الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

13:15 - 1401/08/22
بیشتر از ده ها الگو در تحلیل تکنیکال وجود دارد، اما از بین آنها تنها چند مورد توانسته‌اند اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. در این مقاله مهم‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را برایتان توضیح می‌دهیم. فراموش نکنید که این الگوها قطعی نیستند و احتمال دارد در برخی شرایط نتیجه‌ی مورد انتظار را در پی نداشته باشند.

انواع الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

آموزش را می‌توان به عنوان اولین گام برای رسیدن به یک هدف معرفی کرد. فرقی نمیکند در کدام بازار مالی فعالیت میکنید، بورس، فارکس یا ارز دیجیتال. برای آنکه بتوانید به موفقیت برسید باید آموزش در این حوزه را جدی بگیرید. الگوهایکلاسیک انواع مختلفی دارند که یادگیری آن‌ها می‌تواند در انجام معاملات کمک شایانی کند. این الگوهای مهم عبارت‌اند از:

الگوهای ادامه دهنده

برخی از الگوها ادامه‌ی حرکت قیمت در جهت موافق روند فعلی را نشان میدهند. و از همین رو به آن‌ها الگوهای ادامه‌دهنده (Continuation Patterns) می‌گویند. این الگوها اگر پس از حرکات قدرتمند قیمت شکل بگیرند، قدرت بالای خریداران بازار را نشان میدهند. و اگر پس از حرکات آهسته‌ی قیمتی باشد، تردید خریداران برای بالا بردن قیمت را نشان میدهد.

الگوهای برگشتی

الگوهای دیگری هم هستند که اگر آنها را روی نمودار قیمت ببینیم باید انتظار تغییر روند قیمت را داشته باشیم. به این الگوها   الگوهای برگشتی (Reversal Patterns) گفته می‌شود.

الگوهای کندلی

برخلاف دو الگوی قبل که معمولا از ترکیب چند کندل تشکیل میشوند، الگوهایی داریم که تنها از یک یا دو کندل ساخته شده اند. به این الگوها الگوهای نمودار شمعی یا الگوهای کندلی (Candlestick Patterns) میگویند. این کندل ها خود میتوانند جزو الگوهای برگشتی یا ادامه دهنده باشند.

منظور از کندل همان نمودار شمعی است که اطلاعاتی مثل قیمت در آغاز و پایان یک بازه زمانی خاص و بالاترین و پایین ترین قیمت دارایی را نمایش میدهد.

الگوهای کلاسیک

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه یا هد اند شولدرز (Head and Shoulders) یکی از الگوهای برگشتی است که معمولا بعد از یک روند صعودی خود را نشان میدهدو و خبر از احتمال تغییر روند به نزولی میدهد. شکل این الگو با یک حرکت صعودی شروع شده، سپس یک صعود بزرگتر شکل میگیرد و بلافاصله یک حرکت صعودی کوچک دیگر به شکل و اندازه صعود اول ایجاد میشود.

در این الگو، حرکات صعودی کوچک نقش شانه های چپ و راست و حرکت صعودی بزرگ میانی، نقش سر را بازی میکند. به همین دلیل این الگو را به عنوان سر و شانه میشناسند. وقتی این الگو روی نمودار شکل بگیرد، میتوانید انتظار تغییر روند و سقوط قیمت را داشته باشید.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال19

الگوی سر و شانه معکوس

اگر الگوی سر و شانه در یک روند نزولی شکل بگیرد، به آن سروشانه‌ی معکوس یا صعودی میگویند (Bullish Inverted Head and Shoulders). شکل این الگو برعکس الگوی سر و شانه اصلی و رو به پایین است. نتیجه این الگو پایان روند نزولی و شروع حرکت قیمت به صورت صعودی است.

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال جزو الگوهای ادامه دهنده صعودی است. معمولا در یک حرکت صعودی که مدتی است متوقف شده ظاهر میشود و نشان دهنده‌ی این است که روند صعودی ادامه می یابد. دلیل نامگذاری این الگو به این خاطر است که ابتدا الگویی شبیه U روی نمودار شکل میگیرد که بدنه‌ی فنجان است. سپس الگوی دیگری در سمت راست آن ظاهر میشود که دسته‌ی فنجان را تشکیل میدهد. در صورت مشاهده این الگو میتوانید انتظار داشته باشید که روند صعودی ادامه دارد.

اگر این الگو در یک حرکت نزولی شکل بگیرد، به آن فنجان و دسته معکوس یا نزولی گفته میشود (Bearish Inverted Cup and Handle). بعد از تشکیل این الگو میتوانید انتظار سقوط قیمت و ادامه روند نزولی را داشته باشید.

الگوی دو دره

در الگوی دو دره یا Double Bottom، در یک حرکت نزولی دره اول تشکیل میشود، یعنی قیمت از پایین ترین نقطه برگشت خورده و رو به بالا حرکت میکند. اما نمیتواند حرکت رو به بالای خود را ادامه دهد و دوباره به سمت پایین رفته و دره دوم را تشکیل میدهد. این دره نشان میدهد که قیمت توانایی پایین تر رفتن از دره‌ی اول را نداشته، بنابراین انتظار میرود روند قیمت برگشت خورده و صعودی شود.

الگوی دو قله

الگوی دو قله یا Double Top زمانی پدید می آید که قیمت یک دارایی دوبار و به یک اندازه طی کندل های مختلف بالا میرود. این الگو خود را در یک حرکت صعودی نشان میدهد و خبر از تغییر روند قیمت از صعودی به نزولی را میدهد. الگوی دو دره و دو قله، الگوهای برگشتی محسوب میشوند.

الگوی کنج

الگوی کنج Wedge یکی از الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال است که از کشیدن دو خط روند همگرا تشکیل میشود. نکته مهم این الگو این است که هر دو خط روند باید در یک جهت باشند. (هر دو نزولی یا هر دو صعودی) اگر این الگو رو به بالا تشکیل شود، الگوی کنج بالارونده و اگر رو به پایین ایجاد شود، پایین رونده خواهد بود.

الگوی Rising Wedge احتمال پایین آمدن قیمت و Falling Wedge احتمال بالا رفتن قیمت را نشان میدهد.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال15

الگوی مثلث

الگوی مثلث Triangle یکی از پرکاربردترین الگوهای تحلیل تکنیکال است که از ترکیب یک خط افقی (از به هم وصل کردن نقاط بالا یا پایین کندلها تشکیل میشود) و یک خط روند ایجاد میشود. الگوی مثلث، یک الگوی ادامه دهنده است و سه نوع دارد:

  • الگوی مثلث بالارونده (Ascending Triangle)
  • الگوی مثلث پایین‌رونده (Descending Triangle)
  • الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle)

الگوی مستطیل

الگوی مستطیل یا Rectangle یکی از محبوب ترین الگوهای تحلیل تکنیکال است که میتواند هم برگشتی و هم ادامه دهنده باشد. این الگو معمولا بعد از یک روند صعودی یا نزولی (که قیمت در حال تثبیت خود است) ایجاد میشود. در جریان تثبیت قیمت، دارایی بین دو سطح مقاومتی و حمایتی معامله میشود. اگر اوج های قیمتی را به یکدیگر، و پایین ترین قیمت ها را به هم وصل کنیم، یک مستطیل ایجاد میشود. در این الگو این احتمال وجود دارد که قیمت بدون برخورد به خطوط بالایی یا پایینی تغییر جهت دهد

الگوی پرچم

الگوی پرچم Flag یک الگوی ادامه دهنده است که معمولا بعد از یک حرکت صعودی یا نزولی قوی ایجاد میشود. این الگو دو نوع دارد: الگوی پرچم صعودی Bull Flag و الگوی پرچم نزولی Bear Flag

الگوی کانال

الگوی کانال یکی از الگوهای پر کاربرد تحلیل تکنیکال است. این الگو بسیار شبیه الگوی پرچم است ولی با این تفاوت که تعداد کندل های آن بیشتر است و طول بیشتری نیز دارد. الگوی کانال بخاطر تعداد بیشتر کندل هایش الگوی قابل اعتمادتری است.

الگوی کانال نیز دونوع بالارونده و پایین رونده دارد. در الگوی کانال پایین رونده، روند صعودی و در کانال بالارونده روند نزولی بعد از خروج از کانال ادامه پیدا میکند.

آموزش پرایس اکشن

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بازار از یک الگوی تصادفی پیروی میکند و هیچ استراتژی روشنی وجود ندارد که همیشه کارساز باشد. اگر قصد دارید ابزارهای تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم که برای شروع فقط بر روی یک روش تمرکز کنید. پرایس اکشن روشی نیست که سود را تضمین کند، اما با گذشت زمان و تمرین به یک سبک معاملاتی عالی تبدیل می‌شود. دوره معامله گری به سبک پرایس اکشن، آموزش رایگان پرایس اکشن است که در 6 جلسه به صورت آنلاین از مبتدی تا پیشرفته سرمایه گذاری در بازارهای مالی را به شما آموزش می‌دهد.