انواع میلگردهای ساختمانی

16:23 - 1401/06/16
در ساختمان‌سازی مواد و مصالح بسیاری به‌کار می‌رود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل آهن، تیرآهن، سیمان، میلگرد، بتن و... می‌شود.

میلگرد یا میله‌های فولادی، یکی از لوازمی است که جهت استحکام در ساخت ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.  میله‌های فولادی انواع و ابعاد مختلفی دارند که هنگام خرید میلگرد باید با توجه به نیاز خود آن را انتخاب کنید.

در ساختمان‌سازی مواد و مصالح بسیاری به‌کار می‌رود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل آهن، تیرآهن، سیمان، میلگرد، بتن و... می‌شود. میلگرد یا میله‌های فولادی، یکی از لوازمی است که جهت استحکام در ساخت ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.  میله‌های فولادی انواع و ابعاد مختلفی دارند که هنگام خرید میلگرد باید با توجه به نیاز خود آن را انتخاب کنید.

انواع میلگرد

این میله‌های فلزی شامل دو نوع ساده و آجدار است؛ از نوع آجدار به دلیل خاصیت خمش و شکستگی بهتر برای بتن‌ریزی استفاده می‌شود.

میله فلزی ساده

این نوع میله فلزی ازنظر ظاهری دارای سطحی صاف و یکنواخت است که در ابعاد مختلف بین 6 تا 50 میلی‌متر تولید و به فروش می‌رسد. هر یک از ابعاد مختلف میله فولادی، برای محل خاصی و کاربردی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. خرید میلگرد ساده معمولاً به دلیل استفاده در ساخت درز انقباض در انواع اتوبان و فرودگاه،  اتصالات ساختمانی، ساخت اتصالات صنعتی، قطعات خودروسازی، اتصالات زیربنایی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها و... انجام می‌شود.

  • وظیفه درز انقباض، جلوگیری از جمع‌شدگی و ترک در بتن است.

میله‌های فلزی ساده و صاف، راحت خم می‌شوند؛ اما یکی از مزیت‌های این نوع میله این است که در زمان برش، بدون صدمه  به‌کل ساختار، برش می‌خورد و به دلیل همین خاصیت، از این میله  برای کارهایی  که نیاز به خم شدن و پیچش میله است، استفاده می‌شود. خرید میلگرد صاف و  استفاده از آن در ساختمان‌های سنگین و سازه‌هایی همچون پل، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا اتصال محکمی بین بتن و میله فلزی ساده ایجاد نمی‌شود و احتمال جدایی میلگرد از بتن زیاد است.

میله فلزی آجدار

این نوع از  میله‌ها جزو پراستفاده‌ترین میله‌های فولادی هستند. ظاهر آن‌ها آجدار و زبر است که مشکل فرسودگی ندارند. آج‌های  این محصول در زمان بتن‌ریزی باعث اتصالی محکم با بتن می‌شود و احتمال جداشدن قطعات در زمان اتصال، کاهش قابل‌توجهی پیدا می‌کند. میله‌های آجدار در تمام کارخانه‌های ایران، در ابعاد 6 تا 50 میلی‌متری به تولید و مصرف می‌رسند که مقاومت بسیار بالایی دارند.

از کاربردهای میله فولادی آجدار می‌توان به مواردی همچون قابل‌استفاده در انواع سازه‌های بتنی مثل پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس BRT، ساختمان‌ها و برج‌ها، در سازه‌های فولادی به‌منظور تقویت سازه، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و مواردی از این قبیل اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد میله فلزی آجدار، تولید بتن مسلح است. خرید میلگرد آجدار برای پروژه‌های سنگین و به‌منظور ایجاد مقاومت در سازه، بسیار ضروری است.

اصطلاح A2، A3 و A4، مربوط به نوع میله آجدار است؛ درواقع تعیین‌کننده نوع آج روی آن است. نام‌گذاری آن‌ها بر اساس یک استاندارد روسی است. معادل آن‌ها بر اساس استاندارد ایران به شرح زیر است:

  • برای میله A2، آج 340

  • برای A3، آج 400

  • برای A4، آج 500

انواع میلگردهای ساختمانی6

انواع میله‌های فولادی ازنظر مقاومت

علاوه بر دسته‌بندی میله‌های فولادی بر اساس ظاهر، طبق مقاومت نیز دسته‌بندی می‌شوند. این میله‌ها ازنظر مقاومت به ۷ دسته تقسیم می‌شوند:

۱_میله فلزی اروپایی

این میله با استفاده از آلیاژ منگنز به تولید می‌رسد و استفاده از آن برای ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌خیز و مکان‌هایی که ساختار یکپارچه دارند، توصیه نمی‌شود.

۲_میله فولاد کربن

این میله فولادی با نام میله نوار سیاه نیز شناخته می‌شود. این نوع از میله‌های فولادی مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی ندارند و در آب‌وهوای مرطوب قابل‌استفاده نمی‌باشند.

۳_میله اپوکسی

هنگامی‌که روی میله فولاد کربن، با اپوکسی پوشانده شود، میله اپوکسی به تولید می‌رسد. این عمل باعث افزایش مقاومت میله فولادی در برابر زنگ‌زدگی می‌شود. پوشش اپوکسی بر روی این میله‌های ضخامت کمی دارد که اگر خش بردارد یا آسیب ببیند، مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی کاهش می‌یابد.

۴_میله‌های گالوانیزه

این نوع میله، در مقایسه با نوع فولاد کربن،  40 برابر مقاومت بیشتری دارد. مقاومت بالای پوشش گالوانیزه در برابر آسیب‌دیدگی، باعث شده که این نوع از میله‌های فولادی بالاترین کیفیت و بیشترین محبوبیت را داشته باشد. میله گالوانیزه در مقایسه با میله اپوکسی در رده بالاتری قرار دارد؛ البته در زمان خرید میلگرد باید توجه داشته باشید که قیمت مدل گالوانیزه از نوع اپوکسی بیشتر است.

۵_میله‌های فیبر تقویت‌شده پلیمری- کامپوزیتی

این نوع از میله‌ها از یک نوع فیبر (در اغلب موارد کربن) و نوعی رزین (پلی‌استر یا اپوکسی) ساخته می‌شوند و شباهت زیادی به فیبر کربن دارند که باعث می‌شود زمان استفاده، مشکلاتی همچون خم‌شدن نداشته باشید. میله‌های کامپوزیتی مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارند و برای تقویت بتن بسیار مناسب هستند. از دیگر مزیت‌های این میله می‌توان به وزن آن اشاره کرد که بسیار سبک است. خرید میلگرد کامپوزیت معمولاً با هزینه بالاتری نسبت به دیگر انواع میله‌های فولادی صورت می‌پذیرد.

۶_میله استیل

این میله با نام میلگرد فولاد ضدزنگ نیز شناخته می‌شود. میله استیل در زمان استفاده به‌آسانی خم می‌شود؛ اما چند برابر میلگرد سیاه مقاومت دارد و برای بتن‌ریزی سازه بهترین تقویت‌کننده است.

۷_میلگرد ترانس

سطح این میله بسیار صاف و صیقلی است که باعث می‌شود علاوه بر ساختمان‌سازی، در موارد تزئینی نیز مصرف داشته باشد. این میله انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربرد و ویژگی‌های مخصوصی که دارند، در موارد مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین انواع میله‌های فولادی ترانس شامل ترانس بلبرینگ خور، دو پولیش، ترانس مفتول، میله ترانس شش پر  و میله ترانس سنگ خورده می‌شود.

نکات قابل‌توجه در زمان خرید میلگرد

در زمان خرید میلگرد به این نکات توجه کنید تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید:

انتخاب نوع و ابعاد در زمان خرید:

معمولاً مهندسین پروژه مشخصات فنی میله‌های فولادی را تعیین می‌کنند. اگر اطلاعات درستی از انواع میله‌های فولادی و کارایی آن‌ها داشته باشید، زمان خرید میلگرد دچار سردرگمی نخواهید شد.

باید در زمان خرید میلگرد بدانید میله فولادی موردنیاز شما ساده است یا آجدار و اگر نوع آجدار مناسب شما است، کدام‌یک از انواع A2 و A3 و A4 برای شما بهتر است؛ سایز میله‌های فولادی نیز بسیار حائز اهمیت است.

توجه به کیفیت در زمان خرید:

اکثر کارخانه‌های تولید میله فولادی، در ایران طبق استانداردهای ملی پیش می‌روند؛ اما برخی از کارخانه‌ها به دلیل تفاوت در فرآیند تولید و یا شمش فولاد مورداستفاده، ممکن است کیفیت محصول نهایی‌شان با دیگر کارخانه‌ها متفاوت باشد. کیفیت از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت میلگرد است.

توجه به سبک و یا سنگین بودن در زمان خرید:

میله‌های سنگین استاندارد هستند که اکثر کارخانه‌ها تولید می‌کنند، در مقابل میله‌های فلزی سبک معمولاً مقاومت و کارایی چندانی ندارند.

انواع میلگردهای ساختمانی5

کلام آخر

قبل از خرید میلگرد، باید ابتدا جنس و سایز موردنیاز خود را تعیین کنید؛ از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود خریدی مطمئن و امن داشته باشید، خرید از یک مرجع معتبر است. همان‌طور که اشاره کردیم، ممکن است برخی کارخانه‌ها از آلیاژ و مواد متفاوتی استفاده کنند که باعث افت کیفیت میله فولادی خواهد شد؛ بنابراین بهتر است مرجعی انتخاب کنید که از اعتبار بالایی برخوردار باشد تا دغدغه‌ای در مورد کیفیت محصول نداشته باشید که در این راستا میلگرد نیشابور و میلگرد تیکمه داش از میلگردهای باکیفیت و پرطرفدار موجود در بازار هستند که به شما پیشنهاد می کنیم.