ساخت و ساز در تهران گران‌تر شد

15:07 - 1401/12/03
اکوایران: تورم ساخت و ساز مسکن در تهران در پاییز امسال دوباره صعودی شده است. در بررسی این شاخص مشاهد می‌شود که بیشترین افزایش در سمت آهن‌آلات و میلگرد در ساخت مسکن شهر تهران بوده است. برخی کارشناسان باتوجه به رشد هزینه‌های ساخت مسکن در تهران، احتمال کنترل قیمت مسکن را بعید می‌دانند.

به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاییز امسال هزینه‌های ساخت و ساز در شهر تهران افزایش یافته و سرعت رشد قیمت مصالح بیشتر شده است. طبق نظر کارشناسان، افزایش هزینه‌های ساخت و ساز سهم عمده‌ای در رشد قیمت مسکن دارد. بنابراین یکی از مهمترین دلایل رشد قیمت در این ماه‌ها می‌تواند از ناحیه افزایش هزینه‌های ساخت و ساز باشد که در بهار امسال دومین رکورد یک دهه را ثبت کرده بود.

 

در همین خصوص بررسی تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی (شامل آهن‌آلات، گچ، سیمان و...) اطلاعات دقیقی از تغییرات هزینه‌های ساخت و ساز در شهر تهران ارائه می‌دهد. در این میان، طبق داده‌های مرکز آمار ایران، گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بیشترین تورم فصلی در میان نهاده‌های ساختمانی داشته است.

ساخت و ساز در تهران گران‌تر شد11

خیز تورم فصلی ساخت و ساز در شهر تهران 

بنا بر اطلاعات مرکز آمار و بررسی روند فصلی شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمانی، بیشترین تورم فصلی در ساخت و ساز مسکن تهران، در تابستان 1399 ثبت شده که نشان می‌دهد قیمت نهاده‌ها به طور متوسط نسبت به فصل قبل 30 درصد افزایش داشته است. پس از آن در بهار سال گذشته دومین رکورد یک دهه به ثبت رسیده و طبق داده‌های مرکز آمار، ساخت و ساز تهران تقریبا نسبت به فصل قبل خود 26.3 درصد بیشتر شد. 

طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، رشد فصلی قیمت نهاده‌های ساختمانی به طور متوسط در پاییز امسال برابر با 4.6 درصد بوده و سرعت رشد آن نسبت به فصل قبل بیشتر شده است. 

ساخت و ساز در تهران گران‌تر شد14

رکورد آهن‌آلات در نهاده‌های ساختمانی

بر اساس اطلاعات مرکز آمار، بیشترین تورم نهاده‌های ساختمانی تهران در مقیاس فصلی پاییز 1401 در گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده» ثبت شده و نسبت به تابستان، قیمت این نهاده‌ها 18.1 درصد رشد داشته است. طبق بررسی داده‌های تورم فصلی، گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با 31.5 واحد درصد تغییر در فاصله تابستان و پاییز نشان می‌دهد تغییرات تورم در این نهاده در مقایسه با سایر نهاده‌ها شتاب بیشتری گرفته است.

همچنین گروه‌های «ایزوگام و قیرگونی آسفالت» با 8.7 درصد و گروه «تاسیسات برقی» با 12.3 درصد افزایش قیمت نسبت به فصل تابستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کمترین رشد فصلی قیمت در نهاده‌های ساختمانی تهران نیز در گروه «گچ و گچ‌کاری» و گروه «خدمات» رخ داده که نسبت به فصل تابستان تغییر قیمت نداشته‌اند.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار، در بررسی متوسط قیمت برخی اقلام مصالح ساختمانی در تابستان و پاییز سال جاری، «تیرآهن نمره‌ 14» با بیشترین رشد متوسط، 32.39 درصد نسبت به فصل تابستان افزایش قیمت داشته است. در مقابل اما «بتن آماده» با کاهش 5.08 درصدی نسبت به تابستان کمترین میزان رشد متوسط قیمت را در میان اقلام مصالح ساختمانی داشته است. 

برخی از کارشناسان، تورم بخش مسکن را ناشی از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز می‌دانند؛ البته گروه دیگر معتقدند رشد قیمت مسکن از جهت تورم انتظاری و رشد تقاضا (افزایش تعداد معاملات) است. با بررسی افزایش هزینه‌های ساخت و ساز مسکن در شهر تهران که در پی افزایش رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی اتفاق افتاده است، می‌توان گفت که عمده تورم مسکن در پاییز ناشی از افزایش هزینه‌های تولیدکننده بوده است؛ یعنی حتی اگر تورم انتظاری در بخش مسکن را نادیده بگیریم، باز هم مسیر قیمت مسکن در کشور، صعودی است.

ساخت و ساز در تهران گران‌تر شد5