افزایش انتظارات تورمی و کمبود مواد اولیه از رشد بهای محصولات فولادی حمایت کرد

میلگرد بورسی 20 هزار تومانی شد

11:37 - 1401/10/30
میلگرد بورس کالا 20 هزار تومانی و میلگرد در بازار آزاد به کانال قیمتی 21 هزار تومان صعود کرد. افزایش بهای آهن‌اسفنجی و شمش فولاد در پی قطع گاز واحدهای صنعتی و مثبت ماندن انتظارات تورمی باعث شده است تا بر نرخ میلگرد در بازار داخل در دوره رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار افزوده شود.

به گزارش اکوایران، ظرف روزهای پایانی دی ماه 1401 میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی 21 هزار تومانی صعود کرد؛ ظرف این هفته، هر کیلوگرم میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 18 هزار و 700 تومان رسید. 

 

نوردکاران در هفته پایانی دی ماه بالغ بر 113 هزار تن انواع میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. قیمت پایه این محصول برابر 17 هزار و 400 تومان تا 19 هزار تومان تعیین شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 73 هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 35 هزار و 300 تن میلگرد با میانگین نرخ 18 هزار و 700 تومان انجامید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش هر کیلوگرم میلگرد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته پایانی دی ماه به 20 هزار و 500 تومان می‌رسد.

در شرایطی بر ارزش میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا و بازار آزاد افزوده می‌شود که دی ماه زمان سنتی رکود مصرفی حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی است. اما افزایش بهای آهن‌اسفنجی و شمش فولاد و مثبت ماندن انتظارات تورمی باعث شده است تا بر نرخ این محصول در دوره رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار افزوده شود.  

صعود آهن‌اسفنجی با سیگنال ناترازی گازی

ظرف هفته پایانی دی ماه واحدهای احیا بالغ بر 32 هزار تن آهن‌اسفنجی و 10 هزار تن بریکت آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. از 32 هزار تن آهن‌اسفنجی عرضه شده در این بازار 30 هزار تن به شکل نقدی و 2 هزار تن به شکل سلف عرضه شد. برای این میزان محصول تقاضایی برابر 67 هزار و 800 تن در بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه و عدم امیدواری به افزایش عرضه در هفته‌های بعد باعث شد تا فولادسازان برای کسب سهم از این بازار به رقابت قابل ملاحظه قمیتی دست بزنند. به این ترتیب در حالی که قیمت پایه آهن‌اسفنجی برای عرضه در هفته پایانی دی ماه برابر 8 هزار و 900 تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش این محصول به 12 هزار و 560 تومان رسید. این رقم بیشترین نرخ فروش تایید شده این محصول در این بازار است و با افزایش هزینه تولید از رشد بهای محصولات نهایی حمایت می‌کند.