اقتصاد نیز اثرگذاری قابل توجهی داشت. برای نمونه می‌توان به نوسان 100 تومانی نرخ دلار، در روز ثبت نام وی برای ریاست جمهوری سال 1392 اشاره کرد. هرچند فضای سیاسی کشور نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و آرام‌تر شده است، اما همچنان ممکن است برخی گمانه‌زنی‌ها با چاشنی فعالیت‌های سفته‌بازی بازارهای مختلف به ویژه ارز و بورس را دچار نوسان کند.

2. پیام تغییر اساسنامه صندوق‌های درآمد ثابت

شاید تجربه ورود نقدینگی از سوی صندوق گنجینه آرمان‌شهر در اواسط تابستان و دو ماه رشد متوالی شاخص بورس از ذهن فعالان بورس پاک نشده باشد. در این میان، روز گذشته نیز خبری مبنی بر تعیین حداقل کف 5 درصدی سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت مخابره شد که مطابق بررسی‌ها می‌تواند حدود 4500 میلیارد تومان را روانه بازار سهام کند. در این شرایط، اگر مطابق وعده‌های سازمان بورس تلاشی برای گسترش عرضی بازار (مثلا با عرضه اولیه سهام) صورت نگیرد، این نقدینگی بدون شک می‌تواند موجب تورم مصنوعی قیمت سهام و افزایش احتمال حبابی شدن نرخ‌ها شود.

3. بازگشت خودرویی‌ها از کف

در دیده‌بان بورس روز یکشنبه تاکید شد که تک‌سهم‌های خودرویی به کف روانی خود نزدیک شده‌اند و احتمال حمایت در این سطوح قیمتی وجود دارد. همین موضوع در معاملات دیروز مشاهده شد و خودرویی‌ها از کف برگشته و در برخی نمادها مانند «خساپا» تا صف خرید نیز پیش رفت. با این حال، برخی ریسک‌های سیاسی به ویژه در حوزه برجام ممکن است همچنان فشارها بر قیمت سهام این گروه را حفظ کند.

4. وعده‌های مدیران «حریل»

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ریل پرداز سیر در حالی روز گذشته برگزار شد که مدیر عامل این شرکت از نهایی شدن قرارداد خرید 400 واگن از روسیه خبر داد. امری که می‌تواند ظرفیت بارگیری «حریل» را 77/5 تن افزایش دهد. تامین مالی این قرارداد با نرخ صفر درصد از محل فاینانس خارجی است و هر سه ماه یک بار به یورو پرداخت می‌شود. همچنین شرکت قرار است تا نیمه نخست سال آینده 1400 واگن جدید در اختیار داشته باشد و مذاکراتی نیز برای خرید 60 دستگاه لوکومتیو با یک شرکت چینی انجام شده است.

5. دومین صورت مالی 6 ماهه از یک پالایشی

شرکت پالایشگاه نفت تبریز در حالی گزارش 6 ماهه خود را منتشر کرد که زیان 15 ریالی را در این مدت به ازای هر سهم محقق کرده است. «دنیای بورس» پیش از این عملکرد پالایشگاه‌ها را بر اساس صورت‌های مالی پالایشگاه نفت بندرعباس بررسی کرده بود که احتمال زیان «شبریز» در این گزارش نیز مطرح شده بود. بنابراین، سایر پالایشی‌ها نیز می‌توانند روندی مطابق تحلیل مزبور، در گزارش‌های 6 ماهه خود تجربه کنند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

کاهش 2.6 واحد درصدی مطالبات غیرجاری

سایه تردید در تحقق سود «تاپیکو»

احتمال تضعیف بیشتر زغال کک‌شو

عرضه سنگ آهن از دهه فجر در بورس کالا

نگاهی به تغییرات قیمت متانول