پیش بینی بورس امروز 8 تیر 1401 / شوک برجامی

10:01 - 1401/04/08
اکوایران: مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود. این خبر در دو روز اخیر به بورس تهران شوک مثبت وارد کرده است. آیا شاخص برای سومین روز صعودی می‌شود؟

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 8 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 10 هزار و 360 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 514 هزار و 425 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 797 واحد بالا آمد و در رقم 421 هزار و 92 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 87 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 438 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 388 نماد رشد قیمت و 237 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ سیمان داراب (ساراب)، شرکت تراکتورسازی ایران (تایرا) و بانک سینا (وبانک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا) و شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، غشاذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی) و سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا)، شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) و شرکت کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 119 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 99 درصد کاهش یافت و 200 میلیون تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 120 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 8 تیر 1401 / شوک برجامی8

بیشترین تقاضاها

امروز نماد کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کسرا، نمادهای ساراب (شرکت سیمان داراب) و فولای (شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غشاذر (شرکت پگاه آذربایجان غربی) تعلق داشت که ارزش آن 90 میلیون تومان بود. پس از غشاذر، نمادهای پارتا و تلیسه بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 8 تیر 1401 / شوک برجامی17

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران بیشترین رشد در 2 هفته اخیر را ثبت کرد و 10 هزار واحد بالا آمد.

پس از اینکه شاخص کل 5 روز نزولی پیاپی را پشت سر گذاشت، با انتشار اخبار مثبت درباره احیای برجام روز دوشنبه شاخص کل رشد 2 هزار و 741 واحدی را ثبت کرد و روز سه‌شنبه افزایش بیشتری را ثبت کرد. 

روز گذشته تعداد نمادهای قرمزپوش بازار کمتر بودند و 62 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند. نمادهای نوری، شپنا، شبندر، شستا، حکشتی، شپدیس، وبملت، وتجارت، شتران، وغدیر، فولاد، بوعلی، اپال، مبین و فارس بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند. 

اما دیروز ارزش معاملات خرد سهام باز هم نزول کرد و با افت 5 درصدی نسبت به دوشنبه به 3 هزار و 729 میلیارد تومان رسید. 

همچنین برای یازدهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد. در 11 روز اخیر در مجموع بیش از 4 هزار و 333 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شپنا، شستا، فارس، بپاس، رمپنا، آسیاتک، فولاد، شبندر، فاسمین و پارس تعلق داشت.

افت ارزش معاملات و خروج سرمایه دو نشانه منفی معاملات دیروز بود، اما رشد شاخص‌ها نسبتا بالا بود که مؤثرترین عامل آن افزایش امیدها نسبت به احیای برجام است. روز گذشته مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به قطر سفر کرد تا مذاکرات برجامی را از سر بگیرد، مذاکراتی که طرف‌های آن نسبت به نتیجه بخشی آن امید دارند.