خرید زمین در متاورس؛ بررسی روش سرمایه گذاری عجیب ماه های اخیر

16:12 - 1401/03/19
مدت زیادی نیست که نام متاورس بر سر زبان‌ها افتاده و همه درباره خرید زمین در متاورس، بازی‌های متاورسی و سایر کاربردهای این دنیای موازی صحبت می‌کنند.

متاورس تکنولوژی جدیدی است که فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی مثل ماتریکس، Black Mirror یا Mr Robot را به واقعیت نزدیک کرده است. در آینده ما دنیای جدیدی برای زندگی خواهیم داشت که برای ورود به آن فقط به عینک‌های واقعیت مجازی و سیستم‌های کامپیوتری نیاز داریم.

متاورس هنوز به بلوغ نرسیده و برای بسیاری از افراد مبهم است؛ اما تقریبا همه افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند که امکان خرید زمین در متاورس وجود دارد. در این مقاله به روش خرید زمین در متاورس می‌پردازیم.

لند (LAND) در متاورس چیست؟

پلتفرم‌های متاورسی مختلفی مثل سند باکس یا دسنترالند وجود دارد که در آن‌ها زمین‌های متاورسی ارائه شده است. اگر متاورس را به عنوان یک جهان موازی با جهان کنونی در نظر بگیریم، درک اینکه لند (LAND) چیست و چه کاربردی دارد، ساده‌تر می‌شود.

در دنیای کنونی ما می‌توانیم زمین‌ها را در مناطق مختلف بخریم. هر زمین با توجه به موقعیت مکانی و اندازه‌ای که دارد، قیمت متفاوتی خواهد داشت. بعضی از مردم از زمین‌هایی که خریده‌اند، استفاده نمی‌کنند. آن‌ها این زمین را صرفا برای سرمایه‌گذاری می‌خرند تا به مرور زمان ارزشش افزایش پیدا کند و سود به دست آورند. بعضی از افراد هم از زمین‌هایشان استفاده می‌کنند، در آن کسب و کاری راه‌اندازی می‌کنند، خانه می‌سازند، کشاورزی می‌کنند، فروشگاه می‌سازند و هر کاری که تصور می‌کنید را با زمین انجام می‌دهند.

زمین‌های متاورسی هم نسخه‌ای از زمین‌های واقعی در دنیای متاورس هستند. هرکدام از آن‌ها در موقعیت خاصی قرار دارند، اندازه‌های متفاوتی دارند و با توجه به این موارد، قیمتشان باهم فرق می‌کند. هر زمین در متاورس یک توکن NFT است. کسی که زمین را می‌خرد، مالک توکن غیرقابل معاوضه آن می‌شود، در نتیجه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند آن زمین را در متاورس بخرد یا از آن استفاده کند، مگر اینکه NFT را از خریدار اول بخرد یا آن را اجاره کند.

سایت خرید زمین در متاورس

اولین نکته‌ای که باید برای خرید زمین در متاورس بدانید، این است که قصد دارید در کدام پلتفرم زمین بخرید. پلتفرم‌های مختلفی امکان خرید زمین‌های متاورسی را برای کاربران فراهم کرده‌اند و کاربران باید با توجه به شرایط و مزایای هر پلتفرم، زمین مورد نظرشان را انتخاب کنند.

در ادامه به چند سایت خرید زمین در متاورس اشاره می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

سندباکس (SandBox)

سندباکس یک محیط متاورسی است که در آن امکان زندگی کردن وجود دارد! در این دنیای متاورسی شما می‌توانید خرید کنید، در ایونت‌های مختلف شرکت کند، کسب و کار راه‌اندازی کنید و خلاصه آنکه یک زندگی در دنیایی با واقعیت مجازی برای خود توسعه بدهید.

سندباکس زمین‌هایی در نقاط مختلف را به کاربران ارائه می‌دهد. بعد از ثبت نام در این پلتفرم، می‌توانید نقشه مجازی را ببینید و با انتخاب زمین مورد نظر، اقدامات لازم برای خرید آن را انجام بدهید.

دسنترالند (Decentraland)

یکی دیگر از پلتفرم‌های متاورسی دسنترالند است. کاربران در این پلتفرم آواتارهای مخصوص به خود را دارند و با باز کردن برنامه، تبدیل به افرادی می‌شوند که در این دنیای متاورسی زندگی می‌کنند. زمین‌های دسنترالند هم توکن‌های NFT است که امکان خرید و فروش آن‌ها وجود دارد. تاکنون رویدادهای مختلفی در پلتفرم دسنترالند برگزار شده و بعضی از افراد از زمین‌هایشان استفاده می‌کنند.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی یکی از محبوب‌ترین بازهای کریپتویی است که امکان کسب درآمد برای کاربران را هم فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد در این بازی خرید یا به دست آوردن توکن‌های NFT است. در اکسی اینفینیتی، توکن‌های غیرقابل معاوضه متفاوتی وجود دارد؛ دسته‌ای از این توکن‌ها لندهای متاورسی هستند.

خرید زمین در متاورس؛ بررسی روش سرمایه گذاری عجیب ماه های اخیر5

زمین‌های این پلتفرم به چهار دسته علفزارهای گرمسیری، جنگل، کوهستان‌های سردسیری و زمین‌های جادویی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این زمین‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. زمین‌های اکسی بیشتر به درد گیمرهای این بازی می‌خورند. زیرا این افراد می‌توانند از این زمین‌ها استفاده کنند و با استفاده از آن‌ها هم سرگرم شوند و هم درآمد کسب کنند.

اپن سی (Open Sea)

اپن سی یک پلتفرم متاورسی یا بازی کریپتویی نیست. این مجموعه یک بازار بزرگ برای خرید و فروش انواع توکن‌های NFT مبتنی بر اتریوم است؛ از آنجایی که لندهای متاورسی هم نوعی NFT هستند، امکان خرید و فروش آن‌ها در اپن سی وجود دارد. می‌توان گفت اپن سی یک بازار ثانویه است که به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند.

این پلتفرم زمانی کاربرد دارد که شما قصد داشته باشید زمینی را از شخص دیگری خریداری کنید. به عنوان مثال اگر من یکی از زمین‌های دسنترالند را خریده باشم، دیگر توکن NFT آن در پلتفرم وجود ندارد و تحت مالکیت من است. در نتیجه وقتی شما نقشه دسنترالند را بررسی می‌کنید، امکان خرید آن زمین را نخواهید داشت. اما من و شما می‌توانیم در بستر اپن سی باهم معامله کنیم. شما هزینه زمین را به من می‌پردازید و من مالکیت NFT لند مورد نظر را به شما انتقال می‌دهم.

آموزش خرید زمین در متاورس

آموزش خرید زمین در متاورس چندان سخت نیست. هرکدام از پلتفرم‌هایی که برای خرید زمین وجود دارد، رابط کاربری منحصر به فردی دارند. به همین دلیل ممکن است جزئیات فرایند خرید زمین در آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. اما دستورالعمل خرید زمین در تمام پلتفرم‌ها یکسان است. در ادامه طی ۴ مرحله آموزش خرید زمین در متاورس را ارائه می‌دهیم.

مرحله اول) اتصال ولت به پلتفرم مورد نظر

اکثر پلتفرم‌های خرید زمین مجازی در متاورس بر بستر بلاکچین اتریوم توسعه پیدا کرده‌اند، اما بلاکچین‌های دیگری مثل سولانا و پالیگان هم از بعضی پروژه‌های متاورسی پشتیبانی می‌کنند. سندباکس و دسنترالند که دو مورد از مهم‌ترین سایت‌های متاورسی هستند، توکن‌های ERC-20 دارند. بنابراین برای خرید توکن‌های این پروژه‌ها به اتر یا سایر توکن‌های مبتنی بر اتریوم نیاز خواهید داشت. ولت‌های مناسب برای خرید زمین از پلتفرم‌های مشهور متاورسی عبارت است از:

  • متامسک
  • تراست ولت
  • مای اتر ولت

مرحله دوم) ثبت نام در پلتفرم مورد نظر

بعد از ایجاد ولت باید آن را به سندباکس، اپن سی، دسنترالند یا اکسی اینفینیتی وصل کنید. هنگام ثبت نام در دسنترالند باید روی گزینه Continue with wallet کلیک کنید. هنگام ثبت نام در سندباکس هم باید روی گزینه Connect your wallet کلیک کنید. به یاد داشته باشید که بعد از اتصال کیف پول به برنامه متاورسی، دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد. پس ولتی را به پلتفرم متصل کنید که می‌دانید همیشه از آن استفاده خواهید کرد.

مرحله سوم) خرید توکن‌های مورد نیاز برای خرید زمین

در ولت شما باید موجودی مورد نیاز برای خرید زمین وجود داشته باشد. اکثر پلتفرم‌ها، زمین‌هایشان را با توکن‌های بومی خودشان می‌فروشند. مثلا برای خرید از دسنترالند باید توکن MANA داشته باشید و برای خرید از سندباکس باید توکن SAND بخرید. این توکن‌ها در لیست اکثر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز قرار دارد. خرید این ارزهای دیجیتال با اتریوم ساده‌تر است، اما صرافی‌های مختلف این توکن‌ها را با ارزهای دیجیتال دیگر هم جفت کرده‌اند و ارائه می‌دهند.

اگر در بازارهای ثانویه مثل اپن سی قصد خرید و فروش زمین دارید، گزینه‌های بیشتری خواهید داشت و می‌توانید هزینه زمین را با توکن‌های گوناگونی بپردازید. پس با توجه به روشی که برای خرید زمین انتخاب کرده‌اید، توکن مورد نظر را در ولتتان شارژ کنید.

مرحله چهارم) انتخاب زمین

برای خرید زمین باید وارد نقشه مجازی موجود در پلتفرم مورد نظر شوید. با باز کردن نقشه، زمین‌ها در رنگ‌های مختلفی به شما نمایش داده می‌شود. زمین‌های قابل خرید رنگ مشخصی دارند و زمین‌هایی که فروخته شده‌اند نیز رنگشان با آن‌ها متفاوت است.

خرید زمین در متاورس؛ بررسی روش سرمایه گذاری عجیب ماه های اخیر12

مثلا در سندباکس، زمین‌هایی که اکنون بدون صاحب هستند با رنگ خاکستری مشخص می‌شوند و شما می‌توانید از بین آن‌ها زمین مورد نظرتان را انتخاب کنید. با کلیک روی زمین مورد نظر وارد فرایند خرید آن خواهید شد.

مرحله پنجم) خرید زمین

بعد از انتخاب زمین و کلیک روی آن پنجره‌ای باز می‌شود که به شما اطلاعاتی درباره زمین ارائه می‌دهد. بعد از مطالعه این اطلاعات، آن‌ها را تایید کنید و گزینه Buy را بزنید تا تراکنش خرید لند در متاورس برایتان باز شود. بعد از تکمیل اطلاعات و تایید نوتیفیکشن تراکنش که از طرف ولت برایتان ارسال می‌شود، تراکنش وارد بلاکچین می‌شود و باید تا زمان پایان یافتن آن منتظر بمانید. در این زمان، رنگ زمین روی نقشه تغییر می‌کند و به حالت رزرو در می‌آید تا فرد دیگری برای خرید آن اقدام نکند. بعد از تایید تراکنش، فرایند خرید نهایی می‌شود و NFT‌ زمین مورد نظر به کیف پولتان منتقل خواهد شد. اکنون شما صاحب یک زمین متاورسی هستید.

زمین‌های خریداری شده در متاورس چه کاربردهایی دارند؟

در حال حاضر لندهای متاورسی به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شوند و بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری آن‌ها را می‌خرند. بعضی از زمین‌های متاورسی، هم‌قیمت زمین‌های دنیای واقعی هستند و این موضوع نشان می‌دهد مردم این زمین‌ها را پذیرفته و به چشم یک روش سرمایه‌گذاری به آن‌ها نگاه می‌کنند.

زمین‌های متاورسی همچنین می‌توانند به صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا هنرمندانی که قصد دارند آثارشان را با استفاده از توکن‌های NFT‌ بفروشند، می‌توانند یک زمین بخرند یا اجاره کنند و در آن یک نمایشگاه برای فروش آثارشان راه‌اندازی کنند. زمین‌های متاورسی می‌توانند مثل زمین‌های دنیای واقعی کاربردی باشند.

بعضی از افراد هم صرفا بخاطر هیجانات و احساسات موجود در بازار برای خرید زمین اقدام می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که متاورس مورد توجه کاربران بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران و کارشناسان قرار گرفته است. بنابراین احساس می‌کنند اگر زمینی در این پلتفرم نخرند، از قافله عقب می‌مانند و یک فرصت مهم را از دست می‌دهند. این تفکر تاحدودی درست است، البته به شرطی که اطلاعات کافی درباره متاورس را به دست آورند و بدانند چطور می‌توانند با خرید و فروش NFT یا سرمایه‌گذاری روی آن، سرمایه و درآمدشان را افزایش بدهند.

آیا خرید زمین متاورسی سرمایه‌گذاری خوبی است؟

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و خرید زمین در متاورس یکی از این روش‌هاست. انتخاب بهترین راه برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال، به شخصیت و استراتژی‌های معاملاتی بستگی دارد و برای هر شخصی متفاوت است. به عنوان مثال اگر فردی باشید که همیشه اخبار تکنولوژی را چک می‌کنید، زمان زیادی را برای کشف و گشت و گذار در متاورس سپری می‌کنید و به دنبال تجربیات تازه هستید، می‌توانید روی زمین‌های متاورسی سرمایه‌گذاری کنید. در مقابل اگر فردی هستید که از تحلیل نمودارها و جدول‌ها و اعداد و ارقام بازار لذت می‌برید، ترید یا هولدینگ برای شما روش بهتری برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد محسوب می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کلی درباره روش خرید زمین در متاورس صحبت کردیم. اطلاعات درباره روش‌های نوین سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند فرصت‌های بالقوه را شناسایی و بررسی کنید و در صورتی که با اهداف شما از سرمایه‌گذاری مطابقت داشته باشد، سرمایه‌گذاری انجام دهید. متاورس و توکن‌های NFT یکی از تازه‌ترین سوغاتی‌های دنیای ارزهای دیجیتال هستند که از قضا به شدت مورد توجه قرار گرفته‌‌اند. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ارزهای دیجیتال به آینده این گوشه از بازار امیدوارند و آینده روشنی برای آن می‌بینند.

خرید زمین در متاورس؛ بررسی روش سرمایه گذاری عجیب ماه های اخیر10

ما در مجله ارز دیجیتال داموند، اطلاعاتی درباره پروژه‌های متاورسی مختلف و روش کار با آن‌ها ارائه داده‌ایم. با مطالعه مقالات مرتبط با این حوزه متوجه می‌شوید متاورس چیست، چه کاربردی دارد و چطور می‌توان به کمک آن درآمد فعال و غیرفعال به دست آورد. صرافی ارز دیجیتال امن داموند DAMOND.ir هم بستری برای خرید مستقیم اتر با ریال ایران فراهم کرده است. با تبدیل ریال به اتر، به راحتی امکان خرید توکن‌های متاورسی را به دست می‌آورید. بعد از خرید اتر و تبدیل آن به توکن‌هایی مثل SAND‌ یا MANA، می‌توانید زمین مورد نظرتان را بخرید.