کاهش قیمت پایه، متقاضیان را به رینگ صنعتی کشاند؛

افت نرخ و رونق بورس کالا

11:20 - 1401/06/08
بازار فیزیکی بورس کالا روز دوشنبه رنگی از رونق را به خود دید؛ 53 درصد عرضه شمش فولاد در این بازار به فروش رفت و متقاضیان محصولات پلیمری و سیمانی برای کسب سهم از این بازار دست به رقابت قیمتی زدند.

به گزارش اکوایران بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه هفتم شهریور ماه میزبان عرضه شمش و ورق فولادی در رینگ صنعتی، انواع محصولات پلیمری در ریینگ پتروشیمی و سیمان بود. استقبال از اغلب عرضه‌ها نسبتا بالا بود و این موضوع باعث شد تا برخی متقاضیان برای کسب سهم از برخی محصولات پلیمری و سیمان دست به راقبت قیمتی بزنند.

 

رونق به رینگ فولاد بازگشت

فولادسازان در روز هفتم شهریور ماه بالغ بر 203 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا با قیمت پایه 12 هزار و 300 تومان عرضه کردند این در حالی بود که فولادسازان در هفته گذشته یعنی دوشنبه 31 مرداد شمش فولاد را با نرخی در بازه 12 هزار و 300 تومان تا 13 هزار و 300 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالا کرده بودند. در عین حال هفته قبل نوردکاران در نامه‌ای رسمی به فرمول تعیین قیمت پایه عرضه در بورس کالا معترض بوده و آن را عامل گرانی اعلام کردند.

به این ترتیب این هفته از قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ صنعتی بورس کالا کاسته شد. هر چند مبنای این تغییر قیمت پایه به درستی مشخص نبوده و همین موضوع باعث می‌شود تا فعالان این بازار ندانند در هفته آینده شمش فولاد با چه نرخی و با چه شیوه‌ای در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه می‌شود.

برای 203 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران بالغ بر 270 هزار تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت به معامله 108 هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 12 هزار و 400 تومان منجر شد. این در حالی بود که در هفته قبل تنها 9 هزار و 700 تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده بود. به این ترتیب در حالی که متقاضیان شمش در هفته گذشته به شمش گران نه گفتند از محصول عرضه شده با قیمت منطقی استقبال نسبتا مطلوبی داشتند. البته همچنان قیمت پایه بالاتر از نرخ شمش فولاد صادراتی بود و این موضوع باعث شد تا 53 درصد کل عرضه‌ها معامله شود.

بازگشت رقابت به رینگ پتروشیمی

بررسی روند معاملات محصولات پتروشیمی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا نیز از استقابل خریداران از بسیاری از گریدهای این بخش حکایت دارد. استقبال از عرضه محصولات پلیمری عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا به رقابت قیمتی میان خریداران این محصولات منجر شد به نحوی که متقاضیان برای پلی‌پروپیلن شیمیایی رقابتی 7 تا 30 درصدی داشتند.

استقبال از عرضه‌های سیمان

رینگ سیمان نیز در روز دوشنبه هفتم شهریور ماه با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد به نحوی که متقاضیان برای کسب سهم از این بازار به رقابت تا 12 درصدی نیز دست زدند.