با معارفه زیرمجموعه بانک ملت برای ورود به بازار سرمایه مطرح شد

احتمال حضور سرمایه‌گذار خارجی در به‌پرداخت

12:41 - 1400/01/25
 معارفه «به‌پرداخت ملت» برای ورود به بازار سرمایه و عرضه ۱۰ درصدی سهام در حالی با حضور مسئولان بانک ملت و مدیران ارشد بانک ملت برگزار شد که مدیرعامل بانک ملت از اعلام آمادگی برخی سرمایه‌گذاران خارجی جهت مشارکت در این مجموعه خبر داده است. به‌پرداخت ملت با 950 میلیارد ریال سرمایه، 21 درصد سهم بازار پرداخت کشور و ۱۶ درصد پایانه‌های فعال را در شبکه «شاپرک» در اختیار دارد.
احتمال حضور سرمایه‌گذار خارجی در به‌پرداخت

توانمندی‌های «به‌پرداخت»

هادی اخلاقی در مراسم معارفه شرکت به پرداخت ملت با بیان اینکه در قالب شرکت به‌پرداخت ملت ظرفیت قابل توجهی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفت، اظهار کرد: امروز ۸۴۰ هزار دستگاه کارتخوان (POS) بانکی از طریق شرکت «به‌پرداخت» در کشور فعال است و بیش از ۲۳ درصد تراکنش‌ها و ۳۲ درصد حجم مبالغ مبادله شده بانک‌ها دراختیار به‌پرداخت است. وی واگذاری را باعث افزایش کارایی دانست و تاکید کرد: شرکت به‌پرداخت امیدوار است از طریق انتقال بخشی از سهام بتواند به نظام اقتصادی کشور کمک کند. به گفته وی بانک ملت به دنبال عرضه ۱۰ درصد سهام به‌پرداخت در بازار سرمایه است و برای این منظور برخی از مجموعه‌های خارجی جهت مشارکت اعلام آمادگی کرده‌اند. پیش از این قرار بود تا اوایل اسفندماه امسال عرضه به‌پرداخت در بورس صورت گیرد که این عرضه به تاخیر افتاده بود.

استراتژی بانک ملت

قائم مقام بانک ملت نیز با اشاره اینکه بانک‌ها نیازمند تغییر در استراتژی‌های خود هستند، گفت: درباره‌ فین‌تک‌ها این روزها مباحث زیادی مطرح است؛ به نحوی که برخی می‌گویند بانک‌ها باید فین‌تک‌ها را خریداری کنند، برخی به دنبال شراکت با فین تک‌ها بوده، برخی همکاری و بعضی نیز مشارکت را پیگیری می‌کنند. علیرضا لگ‌زایی با بیان اینکه اکوسیستم مالی و بانکی در حال تحول جدی است، عنوان کرد: بانک ملت در سال جاری استراتژی کلان خود را به سمت ورود به بازار ای‌سی‌تی، تعامل با اپراتورها، توسعه حوزه پرداخت، استفاده از فین‌تک‌ها و حضور در خدمات ترکیبی قرار داد. این بانک در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ شعبه، ۷۰۰ باجه و ۳۰ میلیون مشتری بالفعل دارد.

به دنبال بازارهای جدید

به گفته لگ‌زایی ۱۱ درصد سهم نقدینگی و ۱۸ درصد سهم بانک‌های تجاری در اختیار بانک ملت بوده و این بانک دارای فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی گسترده‌ای است. به‌پرداخت نگاه جدی در ورورد به بازار و بانک‌های دیگر دارد. قائم مقام بانک ملت این مطلب را افزود که در قالب بانکداری شخصی یا خرد به دنبال ارائه خدمات جدید هستیم و در قالب به‌پرداخت نیز برنامه‌های بلند پروازانه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را در دستور کار داریم.

سهم «به‌پرداخت»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت هم در اظهاراتی با اشاره اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳.۵ تراکنش‌های پرداخت جهان در ایران بود، گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۵.۸ میلیارد تراکنش انجام شده و انتظار می‌رود این میزان در کل سال به بیش از ۱۲ میلیارد تراکنش برسد. به گفته رستم شاه‌گشتاسبی مبلغ ریالی تراکنش‌های انجام شده از طریق بانکداری الکترونیک در ۶ ماهه اول امسال ۶.۲ میلیون میلیارد ریال است، این در حالی است که ۲۱.۵۱ درصد سهم بازار پرداخت کشور مربوط به «به‌پرداخت» است. این شرکت با ۹۵۰ میلیارد ریال سرمایه، ۱۶ درصد پایانه‌های فعال در شبکه «شاپرک» را در اختیار دارد.

در همین باره بخوانید: پاسخ به ابهامات غول الکترونیکی «وبملت»