مثلث افزایشی بورس در برابر مثلث کاهشی ارز و سکه

10:58 - 1401/12/20
اکوایران: بازار سرمایه یک بازار ریسک‌گریز است. به همین دلیل برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان با کاهش ریسک‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش اکوایران، عربستان برادر بزرگتر کشورهای عرب است و اهمیت ویژه‌ای در میان کشورهای عرب‌زبان دارد که اختلاف یا توسعه روابط با این کشور می‌تواند به سایر کشورهای عرب تعمیم داده شود. کلید برقراری ارتباط جامع با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عرب، عربستان است که سفر دو ابرقدرت جهان یعنی چین و آمریکا به این کشور برای برقراری ارتباط همزمان با تمام کشورهای عرب اهمیت رابطه با برادر بزرگتر کشورهای عرب را به خوبی نشان می‌دهد.

 

هفت سال از تعطیلی سفارتخانه‌های ایران و عربستان می‌گذرد و نفوذ آمریکا در این مشکلات به آتش اختلافات دمیده است. عربستان یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در منطقه است که یکی از بهانه‌های موضع‌گیری‌های ضد ایرانی آمریکا هم محسوب می‌شود، زیرا با پررنگ جلوه دادن اختلافات شرایط برای فروش اسلحه به عربستان و نفوذ آمریکا در منطقه بیشتر می‌شود که بررسی آنچه که بر بازار ارز گذشته نشان می‌دهد تاثیر مثبتی بر قیمت دلار نگذاشته است.

پیش از این جلسات میان ایران و عربستان در عراق تأثیر مثبت بر قیمت ارز داشته زیرا از فشار تنش‌های سیاسی خارجی کم کرده است. حال قرار گرفتن ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای که بر اساس ادعای نشریات بین‌المللی توازن قدرت در منطقه را در دست دارند، در کنار یکدیگر به همراه دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان مطمئنا می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار ارز بگذارد زیرا فشار سیاسی تنش‌ها و تهدیدها را کم می‌کند و درهای تازه‌ای برای همکاری ایران با کشورهای عرب می‌گشاید.

بر اساس ادعای نشریه اکونومیست عربستان با تمامی هزینه‌های هنگفتی که در یمن انجام داده، به دنبال خروج از این کشور است و این مسئله یکی از موضوعات توافق میان ایران و عربستان است. از طرف دیگر ارتباط‌گیری ایران با عربستان می‌تواند خطر نفوذ اسرائیل در منطقه را بکاهد. اسرائیل به دنبال همراه کردن کشورهای منطقه برای تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی و گسترش پیمان ابراهیم در منطقه است و قصد دارد تا ائتلافی مانند ناتو را در منطقه علیه ایران تشکیل دهد. افزایش گستره روابط ایران بخصوص با مهمترین کشور عرب می‌‌تواند ریسک انجام چنین اقداماتی را کم کند و مانع از آن شود. به همین دلیل برقراری ارتباط دیپلماتیک با عربستان نه تنها راه ایران برای رابطه با کشورهای عرب که همیشه نیم‌نگاهی به برادر بزرگتر خود را دارند هموارتر می‌کند بلکه با کاهش توان مانور ضد ایرانی آمریکا و اسراییل در منطقه از فشار تنش های سیاسی می‌کاهد که ریسک‌ها در بازار ارز را کم می‌کند.

اهمیت این خبر برای بازار ارز به قدری بود که اثر تعطیلی اینستکس توسط کشورهای اروپایی را برای بازار ارز خنثی کرد و بازار ارز را در معاملات پشت خطی نزولی کرد. اینستکس یک خط معاملاتی بود که در سال ۲۰۱۹ توسط اروپایی ها برای تسهیل تجارت با ایران در برابر تحریم های آمریکا راه اندازی شد ولی به علت اهمیت خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، خبر تعطیلی اینستکس و تحریم های جدید آمریکا علیه ایران برای بازار ارز به حاشیه رفت.

سه راس مثلث نزولی بازار ارز و سکه

بازار ارز و سکه برای دومین هفته متوالی منفی شد و بازدهی منفی برا ی دومین هفته متوالی عایدی دارندگان ارز و سکه شد. بیشترین بازدهی منفی در هفته ای که گذشت برای سکه امامی بود ولی ربع سکه بیشتر از سایر بازارها در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و حباب آن به ۴۶ درصد رسید. به نظر می رسد با توجه به حباب بالای ربع سکه و سکه امامی ، کاهش قیمت دلار می تواند با تخلیه بیشتر حباب، تهدید بیشتری برای سکه امامی و ربع سکه باشد. از سرگیری برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان، جذب نقدینگی قابل توجه برای خرید خودرو و ضعیت بهتر بازار سرمایه نسبت به بازار ارز سه راس مثلث نزولی بازار ارز و سکه هستند که مانع از رشد این بازار در دهه پایانی آخرین ماه سال می شوند.

مثلث افزایشی بازار سرمایه

بازار سرمایه یک بازار ریسک‌گریز است. به همین دلیل برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان با کاهش ریسک‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. بازار سرمایه که پایان هفته قبل به بالای کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی برگشت و ارزش معاملات خرد آن در کانال هشت هزار میلیارد تومانی تثبیت شده است با این خبر می تواند پناهگاه بهتری برای سرمایه مردم باشد. دلار آمریکا و سکه فعلا جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده و بازار سرمایه جامانده ترین بازار از تورم است. کاهش ریسک های سیاسی، رشد تورم کشور و جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها سه راس مثلث افزایشی بازار سرمایه هستند که برخلاف فضای کاهشی حاکم بر بازار ارز و سکه می توانند بازدهی بازار سرمایه را بهبود ببخشند.