نقشه بازار سهام در روز چهارشنبه؛

واکنش بورس تهران به مصوبات دولت

17:33 - 1401/05/19
اکوایران: روز گذشته در جلسه‌ ستاد اقتصادی، راهکارهای جدیدی درخصوص بهبود روند و ثبات‌بخشی به بورس به تصویب رسید. اما به نظر می‌رسد واکنش بازار به مصوبات دولت منفی بوده است.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه نوزدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 3 هزار و 472 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 448 هزار و 469 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 341 واحدی در سطح 389 هزار و 602 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 6 دهم واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 150 واحد باقی ماند.  

روز گذشته در جلسه‌ ستاد اقتصادی، رئیس دولت از وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه خواست به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد. همچنین در این جلسه بر اجرای مصوبات پیشین ستاد اقتصادی دولت درخصوص بازار سرمایه تأکید شد و راهکارهای دیگری درخصوص بهبود روند و ثبات‌بخشی به این بازار به تصویب رسید. اما به نظر می‌رسد واکنش بازار به مصوبات دولت منفی بوده است. 

خروج پول حقیقی  

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 201 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 14 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد فزر اختصاص داشت. پس از فزر، نمادهای فولاد و شفن در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

واکنش بورس تهران به مصوبات دولت11

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز همانند دیروز نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از فولاد، نمادهای «فارس» و «وبانک» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «کگل»، «شستا»، «خودرو» و «شبندر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «اتکای» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «شراز» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و فولاد و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کایزد و فزر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 13 هزار و 992 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 10 هزار و 341 میلیارد تومان بود که 74 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 140 میلیارد تومان رسید. 

افزایش صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 30 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 116 درصد رشد کرد و در رقم 93 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی) با صف‌ خرید 48 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و وپترو (شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که ارزش آن 12 میلیارد تومان بود. پس از انرژی1، نمادهای غاذر، کمنگنز، مداران و فلوله بیشترین صف فروش داشتند.