نقشه بازار سهام در روز یکشنبه؛

سقوط سنگین بورس / خروج پول از پالایشی‌ها

16:27 - 1401/04/05
اکوایران: در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه پنجم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 18 هزار و 985 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 501 هزار و 348 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن بورس با افت 4 هزار و 975 واحدی در سطح 417 هزار و 684 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 236 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 347 واحد قرار گرفت.  

خروج سنگین سرمایه 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نُهمین روز متوالی منفی شد و 531 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 6 روز کاری اخیر است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

سقوط سنگین بورس / خروج پول از پالایشی‌ها18

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «وساپا»، «شیران» و «شاراک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «بپاس» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «ساروج»، «تلیسه» و «زقیام» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و خگستر و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» افت کرد و این سه گروه یکپارچه قرمزپوش شدند. 

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 612 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 601 میلیارد تومان بود که 24 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 883 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 127 درصد افزایش یافت و 66 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 81 درصد افت کرد و در رقم 34 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد لسرما (شرکت سرما آفرین) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لسرما، نمادهای غمهرا (شرکت تولیدی مهرام) و سکرد (شرکت سیمان کردستان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خچرخش (شرکت چرخشگر) تعلق داشت که ارزش آن 21 میلیارد تومان بود. پس از خچرخش، نمادهای فتوسا، خشرق، تپمپی و سفار بیشترین صف فروش داشتند.