بانک اول در فروش ارز اربعین

10:40 - 1401/06/12
بیش از سه هفته تا اربعین حسینی باقیمانده و پیش بینی ها می گویند امسال پنج میلیون زائر وارد کربلا خواهند شد.

 

 

به گزارش دنیای بورس، مرزها برای حضور زائران آماده شده و در آخرین اقدام، بانک مرکزی بانک های عامل و صرافی های مجاز را مکلف کرده تا به هر متقاضی 100 دلار به نرخ توافقی پرداخت کنند. 

از روز شنبه 5 شهریورماه،‌بانک های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات به زائران اربعین خدمات ارزی خواهند داد. البته این خدمات از سوی صرافی های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هم داده می شود و صرافی ها مجاز هستند تا ارز را در سرفصل ارز زیارتی اربعین و با نرخ توافقی بفروشند.

 

 

نرخ توافقی دلار این روزها در چهارراه استانبول حدود 28 هزار و 500 تومان قیمت داده می شود، یعنی هر زائر برای دریافت این 100 دلار باید حدودا دو میلیون و 850 هزار تومان هزینه کند و اگر پیش بینی ها در رابطه با حضور پنج میلیون زائر در مراسم اربعین امسال درست باشد، بانک های عامل و صرافی ها باید 500 میلیون دلار به زائران پرداخت کنند. 

 

البته امکان دریافت دینار عراق هم برای زائران اربعین دیده شده و درصورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیز شده، صرافی ها و بانک های عامل می توانند به جای 100 دلار، به هر زائری که متقاضی باشد، 150 هزار دینار عراق بپردازند که نرخ خرید دینار عراق هم توافقی خواهد بود. 

دریافت ارز با سرفصل زیارتی اربعین، محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری ایجاد نمی کند، متقاضیان در کنار دریافت ارز اربعین می توانند ارز مسافرتی هم دریافت کنند. البته گفته می شود همان ارز اربعین، احتمالا کفاف هزینه زائران را بدهد. 

البته دریافت ارز اربعین با ثبت نام در سامانه سماح خواهد بود. پیش ثبت نام اربعین از دهم تیرماه شروع شده و متقاضیان برای حضور در راهپیمایی اربعین باید حتما در سامانه سماح ثبت نام قطعی انجام دهند و  هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به عنوان نماینده زائر فروخته نمی‌شود.

 متقاضی خرید ارز باید در هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاما به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد و پس از تایید صحت و انطباق مدارک سه‌گانه متقاضی از سوی مسئول فروش؛ ارز اربعین به متقاضی فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد زائران به صورت زمینی خود را به عراق می رسانند، این روزها خبرهای بسیاری در باره بلیت های 500 و 600 هزار تومانی اتوبوس ها، از تهران به مقصد مهران به گوش می رسد، این در حالیست که مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری ایران گفته بود که قیمت مصوب بلیت اتوبوس برای مثال از تهران تا مرز مهران ۲۴۰ هزار تومان برای سفر رفت تعیین شده است اما حالا خبرها از حدودا دو برابر شدن قیمت ها حکایت دارند.  قیمت بلیط برای سفر هوایی اربعین هم از سوی ستاد مرکزی اربعین، 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آمارها نشان می‌دهد تا ظهر روز 10 شهریور حدود 14 هزار زائر اربعین از 5 بانک تعیین شده ارز سفر اربعین دریافت کرده‌اند. طبق این گزارش بانک ملی با 11 هزار و 687 نفر بیشترین متقاضی را برای دریافت ارز اربعین داشته است. به عبارت دیگر  حدود 84 درصد از  این تخصیص ارز توسط بانک ملی تامین شده است.

دومین بانکی که با استقبال زائران ایرانی روبرو شده بانک تجارت است. تعداد متقاضیان  برای دریافت ارز اربعین در بانک مذکور 1 هزار و 383  نفر برآورد شده که در واقع 10 درصد از 14 هزار زائر اربعین،  از طریق بانک تجارت نسبت به دریافت ارز اقدام کرده اند . 

بانک اول در فروش ارز اربعین20