افت بی‌سابقه موجودی مس قابل تحویل از انبارهای بورسی، سرعت‌گیری در مقابل سقوط آزاد قیمتی

سایه اژدهای زرد بر بازار فلز سرخ

12:18 - 1400/08/12
اکوایران: بهای مس در بازارهای جهانی متاثر از سیگنال‌های کاهشی که عمدتا از چین نشات می‌گیرد از جمله کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور، شیوع مجدد کرونا در آن و افزایش بحران در بخش املاک و مستغلات رو به کاهش گذاشته است. در این شرایط قراردادهای آتی مس با افت نرخی به مراتب بیشتر از فروش نقدی و تحویل فوری روبرو هستند؛ کمبود موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی تبدیل به سرعت‌گیری در مسیر سقوط آزاد قیمتی این فلز عمل کرده است.

به گزارش اکوایران، ظرف یک هفته اخیر مس در بازارهای جهانی در مسیر کاهش نرخ قدم برداشت به‌گونه‌ای که بهای این فلز در معاملات بورس فلزات لندن در فروش نقدی و تحویل فوری روز سه‌شنبه دوم نوامبر افت هفتگی 1.7 درصدی را تجربه کرد و با نرخ 9 هزار و 817 دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. در همین روز هر تن مس در قرارداد آتی تحویل 3 ماهه با قیمت 9 هزار و 520 دلار به فروش رفت که 297 دلار کمتر  از بهای فروش نقدی و تحویل فوری آن بود. به این ترتیب مس در بورس فلزات لندن وارد فاز بک‌واردیشن شد که این وضعیت بیانگر ذهنیت کاهش بیشتر نرخ فلز سرخ میان معامله‌گران در میان مدت است.

 

کاهش موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش فاصله میان بهای فروش نقدی و تحویل فوری مس با فروش آتی آن است. میزان موجودی مس قابل تحویل در بورس فلزات لندن در ماه سپتامبر به کمترین میزان طی چند دهه اخیر رسید که این موضوع زمینه رشد قیمتی در این بازار را فراهم کرد. در عین حال در این زمان پرمیوم فروش نقدی مس در بورس فلزات لندن افزایش داشته است که این امر نیز متاثر از کمبود موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی است. در ماه سپتامبر پرمیوم فروش مس از بورس فلزات لندن به سطوحی بی سابقه رسید و این موضوع بیانگر برتری تقاضای لحظه‌ای نسبت به عرضه است

اگرچه همچنان فروش مس به شکل نقدی و تحویل فوری وضعیتی نسبتا مطلوب دارد اما تضعیف تقاضا برای فلز سرخ و احتمال استمرار این وضعیت با سیگنال‌های اقتصادی باعث شده تا از رونق معاملات آتی مس در بازارهای جهانی کاسته شود.

قیمت فروش قراردادهای آتی مس با تحویل 3ماهه مس در بورس فلزات لندن ظرف روزهای ابتدایی ماه نوامبر نسبت به اوج قیمت فروش این قراردادها در ماه سپتامبر کاهش 10 درصدی را تجربه کرد. کند شدن سرعت رشد اقتصادی چین و افزایش ریسک بدهی در بخش املاک این کشور از جمله دلایل تضعیف تقاضا برای مس در معاملات آتی و عقبگرد قیمتی در این بازار است.

مالکوم فریمن، مدیر کارگزاری Kingdom Futures در یادداشتی گفت: منصفانه است که بگوییم نوعی طوفان برای فلزات در راه است. در این شرایط سوال کلیدی این است که این طوفان چه زمانی بروز می‌کند؟

اگرچه همچنان فشار کاهشی در بازار مس ادامه دارد اما وضعیت عرضه نیز مطلوب نیست. داده‌های بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که همچنان بیش از 17 هزار و 300 تن  قرارداد مس معوق با سررسید نوامبر وجود دارد؛ به این معنی که در این سررسید باید خریداران حاضر به فروش اوراق شده و یا مس را برای تحویل در انبار بورس پیدا کنند. میزان قرارداد آتی فروش رفته برای مس با سررسید نوامبر برابر 433 هزار و 775 تن است که این رقم حدود 14 برابر موجودی در دسترس خریداران در انبارهای این بورس است. این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمت مس در بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

سایه اژدهای زرد بر بازار فلز سرخ19

در شرایطی که کاهش موجودی مس در انبارهای بورسی و البته تورم جهانی سیگنال‌هایی در جهت رشد بهای فلز سرخ هستند اما سیگنال‌های منفی اثرگذار در این بازار شامل کندی سرعت رشد اقتصادی چین، شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و چالش در بخش املاک و مستغلات آن بسیار قوی‌تر از سیگنال‌های افزایشی بروز کرده و عقب‌نشینی مستمر قیمتی هرچند با شتابی کم در این بازار درحال رخ دادن است.

در این شرایط بازار منتظر تصممیات جدید فدرال رزرو نیز هست. داده‌های جدید اقتصادی ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه سوم نوامبر منتشر می‌شود؛ نتایج این داده‌های اقتصادی می‌تواند فدرال رزرو را برای جلو انداختن آغاز سیاست انقباضی ترغیب کند که این موضوع نیز در صورت تحقق به تضعیف قیمتی در بازارهای کالایی منجر می‌شود.