شاخص صنایع بورس در بهمن / مقاومت بیشتر سیمانی‌ها و فلزی‌ها

14:49 - 1401/12/02
اکوایران: بورس تهران در بهمن ماه امسال با اصلاح روند صعودی آذر و دی ماه شاخص کل مواجه بود. کاهش قیمت سهم‌های بازار سرمایه در بهمن ماه فراگیری بالایی داشت و شاخص ۳۰ صنعت بزرگ بورس تهران با کاهش تراز مواجه شد.

به گزارش اکوایران؛ بورس تهران با گذر از رکود معاملات تابستان امسال، در آبان ماه امسال روند صعودی خود را آغاز کرد و تا انتهای دی ماه، شاخص کل تراز یک میلیون و 689 هزار واحدی را تجربه کرد. با وجود عقب ماندگی شاخص‌های بازار سرمایه به نسبت بازار‌های موازی آن، در انتهای دی ماه بورس با رکود معاملاتی مواجه شد و شاخص کل در جهت اصلاح رشد دو ماه قبلش تغییر مسیر داد. شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات بهمن ماه امسال 9.2 درصد ریزش داشت و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 9.4 درصدی همراه بود. روند شاخص کل و هم‌وزن بورس تهران نشان می‌دهد که در این بازار بر خلاف فرابورس ایران، بهمن ماه تفاوت زیادی برای سهم‌های کوچک و بزرگ قائل نشده و بورس تهران از این نظر با ریزش قیمتی همسانی مواجه بوده است.

 

بررسی بازدهی صنایع بزرگ بورس تهران نشان می‌دهد که شاخص‌های 30 صنعت بزرگ بورس، تماماً در بهمن ماه امسال با کاهش تراز مواجه بوده‌اند. در میان 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 17 صنعت ریزش تراز بیشتری را در این ماه به نسبت شاخص کل هم‌وزن بورس داشتند و 12 صنعت نیز ریزش تراز کمتری را به نسبت شاخص کل تجربه کردند.

شاخص صنایع بورس در بهمن / مقاومت بیشتر سیمانی‌ها و فلزی‌ها7

صنعت فنی مهندسی با کاهش تراز 21 درصدی، بیشترین افت تراز بازار را به ثبت رساند و پس از آن، صنعت رادیویی با 20.6 درصد افت تراز شاخص قرار گرفت. صنایع خودرو، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب با بازدهی منفی 16.5 درصد، منفی 13.5 درصد و منفی 11.6 درصد؛ از صنایع بزرگ بازار در میان 17 صنعتی هستند که در بهمن ماه بازدهی کمتری به نسبت شاخص هم‌وزن به ثبت رساندند.

از سوی دیگر شاخص صنعت سیمان تنها 2.8 درصد در این ماه کاهش تراز داشت و صنایع فلزات اساسی، کاشی و سرامیک، سرمایه‌گذاری‌ها و کانه‌های فلزی در این ماه ریزش شاخصی کمتر از 5 درصد داشتند. وجود صنعت انبوه‌سازی و صنعت محصولات فلزی در میان 12 صنعتی که افت تراز کمتری به نسبت شاخص کل داشتند نشان می‌دهد که سیمانی‌ها و فلزی‌ها در این ماه به ریزش بازار مقاومت زیادی نشان دادند.

شاخص صنایع بورس در بهمن / مقاومت بیشتر سیمانی‌ها و فلزی‌ها3