بررسی تاثیر قیمت زغال سنگ بر بازار متانول

15:46 - 1400/01/25
تولید متانول از سال 2015 در چین سرعت گرفته و بسیاری از ظرفیت‌های تولید اضافه شده، بر مبنای سوخت زغال سنگ بنا شده و تعداد ملموسی از سایت‌های تولیدی بر پایه گاز طبیعی نیز در این دو سال به سمت تغییر نهاده انرژی و استفاده از زغال سنگ سوق پیدا کرده‌اند. بدین ترتیب باید اعتراف کرد که قیمت متانول چین به شدت متاثر از روند قیمتی زغال سنگ است.

Ccfgroup: در چند سال اخیر همواره عرضه زغال سنگ در چین نسبت به تقاضای این محصول برتری داشت و این مازاد تقاضا تا سطح سیصد میلیون تن نیز بالا رفت و همین امر نیز قیمت را در سال‌های اخیر تحت فشار زیادی قرار داد. اما در سال جاری داستان دیگری در بازار این محصول رقم خورد و تحت برنامه حفاظت زیست محیطی اجرا شده از سوی دولت چین، بیش از 160 میلیون تن از ظرفیت تولید این محصول از مدار تولید خارج شد. بدین ترتیب شاهد افزایش فشار تقاضا بودیم و همین امر نیز به رشد ملموس قیمت زغال سنگ دامن زد. گفتنی است که از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت قراردادهای آتی زغال سنگ در بازار ژنگژو بیش از 100 درصد رشد کرده است. همین امر نیز فشار قابل ملاحظه‌ای را در بر صنایع مصرف کننده این محصول از جمله تولیدکنندگان متانول وارد ساخته است.

ظرفیت تولید سالانه متانول چین در سال جاری در سطح 73.91 میلیون تن برآورد میشود که برای تولید 52.43 میلیون تن  یا به عبارتی بیش از 60 درصد از این میزان متانول تولید شده، زغال سنگ به عنوان نهاده اصلی انرژی به مصرف میرسد. تولید متانول از سال 2015 در چین سرعت گرفته و بسیاری از ظرفیت‌های تولید اضافه شده، بر مبنای سوخت زغال سنگ بنا شده و تعداد ملموسی از سایت‌های تولیدی بر پایه گاز طبیعی نیز در این دو سال به سمت تغییر نهاده انرژی و استفاده از زغال سنگ سوق پیدا کرده‌اند. بدین ترتیب باید اعتراف کرد که قیمت متانول چین به شدت متاثر از روند قیمتی زغال سنگ است.

بیش از پنجاه درصد از تولید متانول چین در شمال غربی این کشور صورت می‌گیرد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این منطقه، هم اکنون 35 درصد از هزینه تولید متانول در چین معطوف به هزینه زغال سنگ می‌شود. 28 درصد نیز ناشی از هزینه‌های مالی و استهلاک بوده و 17 درصد نیز مربوط به هزینه مدیریت و نیروی کار است. 13 درصد مرتبط با هزینه برق مصرفی، چهار درصد آب و سه درصد نیز ناشی از هزینه کاتالیست و سایز مواد شیمیایی مورد نیاز است. بنابراین می‌توان تاثیر قابل ملاحظه تغییرات قیمت زغال سنگ سیر قیمت متانول را به وضح تصور کرد.

گفتنی است که قیمت متانول تولیدی در مناطق مذکور از ابتدای سال تا کنون بیش از 44 درصد رشد کرده و هم اکنون به حدود 2200 یوان (324 دلار) در هر تن رسیده است.

با این وجود انتظار می‌رود که در میان مدت با افزایش عرضه در بازار متانول و فروکش کردن روند رو به رشد زغال سنگ، رشد قیمت متانول نیز مهار شود.