حراج ربع سکه در بورس کالا +جزئیات

14:48 - 1401/10/24
اوراق گواهی سپرده کالایی ربع سکه بانک رفاه، امروز در بورس کالا ثبت سفارش شد. این ثبت سفارش تا روز دوشنبه 26 دی ماه ادامه دارد و تحویل ربع سکه 5 روز کاری پس از خرید از بورس کالا انجام می پذیرد. ثبت سفارش این اوراق به صورت حراج تک قیمتی می باشد.

به گزارش اکوایران، بورس کالا امروز میزبان ربع سکه بود. فعالان بازار سرمایه در سه روز کاری ابتدایی این هفته می توانند در خواست نقدی خرید ربع سکه رفاه از بورس کالا را به ثبت برسانند. عرضه اوراق ربع سکه رفاه به صورت حراج تک قیمتی در این سه روز انجام می‌شود. هر گواهی سپرده کالایی معادل یک صدم یک ربع سکه بهار آزادی خواهد بود؛ به همین دلیل سفارش‌ها در سامانه معاملات باید به صورت مضربی از ۱۰۰ وارد شود.

 

هر فرد و یا هر کد معاملاتی حداقل 100 و حداکثر 500 گواهی سپرده کالایی می تواند به ثبت برساند. نماد این گواهی سپرده ربع سکه۰۳۱۲رفاه (ن) است و عرضه سکه به افراد برنده در حراج تک قیمتی پنج روز کاری پس از خرید در بورس انجام می پذیرد. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند. بر اساس اعلام بانک مرکزی از امروز (شنبه، ۲۴ دی‌ماه)، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

حراج ناپیوسته یا تک قیمتی چیست؟

حراج در بازار بورس معنایش با حراج مورد استفاده در روزمره متفاوت است. معامله در بازار نیاز به سازوکار مشخصی دارد تا بتواند سفارش خریدار را به فروشنده و عرضه فروشنده را به خریدار برساند. حراج نوعی سازوکار معاملاتی است که عرضه و تقاضا را به همدیگر رسانده و یک معامله را شکل می‌دهد. سازوکار حراج می‌تواند به شکل‌های گوناگونی درآید. گاهی حراج پیوسته است و میان خریدار و فروشنده مانعی نیست؛ گاهی حراج ناپیوسته است و رقابت میان خریدار و فروشنده را شاهد هستیم. در حراج ناپیوسته که به آن حراج تک قیمتی نیز می‌گوییم؛ تا زمان معین معامله‌ای بین خریدار و فروشنده صورت نمی‌گیرد. گویی که مانعی برای رسیدن سفارش‌های خرید و فروش به یکدیگر وجود داشته باشد. این نوع حراج برای کشف قیمت و رقابت میان خریداران و فروشندگان (یا میان عرضه و تقاضا) شکل گرفته است. هدف از حراج ناپیوسته رسیدن به قیمتی متعادل است که خریدار و فروشنده به آن راضی بوده و رقابت میان عرضه‌وتقاضا آن را کشف می‌کند.