تفاهنامه شهرداری و بنیادمسکن انقلاب برای تامین ۱۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت

ورود انقلابی شهرداری تهران به حوزه مسکن

11:05 - 1400/12/08
اکوایران :‌شهردار تهران گفت :دولت انقلابی دردش توسعه مسکن و ایجاد آرامش برای مردم در بهره مندی از مسکن است و با توجه به مصوبه مجلس برای تولید سالانه یک میلیون مسکن و ارائه تسهیلات تلاش کردیم تفاهم‌نامه‌ای تنظیم کنیم تا از ظرفیت‌ها به‌ نحو احسن در تهران استفاده کنیم.

 

به گزارش اکو ایران ،آیین امضای تفاهم‌نامه شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مردم تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

علیرضا زاکانی در ابتدای این مراسم گفت: با عنایت به شرایط تهران و نیازهای مردم در ابعاد مختلف، رویکرد جدیدی را در شهر تهران انتخاب کردیم تا سطح خدمت را ارتقا دهیم؛ یکی از این نیازها موضوع مسکن است که در تهران بالاترین بخش هزینه از سبد خانوار را تشکیل می‌دهد و به طریقی یک کارمند باید ۶۰ درصد حقوق خود را به بخش مسکن اختصاص دهد.

وی افزود: از طرفی شهر تهران دارای استعدادهای مختلفی است و نیازهای اساسی مسکن آن معلوم است؛ ۱۲ هزار بافت ناپایدار که ۴۵۶۰ آن بافت فرسوده است؛ همچنین ۴۵۰۰ هکتار بافت فریز شده داریم که که بالای یک هکتار آن امکانی را برای برنامه‌ریزی در توسعه مسکن به ما می‌دهد.

شهردار تهران ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود کشور و محیط شهری بر مبنای نوسازی بافت فرسوده شرایط جدیدی را رقم بزنیم که هم فاصله شمال و جنوب و هم خطرات بافت فرسوده را کاهش دهیم و هم برای مجموعه شهر تهران امکانی را فراهم کنیم تا شهرداری در این موضوع نقش ویژه‌ای را ایفا کند تا آلام مردم را کاهش دهیم و افسار گسیختگی که در بحث مسکن وجود دارد و سرریز آن به کشور را شاهد هستیم را مهار کنیم.

زاکانی عنوان کرد: دولت انقلابی دردش توسعه مسکن و ایجاد آرامش برای مردم در بهره مندی از مسکن است و با توجه به مصوبه مجلس برای تولید سالانه یک میلیون مسکن و ارائه تسهیلات تلاش کردیم تفاهم‌نامه‌ای تنظیم کنیم تا از ظرفیت‌ها به‌ نحو احسن در تهران استفاده کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: با توجه به پیشینه مناسب بنیاد مسکن برای ما فرصتی فراهم شد تا بتوانیم همکاری و تفاهم‌نامه بخشی از توسعه مسکن در تهران را ارائه و خدماتی به مردم داشته باشیم؛ برای سال آینده ۱۸۰ هزار واحد برنامه ریزی شده و یک قرارگاه جهادی نیز راه‌اندازی شد و در تمام مناطق فرصت‌ها استخراج شده و بارگذاری بر اساس آن انجام می‌شود تا در نهایت امر، تعهدی که به ملت دادیم را به نحو احسن انجام دهیم.

وی افزود: امیدواریم کسری از این عدد تا سقف ۱۰ هزار واحد را تفاهم کنیم و بزودی کلنگ زنی آن صورت بگیرد و پس از آن سایر تفاهمات با سایر مجموعه‌های نهادی و خصوصی برای تغییر چهره شهر و گره‌گشایی از مشکلات مسکن انجام شود؛ همچنین به دنبال مقرارت‌زایی‌های جدید هستیم تا گره و قفل مسکن را در شهر تهران از طریق کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی باز کنیم.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  نیز در این مراسم با بیان اینکه شهردار انقلابی تهران از روز اول مسئولیت مانند سایر مسئولیت‌ها به صورت شبانه روزی در خدمت مردم هستند، اظهار کرد: حدود یک و ماه و نیم قبل بود که جلسه‌ای با شهردار تهران داشتیم و ظرفیت‌های نهاد بنیاد مسکن را مطرح کردیم و درباره همکاری با شهرداری تهران هم در بحث ساخت مسکن و هم زیرساخت‌های شهری به ویژه مترو گزارشاتی دادیم و توافقاتی داشتیم و در همین راستا جلسات شهرداری با وزارت راه و رئیس جمهور برگزار شد.

وی افزود: با ابتکار شهرداری قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری راه‌اندازی و قرار شد ساخت ۱۰ هزار واحد از این ماموریت را بنیاد مسکن عهده‌دار شود؛ جلسات فشرده‌ای در این باره برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم با یک تیر چند نشان بزنیم و هم بافت فرسوده با بافت‌های مقاوم جایگزین کنیم و هم دغدغه مسکن برای مردم حل شود.

نیکزاد اضافه کرد: هفته آینده فاز اول این پروژه در یک نقطه به صورت فیزیکی کلنگ زنی و در سایر نقاط به صورت آنلاین اطلاع رسانی می‌شود و فاز دوم تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد تا این ۱۰ هزار واحد در نقاط مختلف تهران با نقشه‌های مهندسی مناسب احداث  شود؛ افتخار بنیاد مسکن این است که عصای دست مسئولان انقلاب اسلامی در عرصه‌های مورد نیاز باشد.

 علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم تفاهم شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مردم تهران با بیان اینکه ما برنامه‌ریزی شروع ساخت حدود ۱۸۰ هزار مسکن را برای سال آینده داریم تا بتوانیم از تسهیلات استفاده کنیم. این مسکن‌ها بزرگ مقیاس نیست و استطاعت پذیر است، ادامه داد: شهرداری از طریق تامین زمین و پروانه و مشارکت دادن مردم و نهادها در ساخت، شرایطی را فراهم می‌کند که بخشی از آن مربوط به سازنده است و قدر و سهم شهرداری هم مشخص می‌شود. ما در سهم خود در حال سیاست‌گذاری هستیم تا بتوانیم به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت‌پذیر را بدهیم؛ همچنین بخشی را هم استیجاری می‌کنیم که در اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار گیرد و به نوعی دغدغه‌های ما درخصوص خانوارها در موضوع معیشت و سبد مسکن مدنظر قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت هتل در بوستان‌های پایتخت گفت: بنده این موضوع را اعلام نکردم و بعضی‌ها آرزوهای خود را بیان می‌کنند، برای اینکه دقت نمی‌کنند گوینده چه می‌گوید؛ موضوعی که بیان کردم‌ این بود که در پایتخت ۴۴ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و ۱۳ هزار هکتار فضای سبز پارک و بزرگراه داریم و به این ۱۳ هزار هکتار کاری نداریم و در ۸ نقطه از این ۴۴ هزار هکتار فضای پیرامونی از سابق مجوزی وجود داشته که ابنیه و زیرساختی برای مراکز رفاهی و خدماتی ایجاد شود. 

زاکانی افزود: ما ۵ مورد را که استعداد این کار را داشتند، انتخاب کرده و نقطه گذاری کردیم تا بتوانیم ۵ مجتمع که شامل ۵ هتل می‌شود را در این نقاط داشته باشیم.

شهردار تهران بیان کرد: علاوه بر آن اگر در داخل شهر متقاضی برای هتل باشد، امری ثانوی است که بر مدار معماری ایرانی- اسلامی و برای ایجاد تسهیلات و ظرفیت‌سازی برای شهر تهران درنظر گرفته می‌شود؛ یکی از مواردی که تهران از آن‌ محروم است، وجود سطح مناسب هتل است و لذا شاید تهران در ضریب اشغال تخت، رتبه بالایی داشته باشد اما قطعا هتل‌ها به نسبت نیاز تهران کم‌ است؛ از این جهت یک تفاهم با وزارت میراث فرهنگی داشتیم تا کار را آغاز کنیم.

وی در ادامه از برنامه‌های شهرداری تهران برای تسهیل در صدور پروانه گفت: ما در ابتدای دهه ۹۰ بالغ بر ۳۲ هزار پروانه صادر کردیم و الان سقف صدور به ۴ هزار و ۵۰۰ پروانه رسیده است، لذا یک عدد یک هفتم برابری امکانی را ایجاد کرده است که سودجوها از فرصت‌های ایجاد شده در بازار مسکن استفاده کنند و قیمت مسکن را بالا ببرند، بالطبع قیمت اجاره هم بالا برود و به خانوارها فشار وارد شود. 

زاکانی با بیان اینکه یکی از موانع تولید مسکن زمانبر بودن صدور پروانه است، عنوان کرد: این پروسه بین ۷ تا ۱۰ ماه و یا حتی بیشتر به طول می‌انجامد، لذا در همین راستا از حدود ۳ ماه قبل کارگروهی تشکیل شد و فرآیند این کار استخراج شد تا کیفیت کار آسیب نبیند، اما باید بتوانیم موارد اضافی را کنار بگذاریم و این پروسه را به دو ماه برسانیم.