روایت بانک مرکزی از 5 شاخص اقتصادی

11:51 - 1400/01/25
گزارش‌های بانک مرکزی در مقام سیاست‌گذار پولی درباره شاخص‌های اقتصادی پس از گذشت یکسال از برجام، تحولات مثبت را تایید می‌کند.

حال که یک سال از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای گذشته است، بررسی آثار اقتصادی اجرای برجام حکایت از اثرات مثبت قابل‌ملاحظه آن بر مولفه‌های مختلف و عمده اقتصادی دارد که بانک مرکزی در گزارشی عملکرد آن‌ها را مرور کرده است.

تحولات اقتصادی کشورها مستقل از تحولات بین‌المللی نیست و هر چه اقتصاد کشورها دارای ارتباطات بیشتری با دنیای خارج باشند، لاجرم اثرپذیری آن‌ها از شوک‌ها و رخدادهای مثبت و منفی بین‌المللی نیز بیشتر خواهد بود. اقتصاد ایران نیز با توجه به وابستگی بالای آن به درآمدهای نفتی به تعبیری، اثرپذیری بالایی از تحولات روابط بین‌المللی و نیز شوک‌های نفتی داشته است. یکی از شوک‌های نفتی که در سال‌های گذشته اقتصاد ایران را با دشواری‌های بسیاری مواجه کرد، تحریم خرید نفت از سوی برخی کشورهای طرف تجاری ایران بود. تحریم‌هایی که دامنه آن از خرید نفت تا نحوه پرداخت و انتقالات عواید ارزی فروش نفت می‌رسید و فرصت‌های بسیاری را در خصوص تولید و سرمایه‌گذاری به طور خاص در حوزه انرژی از دسترس ایران خارج کرده بود. با آغاز فعالیت دولت یازدهم، رفع تحریم‌های ظالمانه مالی و اقتصادی در دستور دولت قرار گرفت و نتیجه آن نیز پس از مدت‌ها مذاکرات، دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بود. همان‌طور که نشان داده شد اثرات اجرایی شدن برجام در یک سال گذشته نشان دهنده دستاوردهای قابل توجهی در حوزه‌های مختلف اقتصادی بوده است که انتظار می‌رود با توجه به روند تدریجی بازگشت اقتصاد به مسیر رشد و پیشرفت، در آینده نیز اقتصاد کشور شاهد تحولات مثبتی باشد.

متن کامل گزارش عملکرد بانک مرکزی را اینجا بخوانید.