بورس کالا قیمت پایه را گران کرد، نوردکاران خرید را به تعویق انداختند؛

شمش فولاد گران بدون مشتری ماند

13:46 - 1401/10/16
نوردکاران به شمش فولادگران عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران نه گفتند؛ به این ترتیب با وجود پابرجا بودن احتمال کاهش تولید فولاد در کشور تا پایان زمستان، اما تنها 41 درصد عرضه شمش فولاد در این بازار به فروش رفت. این در حالی بود که ظرف 2 هفته قبل 100 درصد شمش فولاد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده بود و ظرف‌ هفته‌های پیش‌تر نیز استقبال نوردی‌ها از عرضه شمش به فروش بیش از 50 درصدی منجر شده بود.

به گزارش اکوایران، رکورد قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دومین هفته از دی ماه شکسته شد به نحوی که فولادی‌ها محصول خود را با نرخی در بازه 15 هزار و 360 تومان تا 16 هزار و 300 تومان عرضه کردند. میانگین موزون وزنی  قیمت پایه عرضه این محصول برابر 16 هزار و 60 تومان بود.

 

افزایش قیمت پایه شمش فولاد به کاهش استقبال نوردکاران انجامید. به این ترتیب از 110 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار تنها 44 هزار و 600 تن مورد معامله قرار گرفت.

در حالی رکورد قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران شکسته شد که صادرات شمش وضعیت چندان مطلوبی ندارد. متال بولتن نرخ شمش صادراتی شمش فولاد کشور در هفته اخیر را برابر 475 تا 485 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با احتساب دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومانی که صادرکنندگان موظف به عرضه ارز خود هستند، قیمت ریالی شمش فولاد صادراتی برابر 13 هزار و 600 تومان خواهد بود. به این ترتیب  در روز دوشنبه دوازدهم دی ماه، فولادسازان شمش تولیدی خود را با نرخی حدود 17 درصد بالاتر از قیمت صادراتی عرضه کردند.

عرضه شمش فولاد با این نرخ از سویی هزینه تولید مقاطع طویل فولادی در بازار داخل را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر از توان ر قابت صادراتی نوردکارانی می‌کاهد که موظف به بازگشت ارز با نرخ نیمایی هستند.