دیده‌بان بورس یک‌شنبه (3 بهمن)

11:55 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (3 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

ادامه افت دلار؟ دیروز دلار آمریکا در حالی مسیر نزولی را طی کرد که یک گام دیگر به کف 3800 تومانی نزدیک شد. در این شرایط باید دید امروز می‌تواند از این کف عبور کند یا مشابه روزهای اخیر نسبت به این سطح واکنش نشان می‌دهد.

بازگشایی «وبملت»: در حالی دیروز نیز بسیاری در انتظار بازگشایی نماد بانک ملت بودند که احتمال دارد امروز دیگر دلیلی برای متوقف ماندن این نماد وجوود نداشته باشد. «وبملت» در دوره مدیر عامل جدید تلاش دارد اصلاحات ساختاری خود را ادامه دهد.

واکنش فلزی‌ها به «فخوز»: همزمان با بازگشایی فولاد خوزستان در روز گذشته، نمادهای فولادی نقدشونده‌تر شدند. در این گروه قیمت‌ها به سقف‌های روانی نزدیک شده و به نظر می‌رسد حتی با وجود امیدواری‌ها به بهبود سودآوری این گروه، فشار فروش بالا باشد.

نتیجه نشست صادرکنندگان نفتی: روز دوم نشست کشورهای اوپک و غیر اوپک در حالی به پایان می‌رسد که مقامات این کشورها به آینده بازار نفت و میزان تعهدات آنها به کاهش تولیدات امیدوارند. نتیجه نهایی این نشست و فضای سخنرانی‌ها بدون شک بر قیمت نفت در معاملات فردا اثرگذار است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. همگام با گزارش‌های فصل سوم

«دنیای بورس» روز گذشته نگاهی مختصر به گزارش‌های مالی شرکت‌ها برای فصل پاییز داشته است که مجموع این 20 جدول را می‌توانید اینجا مشاهده کنید. بر خلاف یکی، دو سال اخیر مشاهده می‌شود تعدیل‌های سودآوری زیاد است، اما با این حال، پیش‌خور شدن قیمت‌ها مانعی برای رشد بیشتر است.

2. عملکرد پلیمری‌ها به روایت پلاتس

هفته گذشته، نوسانات قیمت محصولات پلیمری متفاوت بوده است و برخی محصولات مانند نفتا و متانول مسیر صعودی طی کرده‌اند، اما وضعیت بازار پلی‌اتیلن‌ها روند نزولی داشته‌اند. (گزارش‌های مربوط به نفتا، پلی‌پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی، پی وی سی، پروپیلن، اتیلن و متانول را بخوانید).

3. خبری که قندی‌ها را مثبت کرد

در حالی دیروز مجموعه بازار روند نزولی را تجربه می‌کرد، اما گروه قندی روند صعودی را تجربه می‌کرد. هرچند گروهی روند سنتی این گروه مبنی بر حرکت معکوس شاخص قندی با شاخص کل (تصور بتای منفی) را عامل رشد نمادهای قند و شکر می‌دانند، اما خبر حذف مالیات از واردات شکر خام با کاهش هزینه‌های تولید نیز در اقبال بازار به این گروه بی‌تاثیر نبود.

4. فشار فروش در تازه‌واردهای فرابورس

روز گذشته، «حسیر» و «غدیس» که به تازگی در فرابورس عرضه شده بودند، با عرضه صف‌های خرید مواجه شدند. این موضوع حتی موجب نزولی شدن قیمت سهام ریل سیر کوثر شد. اما در مورد پاکدیس پس از عرضه سنگین و افت قیمت‌ها، مجددا شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید بودیم. تقاضایی که به نظر نمی‌رسد بتواند دوام چندانی در برابر عرضه‌ها داشته باشد.

5. سودآوری در «فولاد» و «خساپا»

در حالی فولاد مبارکه اصفهان در گزارش 9 ماهه تعدیل 19 درصدی را تجربه کرد که برآوردهای «دنیای بورس» نشان می‌دهد این شرکت با توجه به انتظار ثبات قیمت‌ها در محدوده کنونی و تثبیت میزان فروش، بتواند تعدیل مثبت دیگری را برای سهامداران به همراه داشته باشد. شرکت سایپا بر خلاف ایران‌خودرو نتوانست تعدیل مثبت سنگینی را در گزارش 9 ماهه داشته باشد و فقط 6 درصد رشد سود را پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که در این مدت فقط 18 درصد از این سود را نیز پوشش داده است. بر این اساس، انتظار می‌رود عمده خوش‌بینی سایپا به تحقق سودآوری مربوط به درآمدهای غیرعملیاتی حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها است که مشکلات خاص خود را دارد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

تعدیل سودی که پیش‌خور شده است

پیشتازی آلومینیم در میان فلزات پایه

پیش‌بینی رشد قیمت فولاد در نیمه ابتدایی 2017

توسعه پالایشگاه‌ها در بودجه 96

پاسخ «کگاز» به پیش‌بینی‌های پرنوسان

 تزلزل قیمت سنگ آهن و زغال کک‌شو