رقابت برای خرید، ۴۴ درصد بر نرخ ورق گرم فولادی اضافه کرد

التهاب خرید در رینگ شمش و ورق فولادی

11:52 - 1401/11/11
متقاضیان ورق گرم فولاد برای کسب سهم از عرضه بهمن ماه این محصول به رقابتی 44 درصدی دست زدند، برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ شمش فولاد باعث شد تا میانگین بهای فروش این محصول در سقف قیمت پایه جا خوش کند.

به گزارش اکوایران، رینگ فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دومین هفته از بهمن ماه را پررونق به پایان رساند، به نحوی که برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قابل ملاحظه متقاضیان ورق گرم فولادی انجامید و شمش فولاد نیز در سقف قیمت پایه معامله شد.

 

شمش فولاد 18 هزار تومانی شد

واحدهای فولادی در دومین هفته از بهمن امسال بالغ بر 85 هزار تن شمش فولاد را با نرخ پایه‌ای در بازه 15 هزار و 830 تومان تا 16 هزار و 800 تومان را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. برای این میزان محصول تقاضایی حدود 2 برابری در بازار به ثبت رسید که در نهایت به  فروش 74 هزار تن از این محصول با میانگین نرخ 16 هزار و 830 تومان انجامید. با احتساب مالیات ارزش اف زوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به 18 هزار و 400 تومان می‌رسد.  

کاهش عرضه درپی افت تولید شمش فولاد، کاهش تولید آهن‌آسفنجی به دلیل قطعی گاز واحدهای احیا و در نتیجه صعود بهای این محصول به عنوان خوراک اصلی فولادسازان و صعود انتظارات تورمی در بازار داخل عامل اصلی این رشد قیمتی بود.

رقابت 44 درصدی برای ورق فولادی

رینگ ورق گرم فولاد برای بهمن ماه دوچندان پررونق شد. اگرچه شرکت فولاد مبارکه نسبت به رعایت کف عرضه الزامی اقدام کرد اما عدم توجه به عرضه تلفیقی از سوی این شرکت و رشد تقاضا در پی افزایش انتظارات تورمی باعث رکوردشکنی بهای  این محصول در معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد. به این ترتیب در حالی که شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روز دهم بهمن ماه بالغ بر 337 هزار تن ورق گرم با نرخ پایه 18 هزار و 900  تومان در رینگ صنعتی بورس  کالا عرضه کرد، رقابت 44 درصدی متقاضیان برای کسب سهم از این معاملات، میانگین نرخ فروش ورق را به 26 هزار و 900 تومان رساند. با احتساب دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومانی میانگین دلاری بهای فروش ورق گرم فولادی در معاملات بورس کالا برابر 944 دلار به ازای هر تن و با احتساب دلار 37 هزار تومانی که برخی شرکت‌های فولادی مدعی هستند، ارز خود را با این نرخ به فروش می‌رسانند، میانگین بهای دلاری ورق فولاد فروش رفته در بازار فیزیکی بورس کالا به 727 دلار به ازای هر تن می‌ رسد. این در حالی است که ورق گرم فولادی  منطقه CIS تحویل دریای سیاه نرخی در بازه 680 تا 690 دلار به ازای هر تن دارد و بنابراین  ورق‌سازان داخلی در بازار داخل منتفع س ودی به مراتب بالاتر از صادرات می‌شوند.