آیا رونق گردشگری به اروپا بازگشته است؟

10:51 - 1400/12/24
با توجه به کاهش تدریجی محدودیت‌ها در اتحادیه اروپا، سرعت بالای نرخ واکسیناسیون و بازگشایی مرزها برای تعداد بیشتری از کشورهای ثالث و مسافران کشورهای خارجی که کاملا واکسینه شده‌اند، انتظار می‌رود که گردشگری در اروپا در ماه‌های تابستان دوباره احیاء شود.

با در نظر گرفتن پیشرفت سریع برنامه‌های واکسیناسیون که فشار روی سیستم‌های درمان سراسری را کاهش می‌دهد و از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت می‌کند، اروپا در حال حاضر خطرات ناشی از بیماری کووید را به خوبی برای مردم محلی و مسافرانی که مدت‌ها منتظرشان هستیم مدیریت کرده است. بنابراین اعتقاد داریم که سفر ایمن در تابستان امسال امکان‌پذیر خواهد شد.

افول صنعت گردشگری اروپا

از یک نگاه، در سراسر سال 2021 میلادی، ماه آوریل بیشترین کاهش را در تعداد شب‌های اقامت در اقامتگاه‌های توریستی را ثبت کرد (منفی 81 درصد در مقایسه با آوریل 2019)؛ هرچند که آوریل 2020 کاهش 95 درصدی را در مقایسه با آوریل 2019 تجربه کرد.

در طول سه ماهه تابستان، از ژوئن تا آگوست 2021، گردشگران 856 میلیون شب در اقامتگاه‌های گردشگری اروپا سپری کردند که در مقایسه با تابستان قبل از شیوع کووید، 31 درصد کاهش داشته است. تعداد شب‌های سپری شده در مراکز اقامتی توریستی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ژوئیه تا آگوست 2021 در مقایسه با سال 2019 کاهش داشته و از منفی 48 درصد در یونان تا منفی 5 درصد در هلند متغیر است. این کاهش برای 10 کشور مجموع 24 کشور عضو اتحادیه با داده‌های موجود، بیش از 25 درصد است.

اروپا به زودی به بهبود تعداد سفرها می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود همانطور که وضعیت اپیدمیولوژیک بهبود می‌یابد و دولت‌ها نیز به تدریج محدودیت‌ها را کاهش دهند، تقاضای سفر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شاهد متقاضی‌های بیشتری در نیمه دوم سال 2021 باشد. بر اساس گزارش ETC، جدیدترین داده‌ها نشان‌ می‌دهد که سفرهای میان کشورهای اروپایی حدود 83 درصد از سفرهای ورودی به اروپا در سال 2020 را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که این عدد در سال 2019، 77 درصد ثبت شده بود.

فرانسه پیشتاز احیاء گردشگری اروپا

آیا رونق گردشگری به اروپا بازگشته است؟12

نتایج تحقیقات جدید شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) نشان می‌دهد که رشد مجدد سفر و گردشگری فرانسه می‌تواند در سال جاری به رشد 34.9 درصدی برسد. در اجلاس مقاصد گردشگری فرانسه که اخیرا برگزار شد، WTTC اظهار کرد که رشد این بخش در سال جاری پیش از بهبود کلی اروپا با 23.9 درصد و بهبود جهانی با 30.7 درصد افزایش پیدا می‌کند. در سال 2019، نسبت سهم بخش سفر و گردشگری کشور به تولید ناخالص داخلی 211 میلیارد یورو (8.5 درصد از اقتصاد ملی) بوده است. در سال 2020، زمانی که همه‌گیری کووید باعث جلوگیری از سفرهای بین‌المللی شد، سهم بخش سفر و گردشگری به 108 میلیارد یورو (4.7 درصد از اقتصاد ملی) کاهش یافت.

با این حال، طبق آخرین تحقیقات، با نرخ فعلی رشد، بخش سفر و گردشگری می‌تواند سالانه رشد 35 درصدی را انتظار داشته باشد که نشان‌دهنده رشد 38 میلیارد یورویی است. این‌ داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند در سال 2022 شاهد افزایش 21.8 درصدی سالانه باشد که به رشد 32 میلیارد یورویی اقتصادی بینجامد.

سازمان جهانی گردشگری اظهار می‌کند در حالی که افزایش سفرهای داخلی تا حدی به کشور کمک کرده، اما برای دستیابی به بهبود کامل مورد انتظار برای نجات اقتصادی و میلیون‌ها شغل از دست رفته به دلیل شیوع بیماری کووید-19 کافی نیست. در ادامه این تحقیق نشان می‌دهد که گردشگری فرانسه در حال رشد است، زیرا مسافران بین‌المللی بیشتری از فرانسه بازدید می‌کنند. در صورتی که این قسمت از مقاله که مربوط به تور فرانسه بود برای شما جذابیت داشت، اما بدنبال اطلاعات بیشتری درباره تور فرانسه بودید، مقاله «تور هفت روزه فرانسه» میتواند جواب نیاز شما را بدهد.

فنلاند در انتظار رشد قابل ملاحظه در تعداد گردشگران

آیا رونق گردشگری به اروپا بازگشته است؟5

فنلاد در تابستان امسال منتظر رشد تعداد بازدیدکنندگان و استقبال از مسافرین از سراسر جهان است که به این کشور شمال اروپایی کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا را بهبود بخشد. اگرچه همچنان کووید-19 تعداد زیادی از کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیاری از دولت‌های سراسر جهان تصمیم گرفته‌اند با تغییر رویکرد خود نسبت به این ویروس، با کاهش ممنوعیت‌های سفر و سایر محدودیت‌ها، و گشودن درهای خود به روی گردشگران بین‌المللی به صنعت گردشگری خود کمک کنند که از جمله این برنامه ها می توان به تور فنلاند اشاره کرد. همه ساله گردشگران به تماشای شفق قطبی در سرزمین هزار دریاچه (فنلاند) می پردازند.

بازار داخلی ایتالیا سریع‌تر از سایر بازارهای اروپایی بهبود می‌یابد.

صنعت گردشگری ایتالیا که تحت تأثیر شیوع کووید19 قرار گرفته، طی سال‌های 2019 تا 2020 نزدیک به 55 درصد کاهش را نشان داده و انتظار نمی‌رود تا سال 2024 (نزدیک به میانگین اروپا) به سطح قبل از بحران باز گردد.

این بازار بیشتر از نیمی از ارزش خود را از دست داده و برخی از تورهای یک روزه ایتالیا تعطیل شده است. به طور جزئی‌تر، هزینه‌های داخلی حتی با وجود 42 درصد کاهش، انعطاف‌پذیرترین حوزه بود. با این حال هر دو بخش تجاری و تفریحی باید در سال 2023 به سطح قبل از بحران باز گردند (سریع‌تر از کشورهای دیگر مانند اسپانیا، فرانسه یا بریتانیا).

با توجه به وضعیت بهداشت که مسافران را برای چندین ماه از مسافرت بین‌المللی باز می‌داشت، بخش مسافرت‌های بین‌المللی بیشتر تحت تأثیر قرار گرفت. هزینه‌های خروج از کشور بین سال‌های 2019 و 2020 به میزان قابل‌ توجهی کاهش داشت و باید برای بهبود بخش اوقات فراغت و بازگشت به دوران قبل از بحران تا سال 2024 منتظر باشیم. بخش کسب و کار تا سال 2027 بهبود نمی‌یابد و روند بازار ورودی تقریبا مشابه روند خروجی است.

سوئد

مسافرین ورودی از سایر کشورها در هنگام ورود به کشور سوئد مشمول قوانین ساده‌تری می‌شوند، زیرا دولت سوئد دیگر ویروس کرونا را به عنوان یک "بیماری کلی و از نظر اجتماعی خطرناک" طبقه‌بندی نمی‌کند، بنابراین اقدامات اعمال شده برای متوقف کردن این ویروس را حذف می‌کند.

از این رو، لنا هالنگرن، وزیر امور اجتماعی این کشور تأکید کرد که دولت قانون همه‌گیری را لغو و پیشنهادی برای پایان دادن به چنین اقداماتی را به پارلمان کشور ارائه می‌کند. هر چند طبق گزارش SVT، دولت سوئد در مورد نیاز به وجود چنین قوانینی در صورت موج جدید شیوع این ویروس در پاییز تردید دارد. در حال حاضر تصور نمی‌کنیم که محدودیت‌هایی را به روشی که برای دو سال گذشته وجود داشته مجددا اعمال کنند اما در صورت رخداد شرایط مشابه باید قوانین جدیدی را تصویب کرد.

اسپانیا

همچنین در اسپانیا اخباری در خصوص بازگشایی صنعت گردشگری به ویژه در مورد واکسن‌ وجود دارد. مارا ریس ماروتو وزیر گردشگری اسپانیا اظهار کرد که دولت قصد دارد در هنگام واکسینه شدن 30 تا 40 درصدی جمعیت کشور، بخش گردشگری کشور را بازگشایی کند؛ این اتفاق با توجه به رخداد‌های اخیر می‌تواند به زودی در می به وقوع بپیوندد.

بسیاری از مناطق اسپانیا نیز در حال بررسی شرایط استفاده از پاسپورت واکسن هستند تا امکان بازگشت گردشگری قبل از تابستان را فراهم کنند. با در نظر گرفتن نمونه ایبیزا، آنها برنامه‌هایی برای اجرای برنامه گواهی واکسن دارند تا به مسافران از سراسر جهان اجازه دهند تا در تابستان از این جزیره دیدن کنند.