گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

سقوط شاخص بورس به کمترین سطح در 8 روز گذشته

18:03 - 1401/04/01
اکوایران: در روز چهارشنبه شاخص کل بورس نزول 6 هزار و 223 واحدی را پشت سر گذاشت تا به کمترین رقم در 8 روز اخیر برسد. همچنین برای هفمین روز کاری متوالی پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش اکوایران ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس در شروع معاملات کاهشی شد و تا پایان به نزول ادامه داد. در پایان معاملات شاخص کل بورس با ریزش بیش از 6 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 533 هزار و 398 واحد رسید که کمترین سطح در 8 روز کاری اخیر است. 

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات هزار و 161 واحد نسبت به روز سه‌شنبه پائین آمد و در رقم 422 هزار و 295 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 162 واحد نزول کرد و به رقم 20 هزار و 671 واحد رسید. 

سقوط شاخص بورس به کمترین سطح در 8 روز گذشته15

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 230 نماد رشد قیمت داشتند و 414 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 361 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 31 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را در آخرین روز معاملاتی هفته داشتند. 

در مقابل نمادهای خلیبل، ورنا، حکشتی، خبازرس و غزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و گروه «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین جذب سرمایه حقیقی را ثبت کردند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «میدکو»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «وپارس» و «خودرو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کوثر»، «پخش» و «مادیرا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و شاوان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 45 درصد کاهش یافت و 24 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 31 درصد رشد کرد و در رقم 156 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) با صف‌ خرید 29 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثفارس، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از دی، نمادهای سکرد، خزر، مداران و تپمپی بیشترین صف فروش داشتند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم 7 هزار و 821 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 263 میلیارد تومان بود که 16 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 67 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 105 میلیارد تومان بود. 

پس از حکشتی، دی بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ورنا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی با تعداد یک میلیارد و 182 میلیون 705 هزار و 653 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خپارس و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

سقوط شاخص بورس به کمترین سطح در 8 روز گذشته16