رشد معاملات خرد سهام در اول تابستان؛

نزول نماگرهای بورس /دماسنج اقتصاد ایران قرمز ماند

18:00 - 1401/04/01
اقتصادنیوز: در اولین روز کاری تیرماه، نزول شاخص‌های بازار سهام تداوم پیدا کرد. امروز نمادهای «میدکو»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه یکم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 6 هزار و 223 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 533 هزار و 398 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 161 واحدی در سطح 422 هزار و 295 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 162 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 671 واحد قرار گرفت.  

نمادهای مؤثر بر شاخص‌‌ها

امروز نمادهای «میدکو»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «وپارس» و «خودرو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کوثر»، «پخش» و «مادیرا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و شاوان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

رشد ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم 7 هزار و 821 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 263 میلیارد تومان بود که 16 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 67 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 45 درصد کاهش یافت و 24 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 31 درصد رشد کرد و در رقم 156 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) با صف‌ خرید 29 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثفارس، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از دی، نمادهای سکرد، خزر، مداران و تپمپی بیشترین صف فروش داشتند. 

نزول نماگرهای بورس /دماسنج اقتصاد ایران قرمز ماند8