قیمت سفید کردن دندان در خانه و در کلینیک دندانپزشکی

12:27 - 1401/06/13
دندان‌ها بخش بسیار مهمی از ظاهر افراد به شمار می روند و به همین دلیل هم اغلب افراد به دنبال داشتن دندان‌های زیبا و سفید هستند.

دندان یکی از اعضایی است که در معرض اکثر فعالیت های روزانه (خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن) قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا در طول زمان لکه دار و زرد شود. روش‌های سفید کردن دندان بر روی هزینه آن تاثیر می گذارند؛ برای مثال استفاده از کیت های خانگی سفید کردن دندان در مقایسه با مراجعه به متخصص سریعتر خواهد بود. اگرچه احتمالا نمی توانید به همان سرعت به نتایج دلخواهتان برسید و لازم است که مدت زمان بیشتر و تعداد دفعات بیشتری را به این موضوع اختصاص دهید. پارامترهای دیگری هم در هزینه نهایی سفید کردن دندان تاثیر می گذارد که از میان آنها می توان به شهر محل زندگی، نیاز به انجام اقدامات دیگر در فرایند سفید کردن، تعداد دفعات مورد نیاز اجرای فرایند و نوع فناوری استفاده شده برای سفیدکردن دندان اشاره کرد.

 

عامل تغییر رنگ دندان‌ها چیست؟

تغییر رنگ دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمده آنها قرار گرفتن در معرض غذاها و نوشیدنی های مختلف است. حفرات، ناهمواری ها و شیارهای روی دندان به محل تجمع رنگ غذا و نوشیدنی تبدیل می شود و همین موضوع در طول زمان به تیره شدن، زرد شدن و لکه های سفید روی سطح دندان منجر می شود.

لکه های سطحی روی دندان را می توان با روتین مرتب مسواک کردن می توان از بین برد. موثرترین غذاها و نوشیدنی های عامل ایجاد لکه های سطحی روی دندان عبارتند از:

  • قهوه
  • چای سیاه
  • نوشابه مشکی
  • شراب قرمز
  • میوه های تیره
  • آب میوه

موارد دیگری هم وجود دارند که بر رنگ دندان و تیره شدن آن تاثیر می گذارد:

  • عوامل ژنتیکی
  • بیماری ها
  • درمان های پزشکی
  • پیری
  • مصرف دخانیات
  • فلوراید

این لکه ها معمولا از لکه های سطحی ناشی از غذاها عمیق تر خواهد بود.

هزینه سفیدکردن حرفه‌ای در مقابل سفیدکردن خانگی دندان

خوشبختانه محصولات مختلفی برای کاهش تغییررنگ دندان وجود دارد که از آنها هم می توان در سفید کردن حرفه ای و هم سفیدکردن خانگی دندان ها استفاده کرد، اما تفاوت بین هزینه و تاثیر آنها قابل توجه است.

هزینه محصولات سفید کننده بدون نسخه دندان

استفاده از محصولات سفیدکننده بدون نسخه دندان برای همه ممکن است و هزینه آن نیز فشاری بر فرد وارد نمی کند. اما این را هم باید بدانید که استفاده از محصولات سفیدکننده خانگی دندان در مقایسه با مراجعه به دندانپزشک و سفیدکردن حرفه ای دندان کمی سخت تر خواهد بود؛ اما هزینه آن بسیارکمتر است. اما یادتان باشد که حفظ نتایج ناشی از سفید کردن خانگی دندان، به نگهداری بیشتری نیاز دارد و دستیابی به نتایج آن هم فوری نیست. از رایج ترین محصولات بدون نسخه سفیدکنندگی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوار سفید کننده دندان

قیمت سفید کردن دندان در خانه و در کلینیک دندانپزشکی19

می توانید نوار (چسب) سفید کننده دندان را از فروشگاههای آنلاین مختلف تهیه کنید. این روش یکی از ارزان ترین روشهای سفیدکردن دندان ها است که طی آن باید نوار را بر روی دندانتان چسبانده و 30 دقیقه منتظر بمانید.

گارد سفیدکننده دندان

با استفاده از این گزینه نسبتا تهاجمی می تواند به نتایجی در حد کار یک متخصص حرفه ای دست پیدا کنید و البته کار با مواد سفیدکننده در خانه هم ساده تر می شود، اما این فرایند در مقایسه با مراجعه به متخصص طولانی تر است. برای داشتن گاردهای سفیدکننده سفارشی باید به دیدن یک متخصص بروید تا از دندان هایتان قالب بگیرد. از این قالب برای ساختن گارد محافظی استفاده می شود که دقیقا اندازه دندان ها و دهانتان خواهد بود.

خمیردندان سفید کننده

قیمت سفید کردن دندان در خانه و در کلینیک دندانپزشکی3

ساده ترین و ارزان ترین روش سفیدکردن دندان استفاده از خمیردندان سفیدکننده است. خمیردندان های سفیدکننده شامل درصد کمی پراکساید است و معمولا یک یا دو مرتبه در روز از آن استفاده می شود. شاید همین الان هم از خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید، اما اگر اینطور نیست، می توانید از گزینه های مختلفی استفاده کنید که در بازار موجود است.

خمیردندان سفیدکننده، رنگ طبیعی دندان هایتان را تغییر نمی دهد و لکه های عمیق را روشن نمی کند. مواد ساینده ای در خمیردندان های سفیدکننده وجود دارد که دندانتان را پولیش می کند و پراکساید موجود در خمیردندان هم لکه ها را در خود حل می کند.

دستگاه LED سفیدکننده دندان

کیت LED سفیدکننده دندان روش سفیدکردن خانگی جدیدی است که در سالیان اخیر با توجه و محبوبیت بیشتری برخوردار شده اند؛ هزینه این محصولات براساس برند تولید کننده اش متفاوت است. این روش غیرتهاجمی از نور LED برای سریعتر شدن فرایند سفیدکردن، از بین بردن لکه های عمیق و تقویت دندان هایتان استفاده می‌کند.

در فرایند سفید کردن دندان به کمک LED، ابتدا یک ماده بلیچینگ (معمولا با پایه پراکساید) بر روی دندان مالیده می‌شود. سپس از نور LED برای فعالسازی ماده سفیدکننده و شروع فرایند شیمیایی استفاده می‌شود.

هزینه سفیدکردن حرفه ای دندان

گران ترین و موثرترین روش سفیدکردن دندان، سفیدکردن حرفه ای دندان در مطب دندانپزشک است که هزینه آن با توجه به فناوری استفاده شده و تجربه و موقعیت مطب دندانپزشک، متفاوت خواهد بود. مزیت سفیدکردن حرفه ای دندان، تاثیر قابل توجه درمان بر روی رنگ دندان و مشاهده فوری نتایج ناشی از سفیدکردن دندان است. دندانپزشک در این فرایند، استفاده از ژل پراکساید با غلظت بالا را به دقت کنترل می کند تا بیمار با حساسیت دندان یا لثه مواجه نشود. به طور کلی، پراکساید به مدت 15 تا 20 دقیقه (یا نهایتا یک ساعت) بر روی دندان ها باقی خواهد ماند.

آیا سفیدکردن دندان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

خیر؛ سفیدکردن دندان یک فرایند درمانی زیبایی است و این یعنی هدف اصلی آن زیبایی بیشتر است و انجام آن از لحاظ پزشکی ضرورتی ندارد. هزینه سفیدکردن دندان هم مثل اکثر فرایندهای دیگری که ضرورت پزشکی ندارند، بر عهده خود بیمار است. اما طرح پرداخت های مختلفی برای سفیدکردن دندان وجود دارد که این فرایند را برای بیماران، ساده تر می کند.

گزینه‌های جایگزین سفید کردن دندان

در اینجا می خواهیم به گزینه های جایگزین (و گرانتر) سفیدکردن دندان بپردازیم:

لمینت دندان

لمینت به پوسته صدفی شکل نازک و همرنگ دندانی گفته می شود که رویه جلویی دندان را می پوشاند. چسباندن این پوسته علاوه بر اینکه باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود، مزایای بسیار دیگری نیز برای افراد به همراد دارد. لمینت‌ها در مقایسه با روش‌های مختلف سفیدکردن دندان، گران تر هستند اما ماندگاری نتایج آن در مواردی حتی تا 25 سال خواهد بود.

باندینگ دندان

باندینگ دندان راه حلی برای صدمات جزئی یا فاصله بین دندان ها است  و از این روش معمولا برای رفع مشکلاتی مانند لب پریدگی، شکستگی یا فاصله بین دندان ها استفاده می شود. باندینگ هم مثل سفیدکردن دندان می تواند به بهبود تغییررنگ دندان کمک کند. هزینه باندینگ دندان برای هر دندان به صورت جداگانه محاسبه می شود و تحت پوشش بیمه هم نیست.

جرم گیری دندان

اصولا از جرم گیری دندان برای سفید کردن دندان استفاده نمی شود، چون این موضوع هدف فرایند سفیدکردن دندان است. اما لکه های دندان بعد از جرم گیری و پولیش کردن دندان، خفیف تر خواهد بود و دندان هایتان ظاهری درخشان و روشن تر خواهند داشت. جرم گیری دندان به دستور پزشک انجام می شود و قیمت آن از ونیر و روکش کمتر است؛ بعلاوه بخشی از هزینه جرم گیری دندان نیز تحت پوشش بیمه خواهد بود.