هزینه سنگ شکنی کلیه چقدر است؟ آیا تحت پوشش بیمه هست؟

09:15 - 1401/06/15
در واقع هزینه سنگ شکنی تا حد زیادی به نوع بیمه و درصد پوشش ارائه شده بستگی دارد.

سنگ شکنی جزو یکی از بهترین روش‌های درمانی سنگ کلیه به شمار می‌آید؛ این روش غیرتهاجمی (برشی در پوست زده نمی شود) برای درمان سنگ کلیه های بزرگی است که امکان دفع عادی آن از طریق مجاری ادراری وجود ندارد. در فرایند سنگ شکنی ابتدا محل دقیق سنگ های کلیه با کمک فلوئوروسکوپی یا امواج اولتراسوند تعیین می شوند و از اعمال مستقیم انرژی اولتراسونیک یا شاک ویوهای متمرکز بر آنها استفاده می‌شود.

شاک ویوها می توانند سنگ کلیه بزرگ را به تکه های کوچکی تبدیل کنند که امکان تخلیه آن از طریق مجرای ادراری وجود داشته باشد. افراد مبتلا به انواع بخصوصی از سنگ های سیستم ادراری می توانند با استفاده از سنگ شکنی، از انجام روش‌های تهاجمی برای برداشتن آنها خودداری کنند. پزشک برای اعمال امواج به نقاط درست از تصاویر اشعه ایکس یا اولتراسوند استفاده می‌کند.

دلایل انجام سنگ شکنی کلیه

هنگامی که افراد مبتلا به سنگ کلیه، علائم آن را نادیده می‌گیرند، آن سنگ به مرور زمان بزرگتر شده و امکان دفع آن از مجراری ادراری سخت تر می‌شود که در اینصورت پزشکان سنگ شکنی را به بیماران پیشنهاد می‌کنند و بزرگترین مزیت سنگ شکنی در مقایسه با روش‌های دیگر، غیرتهاجمی بودن آن است.

چه فاکتورهایی بر هزینه سنگ شکنی تاثیر می گذارند؟

هزینه سنگ شکنی کلیه چقدر است؟ آیا تحت پوشش بیمه هست؟0

موارد زیادی، صرفنظر از روش درمان استفاده شده، بر هزینه درمان تاثیر می گذارند. به طور کلی سه عامل اصلی وجود دارند که می توانند باعث تغییر هزینه درمان شوند:

  • امکانات مرکز درمان: مرکز درمانی که در آن تحت درمان قرار می گیرید، بر هزینه سنگ شکنی تاثیر دارد. هزینه انجام سنگ شکنی و بستری شدن در یک بیمارستان خصوصی در مقایسه با یک مرکز خدمات درمانی سرپایی بسیار بیشتر است. با توجه به هزینه بالاتر نگهداری و اداره یک بیمارستان خصوصی، هزینه درمان بیمار در این مراکز نیز بالاتر خواهد بود.
  • داشتن بیمه: هزینه سنگ شکنی با توجه به نوع بیمه بیمار می تواند متفاوت باشد. در واقع هزینه سنگ شکنی تا حد زیادی به نوع بیمه و درصد پوشش ارائه شده بستگی دارد. بعلاوه باید بدانید که در صورت نداشتن بیمه، باید کل هزینه سنگ شکنی را از جیب بپردازید.
  • محل زندگی: منطقه، استان و یا حتی شهر محل زندگیتان بر هزینه خدمات درمان تاثیر می گذارد. زندگی در یک نقطه روستایی و امکانات درمانی کمتر در مقایسه با شهرهایی که انتخاب های گسترده تری داشته باشید، احتمالا با هزینه درمان بیشتری همراه می‌شود.

تفاوت هزینه بیمارستان‌های خصوصی در مقابل بیمارستان دولتی و مراکز جراحی

هزینه سنگ شکنی تا حد زیادی به بستری شدن یا سرپایی بودن فرایند درمان بستگی دارد. سطح میانگین هزینه سنگ شکنی در بیمارستان های خصوصی معمولا از مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی بالاتر است.

تفاوت هزینه سنگ شکنی افراد دارای بیمه و کسانی که بیمه ندارند.

تجربه نشان داده که هزینه سنگ شکنی برای افراد دارای بیمه در مقایسه با کسانی که بیمه ندارند، کمتر خواهد بود. بخشی از پرداخت هزینه سنگ شکنی بیماران دارای بیمه درمانی، بر عهده موسسه بیمه خواهد بود. در نقطه مقابل هم بیمارانی قرار دارند که تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارند و باید هزینه بیشتر سنگ شکنی را از جیبشان پرداخت کنند.

تفاوت هزینه در مراکزی که با بیمه درمانی قرار دارند و آنهایی که قرارداد ندارند.

به مراکزی که طرف قرارداد بیمه هستند، درون شبکه هم گفته می‌شود و هزینه درمان در این مراکز در مقایسه با هزینه آزاد بسیار پایین تر است؛ در واقع هزینه این مراکز از آنهایی که در شبکه قراردادهای بیمه درمان نیستند هم همیشه ارزانتر هستند. البته باید گفت که این موارد درباره کسانی که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار ندارند، صادق نیست – اگر بیمه نداشته باشید، کل هزینه بر عهده خودتان خواهد بود.

مسئولیت پرداخت

تقریبا هر کسی که تحت سنگ شکنی قرار می‌گیرد، باید بخشی از هزینه را از جیبش پرداخت کند و کسی که بیمه نباشد، باید مسئولیت پرداخت کل هزینه سنگ شکنی را بر عهده بگیرد. بیماری که تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارد، مسئول پرداخت هزینه بیمه، بخشی از هزینه درمان و مقادیر دیگری است که با توجه به طرح بیمه فرد متفاوت خواهد بود.

فاکتورهای دیگر موثر بر هزینه سنگ شکنی

هزینه سنگ شکنی کلیه چقدر است؟ آیا تحت پوشش بیمه هست؟17

  • داروهای تجویزی: امکان تجویز مسکن و آنتی بیوتیک برای مصرف بعد از فرایند وجود دارد. برای جلوگیری از افزایش چشمگیر هزینه داروهای تجویزی، حتما از قرارگرفتن این داروها تحت پوشش بیمه درمانی مطمئن شوید. بعلاوه می توانید از نسخه های کلی تر همان دارو برای کاهش هزینه ها استفاده کنید.
  • جلسات مراجعه بعدی به پزشک: در مواردی ممکن است هزینه جلسه مشاوره قبل از عمل نیز به صورت جداگانه از شما دریافت شود. بعلاوه لازم است که در هفته های بعد از عمل نیز به دیدن پزشکتان بروید، زیرا شاید به جلسات درمان دیگری نیز برای تکمیل درمان نیاز باشد. باید از پزشکتان درباره اینکه آیا هزینه جلسات بعد از عمل هم در هزینه کلی سنگ شکنی در نظر گرفته می‌شود یا خیر، سوال کنید.

چک لیست سنگ شکنی

  • هزینه سنگ شکنی را از جراحتان بپرسید و توضیحات او درباره هزینه هر بخش را یادداشت کنید تا در صورت مواجه شدن با یک فاکتور سنگین تر، بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.
  • از جراحتان درباره امکان اجرای سرپایی فرایند سوال کنید.
  • درباره مرکز درمان و اینکه آیا با بیمه درمانی قرارداد دارند یا خیر نیز سوال کنید.
  • گاهی اوقات پزشک در حین انجام فرایند با مواردی مواجه میشود که به درمان نیاز دارند و این موارد نیز می تواند باعث افزایش هزینه درمان شود؛ حتما در این باره با پزشکتان صحبت کنید.

خطرات سنگ شکنی

شاید بهتر باشد با پزشکتان درباره مقدار اشعه استفاده شده در این فرایند و خطراتی که می تواند برایتان داشته باشد، صحبت کنید. بهتر است سابقه قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های مختلف، مثل تصاویر اشعه ایکس را در اختیار پزشکتان قرار دهید. خطرات قرارگیری در معرض تابش اشعه های مختلف، می تواند در نتیجه دفعات متعدد انجام آزمایشات تصویربرداری یا درمان های طولانی مدت ایجاد شوند. از جمله مشکلات سنگ شکنی می توان به موارد زیر اشاره کرد، اما به این موارد محدود نیستند:

  • خونریزی در اطراف کلیه
  • عفونت
  • انسداد مجرای ادراری با خرده سنگ‌های شکسته شده

موانع اجرای سنگ شکنی که البته به این موارد محدود نیستند:

  • بیماران باردار
  • بیمارانی که از داروهای رقیق کننده استفاده می کنند و یا دچار اختلالات خونریزی هستند. آسپیرین و داروهای رقیق کننده دیگر را باید از حداقل یک هفته قبل از سنگ شکنی متوقف کرد.
  • بیماران مبتلا به عفونت مزمن کلیوی، زیرا بخشی از ذرات خرد شده تخلیه نمی شوند و باکتریها به طور کامل از کلیه حذف نمی شوند.
  • افراد دچار انسداد یا بافت زخم مجرای ادراری که جلوی عبور خرده سنگ ها را بگیرد.
  • بیمارانی که به تخلیه فوری سنگ های کلیه نیاز دارند.
  • بیماران دارای سنگهای از جنس کیستین و انواع خاصی از سنگهای کلسیمی (زیرا این سنگها با استفاده از سنگ شکن خرد نمی شوند)

بیمارانی که از ضربان ساز استفاده می کنند، باید این موضوع را با پزشکشان در میان بگذارند. انجام سنگ شکنی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی که از ضربان ساز استفاده می کنند، با تایید متخصص قلب و در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی انجام می‌شود. امکان آسیب دیدگی ضربان سازهایی که در داخل ناحیه شکمی نصب می‌شود، وجود دارد.

منبع: مقالات سایت دکتر وریانی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری