عضو هیات‌مدیره هلدینگ گروه صنعتی پژوهشی زر:

دفاع از بخش خصوصی رسالت اتاق بازرگانی است.

10:56 - 1401/12/18
ضرورت نگاه ملی در تعاملات صنعتی و اقتصادی

دفاع از بخش خصوصی رسالت اتاق بازرگانی است.16

محسن امینی مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره هلدینگ صنعتی پژوهشی زر است. او در حال حاضر به عنوان فردی شناخته‌شده در صنعت در بیش از ده‌ها شرکت تولیدی و صنعتی فعال صنعتی و پژوهشی غذایی، نوشیدنی، ذخیره‌سازی، کانفکشنری، حمل‌و‌نقل و فرآوری غلات که بیشترشان دانش‌محور و دانش‌بنیان است به عنوان مدیرعامل فردی تاثیرگذار و محوری است.

او به عنوان کارآفرین صنعتی با همراهانش در هیات‌مدیره گروه صنعتی- پژوهشی زر خالق برندهایی چون زرماکارون پالایشگاه غلات زر، زراویل، کانفکشنری زرکام در کشور شناخته شده و تحول‌آفرین بوده است. او مدرس دانشگاه در مقاطع ارشد دانشگاه‌های کشور است و پس از انتصاب به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی و محیط‌زیست اتاق ایران از سال ۱۴۰۰ (تاکنون موجب تحول در این حوزه شده و با تلاش بخش خصوصی و تغییر رویکردها و حل بسیاری از مشکلات کشاورزی کشور در این زمینه، کشاورزی ایران را به عنوان هاب غذای منطقه معرفی کرده است.

او پس از انتخاب به عنوان ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تلاش و تعاملی سازنده با مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط که با این بخش مرتبط هستند و با حضور پررنگ در جلسات متعدد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطالبات بخش خصوصی کشور را بازگو و پیگیری کرده است.

عضو هیات‌مدیره هلدینگ صنعتی و پژوهشی زر در مدت تصدی خود بر ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، نخستین اجلاس ملی تجارت محصولات کشاورزی و غذا را در سطح اتاق‌های بازرگانی کل کشور و با حضور بیش از ۸۰۰ تولید‌کننده و فعال صنایع کشاورزی و غذایی برگزار کرده است.

با همت ایشان به عنوان دبیر اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا، کارگاه‌های علمی و آموزشی مختلف مرتبط با این اجلاس برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از جوانان و فعالان بخش کشاورزی سراسر کشور قرار گرفت. او از طرفی اعتقاد دارد جایگاه استان البرز فراتر از یک استان و حتی منطقه است و این استان با توجه به داشتن ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و بازرگانی می‌تواند در منطقه و بین‌الملل نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

در کنار تلاش‌های بی‌وقفه این فعال صنعتی با عضویت و فعالیت در هیات نمایندگان اتاق ایران، هیات نمایندگان اتاق البرز، هیات‌مدیره انجمن صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان ماکارونی ایران، هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی ایران، هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان غلات ایران، انجمن علمی بازاریابی ایران، انجمن غلات ایران، هیات رییسه اتاق مشترک ایران و قزاقستان، هیات امنای کانون کارآفرینان استان البرز و پیگیر مطالبات بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی استان و کشورمان است.

دفاع از بخش خصوصی رسالت اتاق بازرگانی است.7

او چهار اختراع در حوزه محصولات فراسودمند ماکارونی ثبت‌شده دارد و مولف چندین کتاب در زمینه صنایع غذایی و کارآفرینی نیز است. امینی در خصوص برنامه‌هایش برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به نامگذاری سال و اقدامات صورت گرفته در مجموعه زر گفت: اساس کار مجموعه پژوهشی صنعتی زر برمبنای دانش‌بنیان و تولید با استفاده از فناوری‌های روز و استفاده از متخصصان زبده جوان است.

مدیرعامل هلدینگ زر با بیان اینکه در این مجموعه بسیاری از نخبگان و متخصصان جوان کشور در واحدهای تحقیق و توسعه آزمایشگاه‌های متعدد و کنترل کیفیت و تولید فعالیت می‌کنند، بیان کرد: اغلب این جوانان متخصص و نخبه قصد داشته‌اند برای ادامه تحصیل یا کار به خارج از کشور بروند، اما با حضورشان در گروه صنعتی زر هم زمینه اشتغال و هم فرصت مطالعاتی برای آنها فراهم شده که نتیجه آن چندین اختراع در زمینه مواد غذایی، تالیف ده‌ها کتاب و انتشار مقالات علمی و پژوهشی بوده است.

امینی اضافه کرد:

گروه صنعتی و پژوهشی زر با همکاری مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی تاکنون موفق شده است محصولات غذایی برای بیماران PKU و سلیاک و همچنین مواد غذایی ویژه ورزشکاران حرفه‌ای را تولید کند که همه آنها ثبت اختراع شده‌اند.

وی تصریح کرد: گروه زر در فرآوری غلات نیز موفق بوده به طوری که نخستین‌بار در دنیا یک نوع نشاسته اصلاح شده ویژه صنایع تولید ورق کارتن را ثبت اختراع کرده و هم‌اکنون تولید‌کننده بیش از دوازده نوع نشاسته صنعتی قابل رقابت با محصولات کشورهای مطرح در این صنعت است.

اصلاح نگاه جزیره‌ای و بنگاه‌محور امینی با بیان اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند با نقش‌آفرینی به بخش‌های صنعت به منظور تعالی و رفع مشکلات یاری کند، افزود: باید نگاه جزیره‌ای و بنگاهی خودمان را اصلاح و تغییر بنیادی ایجاد کنیم. او تصریح کرد: با وجود برندهای ملی در استان باید تفکر ملی داشته باشیم و اتاق در این زمینه می‌تواند نقش اساسی در تعاملات صنعتی و اقتصادی ایفا کند.

او در ادامه گفت: اگر کارآفرین ملی و بین‌المللی هستیم باید با تغییر نگاه‌مان عملکرد اتاق را به نقش‌آفرینی در بین‌الملل برسانیم. این فعال صنعتی با اشاره به اینکه زمان هیچ‌گاه به گذشته برنمی‌گردد، تاکید کرد: ثانیه‌ها در اقتصاد ارزشمند است و به همین دلیل باید منشأ خیر و اثر باشیم.

عضو هیات‌مدیره هلدینگ صنعتی و پژوهشی زر با تاکید بر اینکه من به اشتغال پایدار فکر می‌کنم، گفت:

صنایع مادر و بزرگ، لکوموتیو حرکت صنایع دیگر هستند و همراه با صنایع متوسط و کوچک می‌توانند زنجیره تامین را تامین و زنجیره حرکت مگا پروژه‌ها را تکمیل کنند. امینی در این خصوص تصریح کرد: این همکاری‌ها می‌تواند صادرات پایدار و به دنبال آن اشتغال پایدار ایجاد کند.

این فعال صنعتی با بیان اینکه اعتقاد دارد افراد حاضر در اتاق بازرگانی باید به اتاق وزن و ارزش بدهند، اضافه کرد: افراد نباید از اتاق در راستای اهداف بنگاه خود بهره‌برداری کنند، بلکه باید با نگاه استانی و فرااستانی مشکلات را حل و فصل کنند. پوست‌اندازی دیپلماسی اقتصادی اتاق در نوع نگرش و برنامه‌ها امینی با تاکید بر این نکته که نگاه جزیره‌ای به مجموعه کاری و بنگاه، افت بزرگی برای فعالیت در اتاق است، گفت: باید با نگاه ملی و صادرات‌محور محصولات کشورمان را به سفره مردم در کشورهای هدف برسانیم، چراکه ایران سرزمین فرصت‌هاست و باید از آن به نحو احسن بهره بگیریم.

او با بیان اینکه ایران فخر دنیاست، اضافه کرد: باید برای توسعه صادرات کشور و استان از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده و توسعه پایدار ایجاد کنیم. او توسعه پایدار را توزیع مویرگی و شاخصه مهم اقتصاد برشمرد و افزود: تا زمانی که شبکه توزیع و مارکتینگ درست و اصولی نداشته باشیم، قیمت تمام‌شده گران باشد و ادبیات صادرات‌مان را اصلاح نکنیم توسعه ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره گروه زر تاکید کرد: باید فعالان اقتصادی با تغییر ادبیات صادرات و تقویت رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در کشورهای مختلف دنیا به توسعه پایدار بیندیشند. او با طرح این موضوع اعتراضی که با خواهش و تمنا نمی‌توانیم صادرات را تقویت کنیم، گفت: باید دیپلماسی اقتصادی ما در ساختار اقتصادی پوست‌اندازی کند.

او تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی احساسی و خلق‌الساعه را عارضه توسعه داخلی و خارجی می‌داند. شناخت قوانین و دفاع از بخش خصوصی رسالت اتاق بازرگانی امینی با اشاره به تحول در دیپلماسی ورزشی قطر گفت:

باید در زنجیره اقتصاد همه حلقه‌های صنعت تولید توزیع و بازرگانی را به هم متصل کنیم و با پرهیز از آماردهی، صرف اصلاحات عملیاتی انجام دهیم و در جایگاه‌های مدیریتی ثبات ایجاد کنیم. وی یکی از رسالت‌های درست اتاق بازرگانی را شناخت قوانین و دفاع درست از بخش خصوصی برشمرد.

مدیرعامل هلدینگ زر تاکید کرد: باید اراده‌مان برحل مشکلات باشد تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم. او اضافه کرد: دانشمندان این گروه همچنین توانسته‌اند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان نخستین‌بار در ایران کود مایع تا ارگانیک را بر پایه غلات تولید کنند.

امینی با بیان اینکه گروه زر تجربه‌های علمی و تحقیقی پژوهشگران و متخصصان کشور را به تولیدات صنعتی ممتاز تبدیل می‌کند، گفت: گروه زر با این کار علاوه بر تامین آورده اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز، از خروج نخبگان کشور هم جلوگیری کرده است. در ادامه این فعال عرضه‌های صنعتی و مدیر جوان اما زبده بخش خصوصی برنامه‌های خود برای اتاق البرز در دوره چهارم را این‌گونه تشریح کرد: البرز کوچک‌ترین استان کشور است، اما به نظر من یکی از مهم‌ترین استان‌ها و مناطق ایران در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی است.

او اضافه کرد: این استان در بسیاری از صنایع به ویژه تولید مواد غذایی و از جمله محصولات ماکارونی و پاستا، انواع آرد، نشاسته‌های خام و اصلاح‌شده شیرینی و شکلات کانفکشنری، روغن‌های خوراکی، تولید قطعات خودرو، توربین و تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات پزشکی و تولید دارو مقام برتر کشور را دارد و قابلیت توسعه فعالیت‌هایش در منطقه و بین‌الملل را دارد.

حضور موثر هیات نمایندگان اتاق البرز در اتاق ایران امینی با بیان اینکه البرز در رشته‌های صنعتی دیگر نیز جزو برترین‌های کشور است، اضافه کرد: اتاق بازرگانی استان البرز با توجه به نکاتی که گفته شد در سال‌های آینده باید با محوریت صادرات در زمینه‌های ملی و بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره هلدینگ صنعتی و پژوهشی زر در این خصوص گفت: در این زمینه می‌توان به حضور موثر هیات نمایندگان و اعضای اتاق بازرگانی البرز در بخش‌های مختلف اتاق ایران اشاره کرد. همچنین دعوت از سفرا و رایزن‌های اقتصادی ایران در کشور‌های دیگر و سفرای خارجی دیگر کشورها در ایران برای حضور در استان البرز می‌تواند در ارائه توانمندی‌های استان در حوزه‌های ملی و بین‌المللی موثر باشد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندی‌های تولیدی و بازرگانی استان، ایجاد نمایشگاه مجازی از این توانمندی‌ها و تکمیل پایانه صادراتی و نمایشگاه استان البرز نیز باید در دستور کار مدیران آینده اتاق بازرگانی استان البرز قرار گیرد.

او در پایان در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره فعالیت دوره‌های قبلی اتاق البرز چیست، اظهار کرد: هیات نمایندگان اتاق استان البرز در دوران گذشته زحمات زیادی را متقبل شدند و همچنین یکی از اتاق‌های فعال در برگزاری نشست‌های بخش خصوصی با مسوولان دولتی در کشور بوده است، اما به نظر می‌رسد در آینده اتاق البرز باید به توسعه و حضور در عرصه ملی و بین‌المللی کاهش دغدغه‌های تولید‌کنندگان و بازرگانان و همچنین توسعه صادرات‌محور بپردازد و نقش‌آفرینی در منطقه و بین‌الملل را در دستور کار قرار دهد.