قیمت فیزیوتراپی و خدمات طب فیزیکی به چه عواملی بستگی دارد؟

11:20 - 1401/03/31
امروزه اکثر مردم به علت شغل، افزایش سن، بیماری ها و... دچار کمر درد هستند.

اغلب کمر دردها بدون نیاز به جراحی و با فیزیوتراپی و ورزش درمان خواهند شد. کمر درد عده ای از افراد زندگی روزانه آنها را مختل کرده است به همین علت آنها به یک متخصص یا کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته مراجعه می کنند تا فورا کمر درد خود را بهبود بخشند و بتوانند به فعالیت های روزانه خود بازگردند.

یک فیزیوتراپ خوب می تواند به شما در کاهش درد مزمن یا بهبود محدودیت حرکتی مفصلتان کمک کرده و باعث شود دوره ریکاوری سریعتری داشته باشید. هزینه فیزیوتراپی با توجه به پرداخت مستقیم به متخصص یا استفاده از بیمه متفاوت خواهد بود. هزینه فیزیوتراپی معمولا شامل هزینه ارزیابی های اولیه، هزینه تجهیزات مخصوص، تعداد جلسات تمرینات فیزیوتراپی و نوع مشکل بیمار می‌ شود. بعلاوه قبل از آنکه بتوانید هزینه کلی فرایند درمان را محاسبه کنید، باید بدانید که به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز دارید. در اینجا پاس خهایی برای سوالات متداول درباره هزینه فیزیوتراپی آورده شده است:

هزینه جلسه ویزیت فیزیوتراپ چقدر است؟

متخصص فیزیوتراپ در جلسه ویزیت اولیه، اقدام به بررسی مشکل بیمار و طراحی یک طرح درمان برای کسب قدرت لازم برای حرکت راحت می ‌کند. او همچنین به دنبال کاهش درد بیمار است و در این مسیر از تجهیزات مخصوص شامل نوارهای کشی، وزنه، تردمیل و توپ های پزشکی استفاده می ‌کند. باید بدانید که این هزینه ها در صورت داشتن یا نداشتن بیمه، متفاوت خواهد بود.

شرکت بیمه چه مقدار از هزینه فیزیوتراپی را پوشش می دهد؟

هزینه فیزیوتراپی از یک کلینیک به کلینیک دیگر متفاوت است و هزینه هر جلسه هم معمولا در همان جلسه پرداخت می‌شود. اکثر شرکت های بیمه معمولا حداقل 50 درصد از هزینه فیزیوتراپی را پوشش می دهند. اما پوشش بیمه تنها زمانی به شما تعلق می گیرد که هزینه های سالیانه آن را پرداخت کرده باشید و در این صورت شاید هزینه فیزوتراچی برای بیمار کمتر که نشود هیچ، بیشتر هم تمام می‌شود. معمولا برای آنکه هزینه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، فیزیوتراپ به ارجاع از یک متخصص ارتوپد یا پزشکتان نیاز دارد.

اگرچه هزینه فیزیوتراپی در صورتی که بیمه داشته باشید، پایین تر است اما رایگان نیست. اصولا نمی توانید قبل از پرداخت حق بیمه سالیانه از مزایای آن استفاده کنید و باید ابتدا همه هزینه ها را پرداخت کرده باشید.

هزینه فیزیوتراپی بدون بیمه چقدر است؟

قیمت فیزیوتراپی و خدمات طب فیزیکی به چه عواملی بستگی دارد؟19

اگر بیمه نداشته باشید، باید روی هزینه دوبرابری فیزیوتراپی حساب کنید. هزینه واقعی فیزیوتراپی به نوع و شدت آسیب دیدگی بیمار بستگی دارد و هزینه ارزیابی اولیه با توجه به شدت مشکل و کلینیکی که به آن مراجعه می کنید، متفاوت است. اگر به دنبال مشاوره و تمرین در یک جلبسه هستید، هزینه هایتان احتمالا بالاتر می رود.

هزینه درمان در خانه بیمار در مقایسه با زمانی که به کلینیک یا مطب پزشک مراجعه می کنید، بیشتر خواهد بود. این مقدار باید هزینه رفت و آمد به خانه و زمان پزشک را نیز در بر بگیرد. هزینه درمان و مراقبت های بعد از جراحی، درمان پارگی ACL و به طور کلی هر آسیب دیدگی دیگر در صورت نداشتن بیمه بیشتر خواهد شد. هزینه درمان بیماری های دژنراتیو مثل فیزیوتراپی دیسک کمر به روش درمانی استفاده شده برای مشکلتان بستگی دارد، اما به طور کلی از مراقبت های بعد از عمل پایین تر خواهد بود. 

هزینه درمان/ارزیابی اولیه

فیزیوتراپ در جلسه اول فیزیوتراپی یک ارزیابی اولیه از شما و سوابق پزشکی خواهد داشت، یک طرح درمان مشخص می‌کند، درمان را شروع می‌کند، و به شما درباره مشکلتان و تمریناتی که باید در خانه انجام دهید خواهد گفت. با توجه به گسترده تر و وقت گیر تر بودن جلسه ارزیابی اولیه در مقایسه با جلسات ویزیت روزانه، هزینه آنها هم بالاتر خواهد بود.

طرح درمانتان تعیین کننده زمان مراجعه به فیزیوتراپ و مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل دوره درمان خواهد بود. شاید لازم باشد تا حتی سه بار در هفته به فیزیوتراپ مراجعه کنید و جلسه ارزیابی اولیه هم چیزی بین 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.

هزینه جلسات روزانه

قیمت فیزیوتراپی و خدمات طب فیزیکی به چه عواملی بستگی دارد؟2

جلسات عادی و روزانه با فیزیوتراپ شامل بررسی و ارزیابی پیشرفتهای طرح درمان است. تعداد دفعات مراجعه به پزشک براساس موارد مشخص شده در جلسه ارزیابی اولیه و طرح درمان مشخص می‌شود و با پیشروی برنامه، از تعدد جلسات کاسته می‌شود. هزینه این جلسات با توجه به کسر شدن هزینه ارزیابی اولیه (که تنها یک مرتبه پرداخت می شود) در مقایسه با جلسه اول کمتر خواهد بود اما مدت زمان مورد نیاز برای این جلسات هم بین 30 تا 90 دقیقه است. 

نحوه محاسبه هزینه جلسات فیزیوتراپی چطور است؟

چرا هزینه فیزیوتراپی در بعضی از مراکز در مقایسه با موارد دیگر بالاتر است؟ هیچ استاندار بخصوصی برای تعیین هزینه هر جلسه فیزیوتراپی وجود ندارد و فاکتورهای مختلفی در تعیین این هزینه موثر است. هزینه فیزیوتراپی باید بر حسب زمان اختصاص یافته به هر بیمار، روش های استفاده شده در فرایند درمان و موارد دیگر تعیین شود. که همین موارد نیز بین مراکز مختلف و متخصص های فیزیوتراپ مختلف متفاوت خواهد بود.

مداخلات درمانی

فیزیوتراپ ها برای کمک به بیمارانشان در دستیابی به اهدافشان اقدام به مداخلات درمانی می کنن دو از مثالهای این مداخلات می توان به ایجاد کشش در ناحیه مشکل دار، انجام تمرینات ورزشی مختلف و روشهای مختلفی مثل تحریک الکتریکی، طب سوزنی و درمان توسط اولتراسوند اشاره کرد.

فیزیوتراپ براساس تشخیص خود درباره استفاده از مداخلات مختلف درمانی برای پیشبرد فرایند بازتوانی بیمار تصمیم گیری می کنند. مداخلات پزشک ممکن است از هر جلسه به جلسه بعد و براساس طرح درمان معین شده متفاوت باشد.

محاسبه هزینه براساس زمان

هزینه اکثر مداخلات درمانی انجام شده براساس زمان سپری شده در آن تعیین می‌شود. مداخلات درمانی که بیمار قرار است ما به ازای آن پرداختی بیشتری داشته باشد باید تحت نظر پزشک یا دستیار پزشک معتبر انجام شود. تعیین هزینه براساس نوع بیمه شما یا از طریق دستورالعمل AMA و یا CMS تعیین می‌شود. زمان جلسه درمان و مداخلات درمانی انجام شده، تعیین کننده هزینه فیزیوتراپی خواهد بود.

فیزیوتراپی مقرون به صرفه

روشهای مختلفی برای پایین آوردن هزینه فیزیوتراپی وجود دارد که عبارتند از:

  • اجرای کامل برنامه های تمرینی خانگی (و اطمینان از داشتن یک دوره ریکاوری سریع)
  • مراجعه به فیزیوتراپی که طرف قرارداد بیمه شما باشد.
  • به جای آنکه چند مرتبه در هفته به پزشک مراجعه کنید، خودتان فرایندها را انجام داده و گاهی برای تثبیت نتایج به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه بعضا به مهارت فیزیوتراپ برای تضمین یک دوره ریکاوری درست نیاز دارید، اما گاهی بهتر است آستین هایتان را بالا بزنید و از فیزیوتراپ بخواهید که موارد ضروری را به شما آموزش دهند تا بتوانید خودتان آنها را انجام دهید.