تورم بیش از صد در صدی اجاره در بهار ۱۴۰۰

زلزله کرمانشاه در اجاره مسکن +نمودار

14:49 - 1400/12/06
تورم اجاره در یک سوم نقاط شهری کشور در بهار امسال بیش از صد درصد به ثبت رسیده است. تفکیک نقاط شهری این برآورد نشان می دهد شهر کرمانشاه در فصل نخست امسال بالاترین افزایش قیمت را در میان سایر استان های کشور رقم زده است.

به گزارش اکوایران، اجاره مسکن در بخش هزینه های مربوط به بخش مسکن یکی از مهم ترین شاخص های این بازار است. این رقم طبق داده های مرکز آمار در خانوارهای شهری کشور در اولین فصل امسال به طور متوسط رشدی 64 درصدی داشته و در بخش معاملات بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

 

به طور کلی شاخصی که در این مقایسه مورد ارزیابی قرار می گیرد مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی است. بررسی این شاخص در نقاط شهری کشور بیانگر بالاترین و کمترین رکوردهای افزایش قیمت در بازه یک ساله در این بازار بوده است.

افزایش 64 درصدی در اجاره مسکن نقاط شهری

هزینه اجاره در نقاط شهری به طور  متوسط در بهار امسال به ازای هر متر مربع به 28 هزار و 200 تومان به طور متوسط رسید. این رقم در مقایسه با سال گذشته 63.7 درصد افزایش داشته و درمقایسه با فصل قبل خود رشدی 23 درصدی را به ثبت رسانده است.

به عبارت دیگر همسویی رشد فصلی و نقطه ای در این متغیر نشان از روند صعودی قیمت در این بازار داشته است. در همین رابطه تعداد معاملات نیز در این بازار در مقطع مشابه روندی افزایشی را به ثبت رسانده است. این اتفاق می تواند علامت دهنده رشد تقاضا دراین بازار در نقاط شهری کشور باشد.

در همین رابطه تعداد معاملات اجاره در بهار امسال در مقایسه با فصل قبل 57.7 درصد رشد داشته و در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل 136.6 درصد افزایش داشته است.

اما بررسی اتفاقات شکل گرفته در بازار مسکن به تفکیک استان های کشور نشان می دهد استان تهران بیشترین سطح قیمت اجاره را در این فصل داشته است.

زلزله کرمانشاه در اجاره مسکن +نمودار5

بیشترین اجاره در تهران با کمترین متوسط متراژ

بررسی مبلغ اجاره در مناطق شهری کشور نشان می دهد این رقم برای شهر تهران به ازای هر متر مربع آپارتمان مسکونی به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی معادل با 92 هزار و 200 تومان بوده که بیشترین میزان را درفصل بهار با اختلاف بسیار در مقایسه با سایر نقاط کشور داشته است. دراین مقایسه شهر یزد کمترین میزان اجاره را در مقایسه با سایرین در بخش شهری داشته که برابر با 9 هزار و 360 تومان ثبت شده است.

در مقایسه متراژی شهرهای کشور نیز مشاهده می شود تهران کمترین میزان متراژ متوسط اجاره را در بهار داشته که به طور متوسط برابر با 82 متر مربع بوده است. در مقابل شهر یاسوج با 148 متر مربع بیشترین متراژ معاملات در بازار اجاره مسکن را ثبت کرده است.

در بخش مهم دیگر در رشد اجاره در کشور مشاهده می شود کرمانشاه بیشترین رکورد را در افزایش قیمت در این فصل ثبت کرده است.

زلزله کرمانشاه در اجاره مسکن +نمودار20

رشد بیش از صد درصد اجاره در یک سوم نقاط شهری

رشد فصلی و نقطه ای اجاره در نقاط شهری کشور نشان می دهد در هر مقطع قیمت اجاره در مقایسه با فصل قبل و در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه تغییری داشته است؟

در همین رابطه در بررسی تورم فصلی اجاره در بهار امسال مشاهده می شود تهران نسبت به فصل قبل تقریبا 36 درصد رشد داشته و در صدر تورم فصلی در میان استان های کشور بوده است. رتبه دوم را نیز در این مقایسه شهر کرمانشاه داشته که برابر با 34.7 درصد ثبت شده است.

مقایسه نقطه ای قیمت ها در بازه یک ساله نیز نشان می دهد رشد نقطه ای قیمت اجاره در شهر کرمانشاه تقریبا معادل با 150 درصد بوده و در کشور رکورددار این متغیر در اولین فصل 1400 بوده است.

رتبه دوم را نیز زنجان و ایلام داشته اند که به ترتیبت برابر با 145 و 140 درصد درج شده است.

طبق بررسی مرکز آمار در بهار امسال تقریبا 10 استان کشور رشد قیمتی بالای صد در صد را در قیاس با سال قبل ثبت کرده اند که نشان از رشد بیش از دو برابری این متغیر حداقل در یک سوم نقاط شهری کشور است. در مقابل نیز استان های سمنان و ساری کمترین رشد های فصلی و نقطه ای را در کشور ثبت کرده اند که به ترتیب برابر با 10.8 درصد و 46.8 درصد رقم خورده است.

بررسی روند تعداد معاملات نیز در این آمارها نشان دهنده رشد بیش از صد در صد این متغیر در مقایسه با سال گذشته در 25 استان کشور داشته است.

زلزله کرمانشاه در اجاره مسکن +نمودار20

رکوردزنی رشد تعداد معاملات تبریز در بهار امسال

بررسی آمار معاملات نشان می دهد در بهار امسال تعداد معاملات اجاره در شهر تبریز تقریبا 2 هزار و 500 درصد افزایش داشته و رتبه اول را در میان بیشترین افزایش معاملات در مقیاس نقطه ای داشته است. در این بررسی ارومیه نیز دومین رتبه را ثبت کرده که برابر با 2 هزار و 134 درصد بوده است.

بررسی تعداد معاملات نشان می دهد در مقایسه با بهار سال گذشته در 25 استان کشور رشدی بیش از صد درصد در تعداد معاملات ثبت شده است. در مقابل اما شهر کرج با رشد 25 درصدی کمترین رشد را در این مقایسه به ثبت رسانده است.

در برآورد فصلی تعداد معاملات اما مشاهده می شود سه شهر مشهد، یاسوج و خرم آباد افت معاملات را در مقایسه با زمستان 99 ثبت کرده اند. در این میان خرم آباد با 56 درصد افت بیشترین کاهش را در نقاط شهری کشور رقم زده است.

مهم ترین نکته در میان آمار فوق رشد قیمت اجاره در شهر کرمانشاه بوده است. این شهر رده دوم را در تورم فصلی نقاط شهری و بیشترین تورم را در قیاس نقطه ای افزایش قیمت اجاره ثبت کرده است. علت چیست ؟

ریشه یابی رکوردزنی تورم اجاره در کرمانشاه 

تورم کرمانشاه در بعد فصلی در رتبه دوم و در مقیاس سالانه در رتبه نخست کشوری بوده است. از سوی دیگر تعداد معاملات در این شهر با 98.6 درصد در رتبه های پایین افزایش سالانه این متغیر در بهار امسال بوده است.

سه متغیر فوق در رابطه با اجاره شهر کرمانشاه نشان می دهد در بهار امسال وضعیت این شهر در قیمت اجاره در مقایسه با سایر نقاط شهری کشور وخیم تر بوده است.

درهمین رابطه در بیان علت این اتفاق، رئیس اتحادیه املاک شهر کرمانشاه، مرادی در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد چند عامل مهم نقش تاثیرگذاری را بر رشد اجاره در این شهر داشته است:

1- به طور کلی مسکن در پی افزایش قیمت در این شهر تبدیل به کالایی سرمایه ای شده و مالکان از آن برای درآمدزایی بیشتر استفاده می کنند.

2- از سویی بالار فتن قیمت مسکن دراین شهر موجب شده تا اجاره نشینی در این شهر افزایش یافته و در نهایت تقاضا دراین بازار رشد کند.

3- عامل دیگر افزایش تقاضا در این بازار را این مقام مسئول، مهاجرت زلزله زدگان سال 97 در استان کرمانشاه به این شهر دانسته و از آن جا که قابلیت ساخت خانه دراین سال ها فراهم نشده عرضه نمی تواند نیاز این بازار را تامین کند..

4- در ادامه به عنوان دلیل مهم تر پایین آمدن قدرت خرید خانوارها دراین شهر مسئله مهمی در رشد اجاره بوده است. در همین رابطه مالکان به دلیل پایین تر بودن نرخ سود بانکی سعی می کنند از رهن کاسته و حتی الامکان تمام مبلغ را به صورت اجاره دریافت کنند. ازسوی دیگر مستاجرین نیز که قدرت خریدشان پایین تر آمده توان پرداخت اجاره را نداشته و در نهایت درگیر کوچ طبقاتی شده اند. یعنی اجاره نشینان شمال شهر به مراکز شهر کوج کرده و خانوارهای متوسط به پایین شهر و پایین نشینان مجبور به خروج از شهر شده اند.

زلزله کرمانشاه در اجاره مسکن +نمودار17